حضور جفری دیوید ساکس مشاور عالی دبیر کل سازمان ملل در یک همایش در دانشگاه امیرکبیر در هفته گذشته با حواشی و اعتراضات بسیاری از سوی دانشجویان همراه بود که مسئولان دانشگاه هم در این رابطه توضیحاتی ارائه دادند.

از حواشی یک حضور جنجالی در دانشگاه تا بررسی علم و فناوری کشور
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته گذشته دانشگاه صنعتی امیرکبیر همایشی برگزار کرد که «جفری دیوید ساکس» در این همایش حضور داشت و این حضور با حواشی همراه بود.
 
بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای با اشاره به خبر حضور «جفری دیوید ساکس»، مشاور عالی دبیر کل سازمان ملل در دانشگاه امیر کبیر خطاب به هیأت امنای این دانشگاه از جمله فرهادی، معتمدی، صدیقی، باقری و صادقی مقدم اعلام کرد: دیوید ساکس برای پاسخگویی نسبت به جنایات اقتصادی  که در کشورهای درحال توسعه مرتکب شده است در دانشگاه امیرکبیر حاضر می‌شود یا برای پیاده کردن نسخه‌های اقتصاد آزاد در ایران اسلامی در مقابل دیدگاه اقتصاد مقاومتی؟
 
در ابتدای این نامه آمده است: مطابق اطلاعیه صادره از سمت دانشگاه امیرکبیر، خبر حضور «جفری دیوید ساکس»، مشاور عالی دبیر کل سازمان ملل در دانشگاه امیرکبیر و سخنرانی در جمع دانشگاهیان در فضای خبری کشور بازتاب پیدا کرده است. نکته اساسی که وجود دارد عملکرد وی در حوزه اقتصادی کشور های مختلف و ارتباط مستقیم ساکس با جورج سوروس -عامل اصلی انقلاب های رنگی در کشورها و فردی که از هیچ تلاشی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی مضایقه نکرده- است.
 
در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: پس از فروپاشی شوروی دیوید ساکس با سرمایه جورج سوروس، به کشورهای مختلف اروپای شرقی مسافرت کرده و اقتصادهای آنان را طراحی می‌کرد و با خریدهای بزرگ مجموعه‌های دولتی این کشورها سودهای سرشار می‌کرد.
 
بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: در مصاحبه انجام شده توسط آزادگان، مشاور ارشد دفتر توسعه پایدار دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از ساکس به عنوان یکی از مهم ترین اقتصاددانان دنیا یاد شده است. آنچه پوشیده نیست، رویکرد نئولیبرالی اقتصاد جهانی است که مقام معظم رهبری در حرم مطهر امام خمینی(ره) جمهوی اسلامی را از هضم شدن در آن برحذر داشته و این چنین عنوان کردند که «اینکه یک کشوری اقتصادش را ادغام کند در اقتصاد جهانی، افتخار نیست؛ این خسارت است، این ضرر است، این شکست است».
 
در ادامه این بیانیه آمده است: حضور دیوید ساکس به عنوان نماد اقتصاد آزاد در تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حالی است که تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی موجود، مسئله اقتصاد مقاومتی است که با اقدامات این چنینی در سطح کشور در حال ذبح شدن دربرابر اقتصاد های نئولیبرالی است.
 
این تشکل دانشجویی اضافه کرد: دیوید ساکس با پرچم مقابله با تورم، افتخار بیکاری 30 درصدی مردم بولیوی، ترک خدمات تأمین اجتماعی برای 61 درصد بولیویایی‌ها، رجوع میلیونی بیکاران بولیوی به کاشت و فراروی مادهٔ مخدر کوکائین را درنتیجهٔ طراحی‌های خود در دههٔ 80 به بار آورد. در بولیوی حالت فوق‌العاده اعلام شد.
 
«رفت‌وآمد در بولیوی احتیاج به کارت اجازه داشت، پلیس به همه نهادهای مدنی حمله کرد، راهپیمایی و گردهمایی سیاسی قدغن، گاز اشک‌آور و شلیک گلوله رایج شد. 1500 نفر از جمله وزرای سابق کار و سناتورها، دستگیر و به زندان‌هایی دورافتاده در جنگل آمازون منتقل شدند، کارگران معادن قلع به‌خاطر اعتراض اخراج شدند. قیمت مهم‌ترین صادرات بولیوی هم که قلع بود 55 درصد سقوط کرد. این ها صرفا بخشی از عواقب حضور دیوید ساکس در عرصه اقتصاد جهانی است».
 
بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: حضور شخص وابسته به قدرت های جهانی که به گفته رهبری معظم انقلاب «جمعی صهیونیست و وابسته به صهیونیست هستند» در دانشگاه امیرکبیر چه جایگاهی دارد و به چه علت پس از سخنان صریح مقام معظم رهبری مبنی بر نادرست بودن هضم شدن در اقتصاد جهانی، وی در مادر دانشگاه های صنعتی کشور حضور پیدا می کند؟
 
در پایان این نامه آمده است: دیوید ساکس برای پاسخگویی نسبت به جنایات اقتصادی ای که در کشورهای درحال توسعه مرتکب شده است در یکی از بارزترین محیط های دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران –به عنوان حامی اصلی مستضعفان- حاضر می شود یا برای پیاده کردن نسخه های اقتصاد آزاد در ایران اسلامی در مقابل دیدگاه اقتصاد مقاومتی؟
 
سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر در حاشیه مراسم سخنرانی «دیوید ساکس» در این دانشگاه در رابطه با این مراسم، گفت: «ساکس» به دعوت دانشگاه امیرکبیر به ایران نیامده است؛ ساکس به دعوت سازمان محیط زیست و با همکاری وزارت خارجه جمهوری اسلامی به کشورمان آمده است.
 
وی تصریح کرد: ما از حضور ساکس در ایران استقبال کردیم و از وی برای سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر دعوت کردیم زیرا یکی از برنامه‌های مهم توسعه راهبردی ما در دانشگاه بحث توسعه پایدار بوده و مباحثی همچون آب و محیط زیست هم جزو بحث‌های اصلی کشورمان است.
 
معتمدی ادامه داد: اساتید دانشگاه درخواست حضور ساکس را به این همایش دادند، امروز صرفا سخنرانی در این همایش برگزار نشد بلکه مذاکراتی را با یکدیگر صورت دادیم.
 
وی گفت: افرادی مانند ساکس در دنیا دارای شبکه‌های علمی و فناوری هستند و اگر ما عضو این شبکه باشیم، می‌توانیم از خیلی از امکانات سازمان ملل استفاده ببریم.
 
معتمدی تاکید کرد: طبق مذاکراتی که با ساکس صورت گرفت، مقدماتی را پیشنهاد دادیم و ساکس از آن استقبال کرد تا این دانشگاه بتواند هم نقش ملی و هم نقش منطقه‌ای در این موضوع داشته باشد.
 
وی ادامه داد: این تعاملات به نفع کشورمان است. ما عضویت‌ها و هزینه ها را پرداخت می‌کنیم، ولی از مزایای آن استفاده نمی‌کنیم؛ طبیعی است که باید برای استفاده از مزیت‌ها تلاش کنیم.
 
معتمدی افزود: سازمان‌های بین‌المللی روش‌های اجرایی‌شان طوری است که دارای شبکه‌های کاری خاصی بوده و توسط آنها، کارهای کشورهای را پیش می برند. به ساکس پیشنهاد دادیم که ما نقطه تماس در منطقه باشیم و دانشگاه‌هایی که در این زمینه همکاری دارند، در صورت عضویت در شبکه آنها در پروژه‌های مشترکی که خود سازمان ملل ایجاد می کند، شرکت کرده و از امکانات آنها بهره ببرند. وی از این موضوع استقبال کرده و قرار است با همکاری وزارت خارجه این بحث پیگیری شود.
 
رئیس دانشگاه امیرکبیر در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به سابقه سیاسی نامطلوب ساکس از طرح‌های ارائه شده از سوی وی استقبال می‌کنید، گفت: تا جایی که می‌دانیم ساکس امروز سمت سیاسی خاصی ندارد. وی به نیابت از رئیس سازمان ملل، مشاور بوده و مسئولیت دارد؛ این افراد اتفاقا نقش تصمیم گیری و تصمیم سازی دارند.
 
معتمدی تاکید کرد: زمانی که امثال این افراد در کشورمان حضور نمی‌یابند، متصورند که ایران در حال جنگ بوده و از هر خیابانی که می‌گذری سنگرهایی وجود دارد؛ در صورتی که ما از خیلی از کشورهای توسعه یافته هم مزیت داریم؛ ما در این برنامه به وی هدیه ای با عنوان 5000 سال مهندسی در ایران دادیم که از این هدیه تعجب کرد، چرا که فکر نمی کرد ایران تا این حد پیشرفت کرده باشد.
 
وی گفت: ما باید افراد موثر را در دانشگاه‌ها بیاوریم و به رخ غربی‌ها بکشیم،از طرف دیگر از امکانات، مشاوره‌ها و مزیت‌های آن‌ها استفاده کنیم؛ باید از امکانات فنی و علمی شان استفاده کنیم؛ ضمن اینکه ما از وی برای حضور در ایران دعوت نکرده‌ایم.
 
رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: کشور دارای قوام و ساختاری است. هر دانشگاه، هر وزارت و هر موسسه نمی‌تواند برای خودش اجتهاد کند. در جلسه هفته گذشته روسای دانشگاه‌ها تصویب شد که مدیران وزرات علوم تاکید کردند که ارتباطات بین‌المللی باید با هماهنگی وزارتخانه صورت بگیرد و وزارت خارجه هم خود را مقید می‌داند که سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده را، رعایت کند.
 
معتمدی با بیان اینکه ساکس با شخصیت حقوقی به ایران دعوت شده است، گفت: این افراد دارای دو شخصیت هستند؛ البته من از سابقه وی چیزی نمی دانم و مقداری هم غلو می شود، ولی یکی از اساتید برجسته دانشگاه کلمبیا است. در صورت مشاهده روزمه وی بیش از آنکه عملکرد سیاسی و نامطلوبش به چشم بخورد، عملکرد علمی آن مورد توجه قرار می گیرد؛ حتی اگر این فرد سیاسی باشد، امروز به عنوان مسئولیتی که در سازمان ملل دارد، به کشورمان آمده است.
 
وی در رابطه با اعتراض تعدادی از دانشجویان نسبت به حضور ساکس در دانشگاه امیرکبیر هم گفت: این دانشجویان بدسلیقگی کردند. ساکس به دلیل مسائل سیاسی به ایران نیامده و نباید چنین مسائلی مطرح شود.
 
* فهرست دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی برتر کشور در حوزه علوم پایه اعلام شد
 
محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: بررسی نمایه نامه‌های نشریات در پایگاه‌های ISI و ISC  در فاصله سال‌های 2000 تا 2014 نشان می‌دهد که حدود 24 درصد از تولیدات علمی کشور در حوزه علوم پایه صورت می‌گیرد که شامل 22.664 مدرک نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  و 113.188 مدرک در پایگاه استنادی وب آو ساینس تامسون رویترز (آی.اس.آی)  می‌شود. حدود 17 درصد از تولید علم کشور در حوزه علوم پایه در ISC و 83 درصد آن در ISI منتشر می‌شود.
 
دهقانی اظهار داشت: از لحاظ کمیت تولید علم به ترتیب، دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شریف، شهید بهشتی و امیرکبیر بیشترین کمیت علم در حوزه علوم پایه را تولید کرد‌ اند. این دانشگاه‌ها به ترتیب ‍109978، 6998، 5325، 4855 و 4506 مدرک در پایگاه‌های استنادی ISC و ISI نمایه کرده‌اند.
 
* بانک جامع اساتید جهادی تدوین شد
 
به همت هسته توانمندسازی حرکت های جهادی معاونت سازندگی بسیج دانشجویی بانک جامع اساتید جهادی در راستای رفع خلاءهای آموزشی در عرصه‏ های جهادی تدوین شد.
 
* تاریخ مصاحبه 46 رشته آزمون دکتری تخصصی 95 دانشگاه آزاد اعلام شد
 
بهروز دانشیان رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با اشاره به اعلام تاریخ مصاحبه 46 رشته آزمون دکتری تخصصی 95 دانشگاه آزاد، گفت: دعوت به مصاحبه شدگان می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش به نشانی www.azmoon.net از تاریخ، زمان و محل مصاحبه خود مطلع شوند.
 
وی افزود: واجدین شرایط دعوت به مصاحبه لازم است هرگونه سوابق علمی و تحقیقاتی مانند پروژه، مقاله، ترجمه و تألیف که در زمینه‌های مربوط به رشته تخصصی خود را دارند، به انضمام ریز نمرات و پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را همراه داشته باشند و رأس زمان و در تاریخ اعلام شده در محل مصاحبه حاضر شوند.
 
رئیس مرکز سنجش و پذیرش تأکید کرد: عدم حضور در جلسه مصاحبه به منزله انصراف از پذیرش خواهد بود.
 
وی گفت: اطلاعات لازم در خصوص تاریخ، زمان و محل مصاحبه سایر رشته های آزمون دکتری تخصصی 95 دانشگاه آزاد و همچنین دوره های بدون آزمون و پژوهش محور دکتری تخصصی متعاقباً از طریق سامانه مذکور اعلام خواهد شد.
 
نتایج نهایی پس از انجام مصاحبه علمی مشخص می‌شود و در نیمه دوم شهریور ماه اعلام خواهد شد.
 
* ششمین شماره ماهنامه دانش‌بنیان منتشر شد
 
ششمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» ویژه خردادماه 1395 و با نگاهی ویژه به نقش اقتصاد دانش بنیان در پیشبرد اقتصاد مقاومتی، منتشر شد.
 
پرویز کرمی سردبیر «دانش بنیان» در شماره 6 این ماهنامه، سرمقاله اش را درباره اهمیت مشورت نوشته است: «هر مدیر مدبری محتاج است تا حرف دیگران را بشنود و در عقل نظری و عملی با صاحبان خرد مشورت کند. اینکه مدیری اشتباه کند، نمی‌شود و نباید بر او خرده گرفت.» و نتیجه گرفته است: «اگر مدار کارها بر تخصص و فن و دانش باشد، خود به خود میزان خطا و اشتباه پایین می‌آید. اگر بنیان امور بر دانش باشد، کار کشور با هزینه کمتری به افق‌های رشد و توسعه دست می‌یابد.»
 
* برنامه‌های دانشگاه خواجه‌نصیر برای رفع مشکلات دانشجویان با تداخل ماه رمضان و امتحانات

 
محمود احمدیان معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: امتحانات دانشگاه خواجه نصیرالدین از روز گذشته آغاز شده است  و از فردا با ماه رمضان تداخل پیدا می‌کند و به همین دلیل ما سعی کرده‌ایم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دانشجویان که روزه‌دار هم هستند با مشکل مواجه نشوند.
 
وی افزود: بر همین اساس بازه زمانی امتحانات گسترده‌تر شده است یعنی بازه زمانی امتحانات که طبق تقویم آموزشی حدود 2هفته بود، نزدیک 25 روز شده و فاصله زمانی بین امتحانات افزایش یافته است.
 
احمدیان اضافه کرد: در گذشته 2 امتحان صبح و یک امتحان بعدازظهر برگزار می‌شد، ولی با توجه به اینکه امسال امتحانات با ماه رمضان تداخل دارد، یک امتحان صبح و یک امتحان هم بعدازظهر برگزار می‌شود.
 
معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر اظهار داشت: امتحان روز 19 ماه رمضان نیز از ساعت 10 صبح شروع می‌شود که دانشجویان در شب قدر مشکلی نداشته باشند.
 
منبع: فارس
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.