با توجه به فرصت 4 ساله نمایندگان برای اقامت در بهارستان نقشه راه تدوین شده توسط مرکز پژوهش‌ها می‌تواند به آنها کمک بسیاری کند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 8 خرداد ماه با حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری برگزار شد و در اولین و دومین روز از آغاز به کار مجلس، هیات رییسه سنی آن را اداره کرد و سپس در جریان انتخابات هئیت رئیسه لاریجانی با کسب 237  رای رئیس مجلس دهم شد. 

لاریجانی در اولین نطق خود پس از به دست گرفتن ریاست مجلس جدید از مرکز پژوهش‌های مجلس تقاضا کرد که با همفکری در کمیسیون‌های  تخصصی یک نقشه راه مکتوب و مدون را برای مجلس دهم  تدوین کنند.

 به نظر می‌رسد در شرایط فعلی وضعیت به حدی از پیچیدگی رسیده است که مجلس برای ادامه هر چه بهتر کار خود نیاز به یک استراتژی از پیش تعیین شده دارد تا به طور مثال نمایندگان مطلع باشند که کشور در حال حاضر به چه میزان لایحه و طرح اقتصادی، اجتماعی و یا قضایی نیاز دارد.
 

لاریجانی/ استراتژی


با توجه به فرصت 4 ساله نمایندگان برای اقامت در بهارستان نقشه راه تدوین شده توسط مرکز پژوهشها می‌تواند به آنها کمک کند تا کمتر به حواشی پرداخته و مشکلات کشور را حل کنند.

تدوین استراتژی برای مجلس نباید مانع آزادی های نمایندگان و مجلس شود

در این زمینه عزت الله  یوسفیان ملا نماینده مردم آمل و لاریجان در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص تدوین استراتژی و نقشه راه توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر طرح‌ها و لوایحی که در مجلس مطرح می‌شود براساس تشخیص دولت و یا نمایندگان است.

لاریجانی/ استراتژی

وی افزود:  بنابراین برای سنجش این طرح‌ها و لایحه‌های مطرح شده شاخصی وجود ندارد به طور مثال مادر حال حاضر اطلاع نداریم که در مجلس دهم چه میزان طرح و لایحه اقتصادی و یا قضایی نیاز داریم.

یوسفیان ملا گفت: اگر نقشه راه مشخص وجود داشته باشد و بدانیم که کشور به چه چیزی نیاز دارد فشار کار مجلس را بیشتر به سمت همان موضوع می‌بریم لذا  باید برای ما مشخص باشد که کشور با چه میزان به طرح‌ها و لوایح قضایی، اقتصادی، مبارزه با جرایم و فساد و یا لوایح اجتماعی نیاز دارد.

نماینده مردم آمل با انتقاد از شرایط موجود گفت: به طور مثال در شرایط فعلی نمایندگان مجلس چارچوب مناسبی ندارند ممکن است یک نماینده ناگهان تشخیص دهد که به طرحی خاص نیاز است و برای آن تعدادی نیز امضا جمع کند و آن را به صورت یک فوریت و یا دوفوریت در صحن و یا کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: اما ممکن است تشخیص آن نماینده با نیاز فعلی دولت و یا جامعه منطبق نباشد. لذا اگر دستگاهی این مسئولیت را به عهده بگیرد و مشخص کند کشور دقیقا به چه چیز نیاز دارد شرایط بهتر خواهد شد بطور مثال مشخص کند که ما در بخش کشاورزی اصلا کسری قانون داریم یا خیر. در بخش اقتصاد چه نقاط کوری داریم که باید مورد بررسی قرار گیرد مثلا همه می‌دانند که این سیستم بانکی ما دچار مشکل است اما برای اصلاح آن نیاز به قانون داریم اما هنوز قانونی در این راستا تصویب نشده است.

نماینده مردم آمل با استقبال از پیشنهاد رئیس مجلس مبنی بر تهیه استراتژی و نقشه راه برای مجلس گفت: چنین کاری می‌تواند برای مجلس و هم برای تک تک نمایندگان راهگشا باشد.

تهیه استراتژی برای مجلس راهگشاست/ عدم وجود چارچوب مناسب برای نمایندگان

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم اصفهان در این زمینه گفته است: اگر کاری که رییس مجلس به آن اشاره کرده است درست و دقیق و بر اساس منافع ملی انجام شود می‌تواند نقش خودش را به خوبی ایفا کند.

بار سنگین تدوین استراتژی مجلس دهم بر دوش مرکز پزوهش‌ها/ جای خالی نقشه راه برای نمایندگان

وی افزود: مجلس نیز در این راستا می‌تواند با استفاده از نقشه مذکور از زمان خود استفاده بهینه کند و همچنین  می‌تواند  نقش خود را از بین سه قوه بهتر از گذشته ایفا کند.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه این استراتژی باعث می‌شود مجلس خود به خود از حواشی دور شود، گفت: بنابراین نمایندگان می‌توانند با شرایط مذکور به مسائل اصلی کشور بپردازند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: البته تدوین و اجرای درست چنین نقشه راهی تنها در صورتی میتواند راه گشا باشد که جلوی آزادی های نمایندگان و مجلس را نگیرد.

به نظر می رسد مجلس دهم به خوبی ضرورت ها و خلاء های کشور را درک کرده و در صدد بر آمده که آنها را برطرف کند. امید است مرکز پژوهش‌ها  هرچه سریع تر نقشه راه فعالیت مجلس تازه کار را تدوین کرده تا از اتلاف وقت و پرداختن به حواشی جلوگیری شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار