نماینده مجلس ایران گفت: باید مذاکرات آبی میان ایران، افغانستان و ترکمنستان صورت گیرد تا استان‌های شرقی ایران دچار خشکسالی نشود.

پیمان‎کاران آمریکایی در پشت‎پرده "سید احسان قاضی‎زاده" نماینده فریمان در مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احداث سد سلما روی رودخانه بین‌المللی هریرود و پیامدهای احتمالی آن برای کشورهای همسایه، اظهار داشت: مسائل مربوط به حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران از هریرود باید با بهره‌گیری از دیپلماسی آب و مذاکرات میان دو دولت ایران و افغانستان بررسی شود.

وی با تأکید بر لزوم شکل‌گیری مذاکرات درباره آب‌های مرزی با افغانستان و ترکمنستان تصریح کرد: باید این اقدامات صورت گیرد تا در تامین آب شرب استان‌های شرقی مشکلی به‌وجود نیاید.

قاضی‌زاده در پاسخ به اظهارات مقام وزارت انرژی و آب افغانستان مبنی بر اینکه بخش عمده آب هریرود هنوز هم به ایران و ترکمنستان می‌رود، بیان داشت: ورودی آب هریرود از سد دوستی در دو هفته گذشته به صفر رسیده است که پیگیری این موضوع اقدام عملی و مذاکرات وزارت امور خارجه ایران را می‌طلبد.

قاضی‌زاده همچنین به مشکلات آبی شرق ایران در مرز مشترک با ترکمنستان نیز اشاره کرد و گفت: 60 درصد آب شهر مشهد مقدس با خط لوله انتقالی به طول بیش از 150 کیلومتر از حوضچه‌های سد دوستی تأمین می‌شود، اما باید مذاکرات بیشتری برای برخورداری از حق آبه مطابق با قراردادهای این سد در نظرگرفته شود.

اضافه می‌شود که مسئولان ورزات انرژی و آب افغانستان مدعی شده‌اند که با ایجاد بند سلما یا بند دوستی افغان - هند بر روی هریرود، تنها نزدیک به ۱۴ درصد از آب حوزه دریایی هریرود و از لحاظ جغرافیایی ۳۰ درصد از حق‌آبه جغرافیایی کشور از این رودخانه، توسط افغانستان مدیریت شده و متباقی آب و علاوه بر آن آب‌هایی که در مسیر راه به رودخانه می‌پیوندند، هنوز به کشورهای ایران و ترکمنستان سرازیر می‌شوند. این در حالی است که برخی رسانه‌های ایرانی در روزهای اخیر و در پی افتتاح سد سلما، از خشک‌شدن سد دوستی در مرز ایران و ترکمنستان ابراز نگرانی کردند.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار