در حالی هنوز تفاهمنامه خرید ایرباس نهایی نشده که امبرائر برزیل از هواپیمای جدید خود رونمایی کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنوز مشخص نیست تفاهمنامه خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس و ATR با اروپایی‌ها به امضای قرارداد منجر می‌شود یا خبر. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌المللی از نهایی شدن تفاهمنامه 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس تا نیمه ماه جاری خبر داده است.
 
اما مشکلات مربوط به نحوه تأمین مالی این ابرپروژه همچنان حل نشده و بیم آن می‌رود که کل تفاهمنامه با فرانسوی‌ها روی هوا برود. در شرایطی که مذاکره ایمیلی با بوئینگی‌ها هم آغاز شده خبر می‌رسد هواپیماسازی امبرائر برزیل به‌عنوان یکی از رقبای غول‌های هواپیماسازی دنیا یعنی بوئینگ و ایرباس توانسته مدل پیشرفته خود موسوم به E190-E2 را که هواپیمای تک‌راهرو زیر 200 نفر ظرفیت است، به پرواز درآورد.
 
بر اساس مطالعات انجام شده بخش حمل‌ونقل هوایی کشورمان برای نوسازی ناوگان هوایی به حدود 300 فروند هواپیمای 100 تا 200 نفره نیاز دارد، در تفاهمنامه‌ای که با ایرباس امضا شده 45 فروند از هواپیماها مشخصات هواپیماهای تک‌راهرو را دارند، یعنی ایرباس 320 نئو و ایرباس CEO.
 
آبان‌ماه سال گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل از احتمال "جاری شدن توافقی بین ایران و برزیل" برای خرید هواپیماهای ساخت این کشور خبر داده است.
 
عامریان با اشاره به این‌که در زمان تحریم، تحریم‌های بانکی برزیل علیه ایران، حتی زودتر از کشورهای اروپایی آغاز شد، اما ــ آنها ــ الآن راغب هستند که فعالیت خود را در ایران هرچه زودتر شروع کنند گفته است؛ «برزیل یکی از برترین هواپیماسازهای دنیاست و در شرایط جدید، این کشور تمایل به فروش هواپیما و قطعات به ایران دارد و به‌نظرم توافقی در این زمینه بین دو کشور جاری خواهد شد».
 
خبرگزاری رویترز نیز اخیراً به نقل از یکی از دستیاران رئیس جمهوری برزیل اعلام کرده که  ایران علاقه‌مند به خرید 50 فروند هواپیما از تولیدات امبرائر است.
 
یکی از مزیت‌های هواپیماهای سری E هواپیماسازی امبرائر هزینه تعمیر و نگهداری نسبتاً پایین در مقایسه با هواپیماهای هم‌سطح خود در بوئینگ و ایرباس است.
 
بر اساس اعلام امبرائر قیمت یک فروند هواپیمای E190-E2  حدود 60 میلیون دلار است، این در حالی است که قیمت یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 که مشخصات آن به مدل E190-E2 امبرائر نزدیک است حدود 100 میلیون دلار است.
 
از سوی دیگر مدل قدیمی ایرباس 320 (CEO) در دو کلاس پروازی تا 150 مسافر ظرفیت دارد و بُرد آن با یک بار سوخت‌گیری حدود 6 هزار کیلومتر است، قیمت این هواپیما در حال حاضر حدود 360 میلیارد تومان معادل حدود 104 میلیون دلار است.
 
قیمت مدل نئو320 به‌عنوان پیشرفته‌ترین ایرباس 320 تقریباً 32 میلیارد تومان از ایرباس 320 گرانتر است، یعنی 392 میلیارد تومان معادل حدود 113 میلیون دلار. ظرفیت جابه‌جایی این نوع هواپیمای ایرباس از مدل قدیمی 15 نفر بیشتر شده و در دو کلاس پروازی ظرفیت 165 مسافر را دارد. بُرد ایرباس نئو320 با یک بار سوخت‌گیری 7000 کیلومتر است.
 
موتور این هواپیما همان موتوری است که برای تولید ایرباس321 استفاده می‌شود و جزو یکی از پیشرفته‌ترین و کم‌مصرف‌ترین موتورهای توربوفن جهان به شمار می‌آید که توسط یک شرکت آمریکایی تولید می‌شود.
 
با توجه به مشکلات عدیده خرید ایرباس که بارزترین آنها تأمین منابع مالی و البته قیمت بالاست به نظر می‌رسد مسئولان و دست‌اندرکاران این بخش باید نیم‌نگاهی هم به هواپیماهای سایر شرکتها از جمله امبرائر و بمباردیر کانادا داشته باشند. با این کار حداقل 150 میلیارد تومان در هر فروند صرفه‌جویی نصیب کشور می‌شود، البته باید دید؛ عزمی برای این کار وجود دارد یا خیر؟
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار