برای رسیدن به فرهنگ متعالی تلاش کنیم

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ در طی اعصار و قرون مختلف تاریخی، مردم کشورهای جهان تلاش کرده اند با حفظ آداب و رسوم بومی منطقه و محل سکونتشان را نسل به نسل حفظ کرده و آن را به آیندگان منتقل کنند،فرهنگ ها و آداب و رسومی که شاید در بسیاری از موارد به اشتباه در بین نسل ها جا افتاده و تا قرن بیست و یکم هم کشیده شده است.

فرهنگ هایی که عرصه زندگی اجتماعی را برای شهروندان مشکل کرده و در بسیاری از مواقع دولت ها و مسئولان را برا آن داشته تا با دخالت و پیگیری مستمر این آداب و رسوم را تغییر دهند و با کمک بزرگان یک شهر یا دیار جوانان را از این آداب و سنن دور کنند.

از جمله فرهنگ هایی که به اشتباه در شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر و نقاط همجوار آن بین تعدادی از خانواده ها رواج دارد فرهنگ تیرندازی در مراسم عروسی و عزاداری است که متاسفانه به طور معمول با کشته و یا زخمی شدن تعدادی از مهمانان مراسم همراه است.

این رسم نادرست در بسیاری از موارد مراسم عروسی را به یک مصیبت تبدیل می کند و این موضوع سبب شده که در چند سال اخیر مسئولان فرهنگی و کارشناسان اجتماعی شهرهای آبادان و خرمشهر با ورود به این موضوع آمار مرگ و میر و یا زخمی های این مراسم را کاهش دهند اما این فرهنگ نادرست به طور کامل از این خطه ریشه کن نشده است.

آخرین مورداز این حوادث که تعدای از مردم آبادان را به وحشت انداخت حادثه تیرندازی در یک عروسی بود که در 24 بهمن 94 اتفاق افتادو صدای شلیک این تیراندازی مطمئنا در محل و خانه‌ها و کوچه‌های اطراف محل تیراندازی شنیده شده و بالتبع موجب هراس عده‌ای از شهروندان شده بود.

دادستان آبادان درخصوص اینگونه مراسم و استفاده نادرست از سلاح گرم گفت:مطمئنا تیراندازی در مراسم شادی و عزا موجب خوشبخت شدن عروس و داماد یا به بهشت رفتن متوفی نمی‌شود و وقتی کاری هیچ فایده دنیوی یا اخروی ندارد پس باید دست به دست هم داده و این رسم را تصحیح کنیم و در این مهم قطعا شیوخ و سران عشایر و طوایف با توجه به نفوذ کلامشان در مجموعه‌های خود، می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

احمد شیرعلی زاده ادامه داد: به طور حتم حاکمیت آن‌قدر اقتدار دارد که اقدامات لازم قانونی را در برخورد با این موضوع انجام دهد ولی از آنجا که مسئولان نظام خود را جدای از مردم نمی‌دانند و مردم را ولی‌نعمت خود می‌دانند، در بسیاری از مسائل از جمله موضوع استفاده از سلاح غیرمجاز، از یاری شیوخ و سران طوایف که نوعا جزو نخبگان و ذی‌نفوذان جامعه هستند نیز استفاده می‌کنند.

وی افزود: اینگونه کارها گرچه جنبه فرهنگی دارد اما باید با کمک سران قبایل و شیوخ برداشته شود تا در این میان تعدادی انسان بیگانه آسیب نبینند.

یک مادر 35 ساله که دو نفر از فرزندانش در حادثه تیراندازی در یک عروسی دچار آسیب شدند در این خصوص گفت: دخترم از ناحیه پا و پسرم از ناحیه شکم در مراسم عروسی عمویشان دچار حادثه شدند که مجبور شدیم آنان را برای درمان به اهواز ببریم.

وی ادامه داد: در روند درمانی آنان با مشکلات زیادی روبرو شدیم و از لحاظ مالی نیز با کمبود مواجه بودیم؛ افراد دیگری شادی و پایکوبی داشتند اما خانواده من دچار ضرر و زیان شدند.

یک کارشناس اجتماعی فعال در بهزیستی آبادان دراین خصوص گفت: در مراسم عروسی و یا عزاداری افرادی اقدام به تیراندازی با سلاح گرم می کنند که متاسفانه این فرهنگ نادرست آسیب های جدی را به بافت زندگی شهری وارده کرده و به نوعی شهروندان را با احساس های مشابه ناامنی درگیر می کند.

فرزانه محسنی افزود: نخستین قدم در راه محو کردن این فرهنگ نادرست در جامعه آن است که مسئولان فرهنگی و مدیران مربوطه با همکاری یکدیگر جلسات مختلف شور و مشورت را با جوانان و سران قبایل ساکن شهرهای آبادان و خرمشهر برپا کنند تا با پیشگیری و آموزش راهکارهای مناسب فرهنگی شاهد از بین رفتن این فرهنگ نادرست باشیم.

وی ادامه داد: در دومین قدم مسئولان قضایی شهرستان با برخورد سختگیرانه و احکام قضایی مناسب با افراد هنجارشکن برخورد کرده و آنان را از این اقدام منع کنند.

محسنی گفت: بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی ریشه در یک فرهنگ چند ساله دارد که به تبع آن نباید انتظار داشت در یک مدت زمان کوتاه از بین برود و بنابراین باید کارشناسان فرهنگی و قضایی با یک همکاری همه جانبه و مداوم این فرهنگ های نادرست را ریشه کن کنند.

وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده در میان اقوم مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می رسد باید عقلای هر قوم راهکاری برای از میان بردن این رسم های غلط بیابند و اجازه ندهند سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکان به ارث رسیده اینگونه دستمایه اشتباهات شود.

انتهی پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.