مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کارگروه حفاظت از غارها تشکیل شده و تقویت و تکمیل بانک های ‍ژنی تنوع زیستی ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر مبارکی مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری  امروز (دوشنبه )که به مناسبت هفته جهانی محیط زیست با شعار به سوی طبیعت  برای زندگی در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: تقویت و تکمیل بانک‌های ژن کشور ضرورت دارد و همه بانک‌های ژن در کشور موظف شده‌اند خود را تقویت و تکمیل کنند چرا که  در این صورت دسترسی محققان به بانک‌های ژن سهولت یافته و با عدم ارتباط‌های پی در پی این  گروه به گونه‌های در طبیعت اثرات مخرب دسترسی به حداقل می رسد. 

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک با اشاره به اینکه کارگروه حفاظت و بهره‌برداری از غارها با ریاست فرهاد دبیری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است، گفت: در نتیجه تشکیل این کارگروه دستورالعمل بهره‌برداری از غارها در جهت زیست‌گاه‌های خاص برای گونه‌های خیلی خاص  مورد توجه قرار گرفته و این دستورالعمل نهایی و ابلاغ شده است.

** معیشت مردم جهان وابسته به تنوع زیستی است

مبارکی با اشاره به اینکه معیشت مردم جهان وابسته به تنوع زیستی است، گفت: تفکر غالب این است که طبیعت وابسته به انسان است، در حالی که دقیقا برعکس این موضوع است و ما به طبیعت وابسته هستیم.

وی با بیان اینکه اگر تهدیدات با منشاء انسانی از بین رود، نیازی به برنامه های خاص و ویژه و پرهزینه به منظور حفاظت تنوع زیستی نخواهیم داشت، اظهار کرد: همه برنامه‌های مطرح شده از سوی سازمان محیط زیست در غالب برنامه‌های کلانی است که برای حفاظت از تنوع زیستی گیاهی و جانوری طراحی شده است.

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با اشاره به اینکه باید بحث معیشت پایدار را به صورت صریح و قانونمند ارائه دهیم، افزود: برداشت از گیاهان دارویی و گونه‌های جانوری که بخشی از معیشت جوامع محلی است، باید کنترل شود

**شناسایی مناطق کلیدی کشور

مبارکی با بیان اینکه برنامه IUCN  در جهت شناسایی  مناطق کلیدی تنوع زیستی در سطح جهان به عنوان یک برنامه نهایی به همه کشورها ارسال شده است، گفت: برای شناسایی این مناطق، 6 شاخص مطرح شده و طی هفته‌های آتی این معیارها که بر اساس آن مناطق کلیدی مورد شناسایی قرار می‌گیرند، ارائه خواهد شد.

** استخراج فسیل‌های کشف شده در لرستان

مبارکی با اشاره به ابلاغ اعتبار به استان لرستان گفت: به منظور استخراج فسیل های یافت شده در این استان، اعتباراتی اختصاص یافته است. همچنین در حال حاضر بحث توسعه موزه تاریخ طبیعی در حال پیگیری است، امیدواریم بتوانیم سالن جدیدی را به موزه تاریخ طبیعی اضافه کنیم.

** بارکد گونه‌های خزنده

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با بیان اینکه نمونه‌های موجود در مخازن به منظور ارائه در موزه جدید در حال آماده شدن هستند، گفت: بحث بارکد برخی گونه‌های خزنده انجام شده و در سال جاری نیز با همکاری دانشگاه سبزوار تداوم خواهد داشت

**تهیه نمادهای گیاهی استان‌های کشور

مبارکی همچنین به تهیه نمادهای گیاهی استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: معمولا گونه‌های گیاهی در کشور نادیده گرفته می‌شود و گونه‌های بسیاری در معرض تهدید قرار دارند. به همین علت تهیه نمادهای گیاهی استان‌ها به عنوان یکی از اقدامات مهم سازمان در سال جاری پیگیری می‌شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار