رویترز در گزارشی به بررسی شرایط حاکم بر تبادلات تجاری ایران و روسیه از طریق دریای خزر پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: روسیه که یکی از متحدان دیرینه تهران محسوب می شود و هم اکنون دوشادوش این کشور در سوریه می جنگد, به دنبال لغو تحریم های غرب علیه ایران در ماه ژانویه سال جاری میلادی, انتظار داشت تا در رأس فهرست کشورهایی باشد که فرصت همکاری های تجاری با ایران را دارند. اما شواهد حاکی است روند تجارت از طریق بندر آستراخان در دریای خزر که به نوعی نقطه ثقل تجارت ایران و روسیه است، آنطور که روس ها انتظار دارند پیش نمی رود.

بر اساس اعلام دولت محلی, ارزش کالاهای بارگیری شده از منطقه آستراخان به ایران در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، 16 درصد کاهش را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. 

به گفته آرتیوم اولیانف، مدیر تجاری بندر مرکزی آستراخان، معاملات مواد غذایی همچون غلات متوقف شده است. محصولات چوبی همچنان بارگیری می شوند و این در حالیست که محصولات فلزی به ندرت بارگیری شده و حتی آن‌ها هم به میزان محدود در سفارشات بسیار جزئی معامله می شوند و به طور کلی میزان بارگیری محصولات نسبت به دوره های پیشیین کاهش محسوسی داشته است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی تجار و منابع صنعت حمل و نقل روسیه، این کاهش در حوزه معاملات کالا میان ایران و روسیه تا حدودی به دلیل ساختار بوروکراتیک تجاری مسکو است و در زمانی به این وضع دامن می زند که ایران قادر است با کشورهای غربی قراردادهای معاملاتی منعقد کند.

یقینا، بندر آستراخان تنها منطقه استراتژیک در روابط تجاری و بازرگانی ایران و روسیه به شمار می رود. اما روابط تجاری و بازرگانی در این منطقه حاکی از یک همگرایی جعلی در منافع مشترک منطقه ای مانند سوریه است, به جای این که از یک دیدگاه جهانی مشترک نشأت بگیرد.

به گفته یکی از خبرنگاران رویترز که ماه گذشته از این بندر دیدن کرده است، جرثقیل ها به دلیل نبود محصول برای بارگیری، در بیشترین نقاط بندر بی کار و ساکن ایستاده بودند.

بر اساس این گزارش، وزیر اقتصاد روسیه ماه گذشته اقدام به تشکیل یک انجمن کسب و کار ایرانی-روسی در آستراخان کرد که قرار شد الکساندر نواک, وزیر انرژی روسیه نیز در آن حضور یابد. اما این انجمن به دلیل آن چه که دولت محلی آن را "شرایط خاص ایجاد شده" می خواند، منحل شد.

رئیس اتاق صنعت و بازرگانی استان گیلان در منطقه دریای خزر که از مدعوان این انجمن بوده است در این خصوص گفت: "ما و هزار نفر دیگر از ایران با در دست داشتن روادید و بلیت برای شرکت در این انجمن اعلام آمادگی کرده بودیم که آن ها تنها دو روز پیش از برگزاری این انجمن آن را منحل کردند. این امر در نهایت منجر به وارد شدن خسارت به ما شد."

این که چگونه ایران و روسیه با یکدیگر کنار می آیند، از نظر جهانی بسیار حائز اهمیت است.

همکاری مشترک میان نیروی هوایی روسیه، ارتش ایران و هم پیمانان ایرانی حزب الله لبنان، روند جنگ سوریه را به نفع کابینه ریاست جمهوری بشار اسد تغییر داد و این در نهایت موجب بی فایده بودن تلاش های غرب برای عزل وی و ایجاد نفوذ بیشتر آمریکا در خاورمیانه شد.
آن چه پس از این در سوریه رخ خواهد داد تا حد زیادی به چگونگی همکاری ایران و روسیه در حمایت و پشتیبانی از اسد بستگی دارد.

می توان گفت اوضاع تجارت در بندر آستراخان هم دیدگاه شفافی از روابط میان روسیه و ایران به دست می دهد. 

دولت روسیه سال گذشته اعلام کرد با تحقق پروژه های مشترکی با ارزش بالغ بر 40 میلیارد دلار با ایران موافقت کرده است. به همین ترتیب در ماه مه سال جاری یک شرکت کشتی سازی روسی موفق به امضای یک قرارداد 1 میلیارد دلاری برای ساخت 5 دکل حفاری دریایی برای ایران شد. 

این در حالیست که روسیه هم اکنون در حال فروش تسلیحات پیچیده از جمله موشک های اس-300 به تهران است.

طی سال های تحریم، شرایط تجارت میان ایران روسیه آرام و موفق ارزیابی می شد. زیرا شرکت های روسی آماده ریسک پذیری برای انجام معاملات تجاری با ایران بودند؛ در حالی که بسیاری از کشورهای دیگر از این اقدام خودداری می کردند.

تجارت اصلی از بندر آستراخان را معاملات غلات، چوب و ضایعات آهنی تشکیل می دهد.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
ما فقط باید با آمریکا رابطه برقرار کنیم تا ترامپ نیومده بایددبجنبیم
France
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
چه حرفها.... معلوم بود. من می دانستم که روسیه فلان است و روسیه بسیار است.... هدفش چیست. در جهل خود نمان ای دوست - این راه بسی دشوار است....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
به اين گزارشهاي طرف عربي نميشه اعتماد كرد چون در حال جنگ غير مستقيم با ما هستند و براي اختلاف افكني و تضعيف روحيه جبهه همراهان ما از هر حيله اي استفاده مي كنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
ما نگران رابطه با این کشور و آن کشور نیستیم... راه ما مشخصه
آخرین اخبار