اظهارات نمایندگان مجلس در واکنش به سخنان وزیر صنعت را در گزارش زیر بخوانید.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از ارائه گزارش محمدرضا نعمت زاده؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت چند نماینده مجلس درباره این گزارش نکاتی را ارائه کردند که در گزارش زیر می‌خوانید:

موسوی لارگانی: فشار 9 درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای صنعت گران سنگین است
 
سید ناصر لارگانی نماینده مردم فلاورجان اظهار داشت: مسئله اول کمبود نقدینگی در تولید و صنایع وعدم گردش مالی صنعتگران است که عامل اصلی رکود شده است. مسئله دوم شاید به وزیر صنعت مربوط نباشد نرخ بالای سودهای بانکی علی رغم کاهش تورم است که همواره یکی از دلایل عدم توسعه صنایع میباشد. وقتی یکی از صنایع به عنوان مثال یک میلیارد وام دریافت میکنند باید 25 درصد این مبلغ به عنوان سپرده در بانک باقی بماند وبانک از این طریق صاحب سود سرشاری میشود که این عمل علی رغم قانون بنگاه داری است و بانکها هنوز این قانون را رعایت نمیکنند. نکته سوم حل نشدن مسئله نقل وانتقالات پول است با وجود اینکه در برجام وپس از آن جلسات متعددی را تشکیل دادیم اما همچنان صنایع نمیتوانند یک ال سی باز کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: جناب وزیر گفتند که از دادن طرح خودداری کنید این درحالیست که در دولت هشتم وزیر اقتصاد در مجلس حضور یافتند واینجانب درباره اصلاح نظام بانکداری از ایشان سوال پرسیدم که گفتند سه ماه به ما وقت بدهید تا این مشکل حل شود. هم اکنون نیز که این سوال را از جناب وزیر میپرسم همین جواب را دریافت میکنم.

نماینده مردم فلاورجان خاطر نشان کرد: فشار سازمانهای مالیاتی افزایش یافته و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای صنعتگران سنگین است. یکی دیگر از اقداماتی که میتواند ایجاد کننده رکود در صنعت باشد این است که ارگانها وسازمانهای مالیاتی، اداره برق وتامین اجتماعی وقتی بدهی تولید کننده وصنعتگر را قسط بندی میکنند 25 درصد سود برای آن قرار میدهند که با این کار صنعتگر با مشکلات عدیده ای روبرو میشود. مسئله دیگر نرخ بالای قاچاق در کشور است که باعث میشود صنعتگر به زمین بخورد این در حالی است که مقام معظم رهبری فرمودند دولت باید برخود حرام کند کالایی که مشابه آن در کشور تولید میشود از مشابه خارجی آن استفاده کند.


زارع: بنگاه های کوچک و زود بازده متولی ندارند و رها شده اند

رحیم زارع نماینده مردم آباده و بوانات و خرمبید گفت: براساس آمارهای داده شده امسال 42 میلیارد صادرات و41 میلیارد واردات داشته ایم یعنی در کل 83 میلیاردحجم تجارت ما است ودر سال گذشته 102 میلیارد حجم صادرات داشتیم به عبارتی9 میلیارد ازحجم تجارتی ما کم شده یعنی در تجارت جهانی سهم ما از کیک تجارت به چهل صدم درصد کاهش یافته این درحالیست که ما به دنبال سهم 1 درصد تجارت جهانی بوده ایم. هم اکنون این کاهش ما از سهم تجارت جهانی سبب تعطیلی کسب وکار در کشور شده است در حالیکه 60 درصد واحدهای تولید یا تعطیل یا با ظرفیت پایین کار میکنند. بنگاههای کوچک و زود بازده یا متولی ندارند ویا رها شده هستند.

برومندی: بیش از 75 درصد مالیات وصولی کشور در تهران است

محمد مهدی برومندی نماینده مردم فارس تصریح کرد: امروز درحوزه صنعت ما با مسائل زیادی مواجه هستیم آنچه که به عنوان مشکلات صنایع در کشور وجود دارد فقط مربوط به وزارت صنعت نیست وبسیاری از دستگاهها باید همکاری کنند تا با یک اراده ملی بتوانیم مشکلات صنعت را حل وفصل کنیم. یکی از مشکلات بخش صنعت ناشی از عملکرد بانکها در کشور است بالا بودن نرخ سود بانکی وعدم ارائه به موقع و در زمان مناسب تسهیلات بانکی از سوی بانکها سبب رکود در صنعت کشور شده است. 

وی در ادامه اضهار داشت: در این اوضاع آشفته من ازوزیر کشور سوال میکنم که برنامه شما برای توسعه صنعت و ایجاد صنایع جدید چیست؟ ازمیان کل نمایندگان مجلس به جز30 نماینده تهران بقیه نماینده سایر نقاط کشور هستند. برنامه وزیر برای توسعه صنعت در شهرستانها چیست وچرا حتی یک پایگاه کوچک در بعضی از شهرستانها وجود ندارد. در برخی شهرها بیکاری  بالای 60درصد است. براساس آمار مالیات وصولی بیش از75درصد از نالیات کل کشور از استان تهران تامیین شده است این نشان دهنده این است که اکثزیت صنایع در استان تهران واقع شده اند. در بعضی از شهرها فعالیت های صنعتی تعطیل شده است و حتی یک واحد کوچک صنعتی وجود ندارد. برنامه وزارت صنعت برای راه اندازی واحدهای صنعتی که تعطیل شده اند چیست؟ در استان فارس یخچال سازی آزمایش که حتی صاردات نیز میکرد چند سال است که تعطیل شده چرا امکانات لازم را برای جلوگیری از تعطیلی این واحدها در اختیار آنها قرار نمیدهند. در قانون هدفمندسازی یارانه ها باید به صنایع یارانه تولید پرداخت میشد اما این قانون همچنان اجرا نمیشود.

یوسف نژاد:در کشور استراتژی توسعه صنعتی وجود ندارد

علی اصغر یوسفی نژاد نماینده مردم ساری خاطر نشان کرد: توجه به مسائلی مانند بیکاری،عدم اتکای بودجه به نفت،اقتصاد مقاومتی ومسائل فرهنگی مانند طلاق همگی نتیجه دستیابی به تولیدات داخلی است که به جز این هیچکدام از این مسائل حل نمیشود. استراتژی صنعتی در کشور وجود ندارد توسعه متوازن استانها، نیمه کاره بودن خیلی از پروژه ها ، نیازمندی صنایع به سرمایه در گردش و عدم شروع پروژه های جدید از راه حل های مناسا بخش صنعت است. در بحث قاچاق نیز براساس فرموده مقام معظم رهبری باید دولت توجه ویژه داشته باشد.

وی هدف از تشکیل این جلسات را رسیدن به راهکارهای مناسب دانست  و در ادامه گفت: همکاری بین مجلس ودولت، استفاده از ظرفغیت های مجلس، ایجاد کا رگوه مناسب در مجلس، تایین استراتژی فعالیت های مجلس وهمکاری بین کمیسیونهای مجلس وکمک به دستگاههای مرتبط از جمله راهکارهای ارائه شده است که امیدوارم با کمک های نعمت زاده وزیر صنعت این مسائل ومشکلات حل شود.



انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، وزیر ، صنعت ، صحن علنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار