استاندار خراسان رضوی از اجرایی شدن طرح" برکت آفتاب رونق سفره نیازمندان" با هدف درآمدزایی و توانمندساختن خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در روستاهای استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رضا رشیدیان به تبیین این طرح پرداخت و گفت: با نصب مولدهای خورشیدی در قالب نیروگاه های سه و پنج کیلوواتی در منازل روستاییان نیازمند و تولید برق با بهره گیری از نور خورشید زمینه ایجاد درآمد برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) فراهم می شود.

وی با بیان اینکه این طرح با توافق بین کمیته امداد امام خمینی(ره) و وزارت نیرو اجرایی شده است، اظهار داشت: با عملیاتی شدن آن وزارت نیرو از راه اندازی نیروگاه های بزرگ با هزینه های گزاف بی نیاز شده و از طریق استفاده از انرژی های نو زمینه برای تولید برق فراهم می شود.
استاندار خراسان رضوی افزود: با تولید تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی این نیروگاه ها توسط واحدهای داخل استان زمینه حمایت از صنایع فراهم می شود.
رشیدیان با اشاره به اینکه این طرح برای نخستین بار به صورت پایلوت در خراسان رضوی اجرایی شده است، تصریح کرد: با انعقاد موافق نامه چهارجانبه بین کمیته امداد امام خمینی(ره)، برق منطقه ای مشهد، شرکت توزیع برق شهرستان مشهد و شرکت توزیع نیروی برق استان در مرحله آزمایشی در 15 منزل روستایی در روستاهای شهر توس اجرایی شده است.
وی از تعریف این پروژه برای روستاهایی در شهرستان های نیشابور، فیروزه و مشهد خبر داد و گفت: در فاز اول برای 600 و در مرحله بعدی دو هزار خانوار درآمدزایی می شوند.
استاندار خراسان رضوی افزود: ارزش هر نیروگاه پنج کیلوواتی 22 میلیون تومان است که مبالغ مورد نیاز از طریق تسهیلات بانکی با تضمین بازپرداخت از طرف وزارت نیرو و کمیته امداد امام خمینی(ره) تامین می شود و هر ساله 8.5 میلیون تومان سود را نصیب خانوارها می کند.
رشیدیان افزود: در راستای اجرایی شدن بهتر این طرح باید از مشارکت های توسعه روستایی مناطق محروم معاونت ریاست جمهوری نیز استفاده شود.
وی تولید بومی، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و شکل گیری پدیده حاشیه نشینی را از مزایای این طرح دانست و تصریح کرد: در مجموع با تولید پنج هزار کیلووات برق از طریق استفاده از انرژی خورشید زمینه برای خودکفایی خانواده های نیازمند فراهم می شود.
انتهای پیام//

ضیغمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.