عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در صورتی که علایم بیماری در کودکان مشاهده نشود و آنها تغذیه واستراحت کافی داشته باشند می توانند روزه بگیرند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر احمدرضا درستی درباره مدل تغذیه کودکانی که به تازگی به سن تکلیف رسیده اند و می خواهند روزه بگیرند اظهارداشت: باید توجه داشته باشیم که این بچه ها بخصوص دختران، زودتر به سن تکلیف می رسند، اما تا ۱۲سالگی که به سن نوجوانی برسند، به لحاظ علمی همچنان کودک محسوب می شوند.
 
وی افزود: قبل از روزه داری کودکان، باید مطمئن شد که آنها سوء تغذیه قبلی ندارد و ذخایری از مواد مغذی در بدن آنها وجود داشته باشد .
 
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه باید مطمئن شد که این کودکان غذای کافی و کاملاً مناسبی را از افطار تا سحر دریافت می کنند ادامه داد: همچنین کودکانی که می خواهند روزه بگیرند باید در طول روز خواب کافی داشته باشند و غذا و مایعات کافی به آنها برسد.
 
درستی گفت: این کودکان از موقعی که روزه خود را افطار می کنند تا زمان خواب، باید از شربت هایی چون شربت خاک شیر و تخم شربتی استفاده کنند تا آب بدنشان کم نشود. در طول روز نیز به دلیل اینکه روزها خیلی طولانی است تحرک خیلی زیادی نداشته باشند و  بیشتر در منزل استراحت کنند .
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: اگر در کودکانی که روزه می گیرند هر نوع علامتی از بیماری دیده شد، به عنوان مثال سرگیجه شدید گرفتند یا چشمانشان سیاهی رفت یا تب کرده و حالت تهوع و استفراغ داشتند، باید از روزه گرفتن خودداری کنند، زیرا چه کودک و چه بزرگسال در شرایط بیماری نمی تواند روزه بگیرد.
 
وی درباره تغذیه کودکان گفت: کودکان نباید در خوردن مواد غذایی در ماه رمضان افراط کنند. به عنوان مثال اگر پروتئین را به شکلی افراطی مصرف کنند، آنها بسیار در طول روز تشنه خواهند شد. بنابراین تعادل و تنوع در خوراک کودکان در ماه رمضان لازم است و این به معنای آن است که باید از همه مواد غذایی مختلف در حدی که یک متخصص تغذیه توصیه می کند، استفاده شود.
 
درستی اظهار داشت:  قانون کلی که بگوییم همه بچه ها در یک سنی باید چه مقدار غذا بخورند وجود ندارد. ممکن است یک بچه ضعیف تر و یک بچه قوی تر و چاق تر باشد. بنابراین به خانواده ها پیشنهاد می کنم با یک متخصص تغذیه مشورت کنند و متخصص تغذیه برای آنها تعیین کند که کودکشان چه مواد غذایی را بخورد.

منبع:سلامت انلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.