داعش پس از ورود به افغانستان، راهکارهایی در قالب تعالیم ایدئولوژیکی و به‌نام «مکاتب تعلیمی» را برای جذب نیرو در ولایات این کشور به‌کار بسته است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درطی سالیان اخیر و زمانی که ‌سرخط خبرها حکایت از اوج‌گیری اقدامات وحشیانه و ضدانسانی داعش در عراق و سوریه داشت، اخبار جدیدی از اردوکشی این گروه تروریستی به مناطقی از افغانستان مطرح شد.
در همین رابطه ابتدا سایه روشنی از حضور عناصر داعش در ولایات زابل، هلمند و فراه به‌گوش رسید که البته از سوی مقامات افغانستان تکذیب شد. در ادامه این مقامات اعلام کردند که افراد دیده شده با پرچم‌های سیاه از عناصر داعش نبوده و به گروه‎های دیگر تروریستی هم‌چون طالبان و حقانی مرتبط هستند.

هم چنان ضدو نقیض‌هایی از این دست درخصوص حضور داعش در ولایات افغانستان مطرح بود تا این‌که چندی بعد ردپاهای جدیدی از این گروه تروریستی در غزنی و ننگرهار مشاهده شد.
این‌بار اما سخنگوی داعش رسما از آغاز فعالیت‌های عناصر خود در افغانستان خبرداد تا دیگر جای هیچ‌گونه تردیدی از نفوذ بیرق سیاه تروریسم عراق‌و‌شام در ولایات این کشور باقی نماند.


اما اضافه شدن عناصر داعش به دایره بحران‌های افغانستان و در حالی‌که تنش‌آفرینی و ناامنی گروه‌هایی از قبیل طالبان و القاعده به‌اندازه کافی موجب دلهره و اضطراب مردم ولایات گوناگون شده است ، می‌تواند به این معنی باشد که دست‌یابی به امنیت و آرامش برای مردم این کشور در افق دورتری قرار می‌گیرد.



داعشی که پس از اعلام رسمی ورودش به خاک افغانستان، روش‌های گوناگون و گاه جدیدی را برای جذب نیرو به‌کار بست؛ راهکارهایی در قالب تعالیم ایدئولوژیکی و به‌نام مکاتب تعلیمی که نشان از اهتمام ویژه حامیان تروریسم منطقه‌ای به مولفه‌های بنیادین تنش‌آفرینی و حضور طولانی مدت در منطقه دارند.  

در ادامه این گزارش ضمن اشاره به ورود داعش به افغانستان، به راهکارهای این گروه تروریستی در جذب و به‌کارگیری نیرو به‌منظور افزایش دایره تسلط بر ولایات مختلف این کشور می‌پردازیم.

*آغاز حضور داعش در افغانستان



 
پس از ریشه‌دار شدن اختلافات میان گروه‌های مختلف طالبان و جدی شدن انشقاقات درون‌سازمانی این گروه، تعدادی از عناصر آن به‌فکر جدا شدن از این آن افتادند و در این تلاش بودند تا با انجام اقداماتی تنش‌زا در گوشه‌و‌کنار بتوانند نامی در میان تروریست‌ها برای خود دست‌و‌پا کنند.

در بحبوحه چنددستگی‌های به‌وجود آمده در رده‌های بالایی سرپرستی طالبان و مرگ ملاعمر رهبر این جریان، زمزمه‌های اردوکشی داعش به افغانستان و برخی از ولایات این کشور به‌گوش رسید و در همین هنگام برخی عناصر جداشده از طالبان؛  به فکر حضور در زیر بیرق سیاه شیطانی داعش افتادند.

در ادامه حضور داعش در افغانستان، این گروه تروریستی ترویج اندیشه‌های متحجرانه خود را در میان افکار عموم و به‌خصوص اقشار نوجوان درپیش گرفت؛ افکاری که نه‌تنها هیچ جایگاهی در آئین مبین و نورانی اسلام ندارد بلکه با هیچ کیش‌و مسلک بشری نیز هم‌خوانی نداشته و دقیقا در نقطه مقابل حقوق بشر قرار دارد.


اندیشه‌هایی که در واقع نوعی الگوبرداری از القائات وهابیت و گروه های سلفی بودند که در سرزمین عربستان و سال‌ها پیش از سوی عوامل جیره‌خوار استعمار پیر انگلیس، به‌ویژه عبدالوهاب توسعه و گسترش یافت.

در حقیقت این نوع جذب افکار برای پیش‌برد اقدامات ضدبشری خود، ابتدا می‌کوشد که نقابی از جنس شرع و دین بر روی تفکرات و القائات متحجرانه بکشد تا با فریب فطرت مقدس‌جویانه مردم، ضمن مشروعیت بخشی به این خط‌مشی،  افق مقدسی را برای اقدامات تروریستی عناصر جذب شده ترسیم کنند.


*اجرای الگوی موصل عراق در ولایات افغانستان


 
برخی اخبار محلی نشان می‌دهد که داعش در برخی از ولایات افغانستان، اقدام به جذب و آموزش صدها تن از کودکان و نوجوانان تحت‌عنوان تعلیم در مراکز دینی می‌کند.
آموزه‌هایی که از همان ابتدا هسته خشونت محوری را زیر لایه‌هایی با نام مقدس جهاد پنهان می‌کند تا ضمن گره‌زدن  واژه‌های مقدس و والای اسلام با فعالیت‌های ضدحقوق بشری خود، بتواند پایه‌هایی استوار به تعالیم به‌اصطلاح دینی در میان افکار عموم بنا کند.

نگاهی به حضور داعش در عراق و استفاده از شیوه به‌اصطلاح تعلیمی در راستای جذب نیرو، می‌تواند بیانگر این موضوع باشد  که این گروه تروریستی به‌دنبال اجرای نمونه‌ای است که پیش از این و پس از تسلط بر برخی استان‌های عراق و از جمله موصل راه اندازی کرد.
البته مواردی از این قبیل، در تاریخچه تاریک تروریسم منطقه‌ای چندان هم بی‌سابقه نیست.
در طی سالیان اخیر بسیاری از گروه‌های تندرو و افراط‌گرا که در گوشه‌و‌کنار مناطق آسیای‌میانه و غرب آسیا اقدام به تنش‌آفرینی می‌کنند، تقریبا چنین الگویی را دربین مردم پیاده می‌کنند.

*دیوان التعلیم و توسعه سیاهی تروریسم



پس از تصرف شهر موصل بود که تروریست‌های داعش در نخستین اقدام خود به فکر تغییر و تحول در نظام آموزشی این منطقه از عراق افتادند، اقدامی که در ادامه موجب شد سرکرده‌های این گروه تروریستی مراکزی را جهت اعمال نظارت برنحوه آموزش مدارس به‌نام «دیوان التعلیم» تاسیس کنند.
درادامه هم داعش اعلام کرد که تنها از معلمان و اساتیدی در حوزه آموزشی مدارس و نیز آموزش‌عالی موصل استفاده خواهد کرد که تابع افکار و عقاید تندرو این گروه تروریستی باشند.  
 
*مکاتب تعلیمی داعش در ننگرهار 



براساس اخباری که اخیرا از اقدامات تروریست‌های داعش در افغانستان منتشر شده می‌توان دریافت که محور تروریسم به‌خوبی به اهمیت آموزش در میان مردم و به‌ویژه نوجوانان پی برده است.
لازم به‌ذکر است که داعش در  ولایت کوت ننگرهار در دو گروه دختران و پسران اقدام به راه‌اندازی مکاتب تعلیمی و با‌ظاهر اسلامی کرده است.
آمار این مراکز تعلیم افکار تروریسم‌پرور حاکی از آن است که  پیش از این 2500پسر و 1700دختر در مکاتب ایجاد شده از سوی داعش به آموزش مشغول بوده‌اند.
نکته جالب توجه دیگر از فعالیت محور تروریسم در زمینه آموزش نوجوانان افغانستان، آن است که مراکز آموزشی داعش در ساعات ورزش برنامه هفتگی خود، اقدام به آموزش اسلحه و سایر تجهیزات نظامی به مجموعه تحت آموزش خود می‌کنند.


با موارد یادشده مشخص می‌شود که اتاق‌فکر اصلی محور تروریسم و افراط در منطقه که فرقه ضاله وهابیت نقش منبع و سرچشمه اصلی در آن را ایفا می‌کند، علاوه بر ایجاد بحران‌های منطقه‌ای و تشدید فرقه‌گرایی؛ دست‌یابی به این اهداف شوم خود را به‌گونه‌ای ریشه‌ای دنبال می‌کند.
الگویی که در آن ایدئولوژی بی‌رحمانه‌ترین اقدامات ضدبشری با قرار گرفتن در میان جزوات و کتب آموزشی، راه را برای نهادینه شدن آن در میان افکار و احساسات نوپا و آماده برداشت کودکان و نوجوانان هموار می‌سازد.  

 
گزارش از: وحید امیدی‌موحد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار