به باور کارشناسان، چین و آمریکا از گزینه مذاکره حمایت می‌کنند و این نشانه خوبی از ادامه روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی دو کشور علی‌رغم وجود اختلافات است.

آغاز مذاکرات راهبردی چین و آمریکا در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ایبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی اینترنشنال بیزنس تایمز؛ جدیدترین دور مذاکرات امنیتی و اقتصادی پکن و واشینگتن علی‌رغم وجود اختلافات دو کشور بر سر موضوع تجارت، فولاد و دریای چین جنوبی صبح امروز در پکن آغاز شد.

"شی جین پینگ" --رئیس‌جمهور چین-- همزمان با آغاز گفتگوهای سالانه با آمریکا، خواستار حل اختلافات دو کشور در مسائل مختلف شد. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که رد شدن از پل اختلافات آمریکا و چین به کُندی صورت می‌گیرد و مسائل مشکل‌ساز میان دو کشور کم‌ و بیش باقی می‌ماند.

در سخنان مراسم افتتاحیه، رئیس‌جمهور چین با ابراز امیدواری درباره حل اختلافات پکن-واشینگتن گفت: کاملاً واضح است که دو کشور اختلافاتی باهم دارند ولی این اختلافات عاری از هرگونه نگرش خصمانه است.

شی جین پینگ در حالی چینی اظهاراتی کرده است که پکن بدون توجه به تمامیت دریایی فیلیپین و ویتنام از یک برنامه جنجالی برای تسلط بر آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی حمایت می‌کند. با این وجود او در اظهاراتی متناقض افزود: آسیا و اقیانوسیه باید سکویی برای همکاری‌های منطقه‌ای باشد نه اینکه به عرصه‌ای برای رقابت و جنگ تبدیل شود.

از سوی دیگر، آمریکا با اجرای مانورهای دریای و هوایی در این منطقه، با واکنش‌های تند پکن مبنی بر حضور نظامی آمریکا در تمامیت دریایی چین مواجه شده است. رسانه‌های چین نیز این اقدام آمریکا را هدف‌دار و به جهت اغوای کشورهایی همچون ویتنام و فیلیپین در برابر چین قلمداد کرده‌اند. به عقیده برخی از تحلیلگران منطقه آسیای شرقی، دولت آمریکا اخیراً تحریم‌های فروش اسلحه به ویتنام را لغو کرده و فروش تسلیحات به این کشور را آغاز کرده است. بنابراین جرقه آتش جنگ میان پکن و هانوی می‌تواند بازار اسلحه جدیدی برای آمریکا دست‌ و پا کند.

با این وجود، جان کری – وزیر امور خارجه آمریکا – نیز راه‌حل دیپلماتیک را بهترین گزینه برای رفع اختلافات عنوان کرد که باید سریع‌تر به مرحله اجرا درآید. چرا که ادامه سلطه چین بر دریای جنوبی چین می‌تواند روند آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی را تسهیل کند. پکن در سال‌های گذشته از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی حمایت کرده است ولی رسانه‌ها همواره چین و کره شمالی را دو متحد جداناپذیر معرفی کرده‌اند که یکدیگر را رها نمی‌کنند. این موضوع را می‌توان از واکنش تند پکن نسبت به استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در کره جنوبی دریافت.

تحلیلگران بر این باورند که با وجود تمامی اختلافات میان چین و آمریکا، دو کشور از گزینه مذاکره حمایت می‌کنند و این نشانه خوبی از ادامه روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی دو کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار