در پی انتشار خبری مبنی بر جابجایی دو نوزاد در بیمارستان امام سجاد یاسوج ، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان گفت : قصوری در تعیین جنسیت و جابجایی کودک میمندی رخ نداده است.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پی انتشار خبری مبنی بر جابجایی دو نوزاد در بیمارستان امام سجاد یاسوج ، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان گفت : قصوری در تعیین جنسیت و جابجایی کودک میمندی رخ نداده است.

دکتر پرویز یزدان پناه درباره جزئیات این واقعه  گفت : در تاریخ۹۵/۲/۲۳ دو سزارین در بیمارستان امام سجاد صورت گرفت که یکی از آنها بیماری به نام "فاطری نیا "بوده است که نوزاد وی در ساعت ۳ و ۱۵ دقیقه بعد از ظهر توسط خانم دکتر دوهنده متخصص زنان و زایمان به شکل سزارین به دنیا آمده است که نوزاد وی دختر و کاملاً سالم بوده است.
 
وی افزود: این مادر وقتی از اتاق زایمان بیرون آمد و به بخش مراقبت های بعد از زایمان منتقل شد ،نوزاد وی تحویل و بعد از یک مدتی مرخص شد و از بیمارستان رفت. البته روی پرونده این خانم دو سونوگرافی دوران بارداری وجود دارد که سونوگرافی ها نشان می دهد که نوزاد دختر و سالم است.
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد : اما مادر بعدی یعنی خانم یساری نژاد در ساعت ۴ و ۱۵ دقیقه برای زایمان سزارین مراجعه کرده که در آن زمان ضربان قلب نوزاد نامنظم می زده  و وی را به اتاق عمل منتقل کرده اند و سزارین شده است و آبگار نوزاد (معیاری برای سلامت نوزاد ) ۳ از ۱۰ بود که کادر درمان در اتاق عمل فوراً نوزاد را احیاء کردند و با تشخیص مشکل تنفسی و کم رسیدن اکسیژن به مغز به بخش مراقبتهای ویژه نوزادان و زیر  دستگاه منتقل شد .
 
یزدان پناه خاطر نشان کرد : متخصص جراح زنان، رزیدنت اطفال، مامای اتاق عمل و پرستار بخش مراقبت های ویژه نوزادان در پرونده جنسیت نوزاد را پسر اعلام کردند و مادر بعد از انجام سزارین به بخش مراقبت های بعد از زایمان منتقل شده است و در تاریخ۹۵/۲/۲۴ یعنی یک روز بعد از بیمارستان مرخص می شد.
 
وی با اشاره به اینکه مادر باید در بیمارستان می بود و شیر را به بچه می رساند ، تصریح کرد : البته اجازه ورود مادر را به بخش نمی دادند و مادر باید شیر خود را می دوشید و به بچه می داد اما متاسفانه مادر یک هفته بچه را رها کرده و به خانه رفته است.
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه بعد از یک هفته مادر به بیمارستان بازگشته است،گفت : مادر در آن زمان هم شیر خود را می دوشیده و به بچه می داده و ارتباط دیگری با نوزاد نداشته است و پوشک بچه توسط پرستاران عوض می شده است . در تاریخ ۹۵/۳/۱۱ یعنی ۱۹ روز بعد بچه که وضعیتش بهتر شده و از زیر دستگاه خارج شده است، نوزاد به بخش نوزادان منتقل می شود که در آن زمان مادر نزد کودک می رود و بچه را شیر می دهد و پوشک بچه را عوض می کند متوجه می شود که جنسیت بچه پسر است .
 
یزدان پناه با بیان اینکه مادر به پرستاران اظهار می کند که در سونوگرافی هایی که قبلاً در ماه ۷ ماهگی و ۸.۵ ماهگی حاملگی توسط متخصصین بیرون از دانشگاه انجام داده است،  جنسیت بچه دختر اعلام شده ، افزود : نظر پزشک وی ، متخصص اطفالی که هم در اتاق مراقبت های ویژه نوزاد و هم بخش اطفال نوزاد را می دیده  این است که  ممکن است که سونوگرافی های انجام شده اشکال داشته باشند .
 
وی با یادآوری اینکه این نوزاد همچنان در بخش بستری است و مرخص نشده، خاطر نشان کرد: نکته ای که وجود دارد این است در روز اول زایمان با توجه به اینکه پدر و مادر فکر می کردند که بچه دختر است به مسئول که گواهی ولادت نوزاد را برای ثبت احوال صادر می کرده ، می گویند که بچه دختر است و در فرمی که به این منظور گرفته می شود خود پدر نوشته است که فرزندش دختر است و پرستاری که باید کنترل و پرونده نوزاد را بررسی می کرده  به پرونده نگاه نکرده و آن را از پدر نخواسته   و بنابراین در روز اول زایمان که ۹۵/۲/۲۴ در فرم گواهی ولادت نوازد وی را دختر اعلام می کند و پدر در ثبت احوال شناسنامه ای به نام دخترانه "حدیث" برای نوزاد می گیرد .
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  گفت : البته در روز ۹۵/۳/۱۱ مسئولان بیمارستان پدر کودک را توجیه می کنند که ماجرا از چه قرار بوده است اما پدر بچه اصرار دارد که در سونوگرافی بچه دختر اعلام شده و با توجه به اینکه ما هنوز سونوگرافی ها را مشاهده نکرده ایم نمی توان درباره آنها اظهار نظر کرد .
 
یزدان پناه اظهار داشت: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که کارشناسی مسئول گواهی ولادت  با اعتماد به پدر و بدون نگاه به پرونده گواهی ولادت را صادر کرده و دیگر اینکه پدر و مادر می گویند که ما دو سونوگرافی بیرون از دانشگاه انجام داده اند که در آن نوزاد دختر اعلام شده است و باید این دو مساله مورد بررسی قرار گیرد .
 
روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه طی یک اتفاق نادر خانواده‌ "یساری نژاد "که چشم انتظار نوزاد دختر بودند،۱۱ روز پس از زایمان فرزند پسر بیمار تحویل گرفتند.
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه پس از بررسی اگر مشکلی وجود داشته باشد، با آزمایش DNA این مسئله مشخص می شود ،افزود : از نظر کادر پزشکی هیچ مشکلی و قصوری در رابطه با جابجایی نوزاد وجود نداشته است .
 
 به احتمال زیاد قصور شامل کارشناس مسئول گواهی ولادت است که ما با وی حتما برخورد لازم را خواهیم کرد و اینکه قصوری از جانب دانشگاه صورت گرفته باشد و کودک جابجا شده باشد وجود ندارد .
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در صورتی که شک و شبهه ای از سوی خانواده نوزاد وجود داشته باشد بازهم دانشگاه حاضر است تا هزینه آزمایش DNA کودک را متقبل شده و این آزمایش را انجام دهد اما در حال حاضر منتظر نتیجه سونوگرافی های کودک  هستیم.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.