مافيای كنكور هرگز اجازه نمی‌دهد كنكور حذف شود !

کنکور دست‌کم تا ۶سال‌ آینده حذف نمی‌شود و قانون سنجش و پذیرش دانشجو نیز نافرجام می‌ماند و به سرنوشت قانون حذف کنکور مصوب سال ۸۶دچار می‌شود.

مافيای كنكور هرگز اجازه نمی‌دهد كنكور حذف شود !
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سازمان سنجش كه دبیری شورای سنجش و پذیرش دانشجو را نیز بر عهده دارد در تازه‌ترین سخنان خود آب پاكی را روی دست آنهایی كه در انتظار حذف كنكور هستند ریخت و گفت: « با توجه به این مسئله كه هنوز درصد پوشش سوابق تحصیلی آغاز نشده، برای حذف كنكور در رشته‌های پرطرفدار ۵ تا ۶ سال آینده چشم‌اندازی وجود ندارد.»

 ابراهیم خدایی گفت:«براساس قانونی كه در سال ۹۲ مصوب شد، باید طی ۵ سال آینده ۸۵ درصد ظرفیت آموزش عالی بدون كنكور پذیرش شود كه این مسئله محقق خواهد شد. برای ۱۵ درصد باقیمانده باید سوابق تحصیلی ۳ سال ایجاد شود و تا زمانی كه این سوابق ایجاد نشود امكان پذیر نخواهد بود. ۸۵ درصد كل ظرفیت آموزش عالی باید با سوابق تحصیلی تكمیل شود كه اكنون باوجود اینكه سوابق تحصیلی ما همان است كه طی ۵ سال گذشته بود، ۸۰ درصد كل ظرفیت آموزش عالی با سوابق تحصیلی پذیرش می‌شود.»
 
این ادعای خدایی مبنی بر محقق شدن حذف كنكور در 85درصد دانشگاه‌ها، در حالی است كه بسیاری از كارشناسان مانند ابراهیم سحرخیز، مشاور كمیسیون آموزش مجلس و معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش آن را رد كرده و از تعبیر «روغن ریخته را نذر امامزاده كردن» برای این استدلال استفاده كرده‌اند. به اعتقاد آنها درنظرگرفتن جمع زدن ظرفیت دانشگاه‌های غیردولتی و شهریه‌ای (آزاد، علمی كاربردی، غیرانتفاعی، شبانه، پیام‌نور، پردیس‌ها و واحدهای بین‌المللی) با ظرفیت دانشگاه‌های دولتی نوعی آمارسازی است زیرا بسیاری از این دانشگاه‌ها با صندلی‌های خالی و بدون متقاضی مواجه هستند و عملا نباید به‌عنوان تلاش برای حذف كنكور گزارش شوند. اما درحالی‌كه رئیس سازمان سنجش می‌گوید عدم‌امكان استفاده از سوابق تحصیلی مانعی در حذف نهایی كنكور است، رئیس مركز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش فروردین امسال با اشاره به اینكه روح حاكم بر قانون سنجش و پذیرش دانشجو حذف كنكور است، اعلام كرد:‌ «سوابق هر 3سال دوره متوسطه در كنكور ۹۸ اعمال خواهدشد.
 
از دلایل تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشجو ضرورت حذف كنكور و اعمال سوابق تحصیلی است.هم‌اكنون بسیاری از ظرفیت‌های دانشگاهی نیازی به رقابت شدید و برگزاری كنكور ندارند چراكه تعداد داوطلبان كاهش و ظرفیت دانشگاه‌ها افزایش یافته است. سازمان سنجش با هدف حذف كنكور در سال 1352تشكیل شد، سازمانی كه هم‌اكنون برگزار‌كننده كنكور و مدافع آن است.» این نخستین بار نیست كه مسئولان دستگاه‌ها درباره یك موضوع واحد ولی بین دستگاهی اظهارات متناقض دارند. اینكه رئیس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش می‌گوید تهیه سوابق تحصیلی و اعمال آن در كنكور از سال 98امكان پذیر است ولی رئیس سازمان سنجش آموزش كشور اعلام می‌كند این كار تا 6سال آینده امكان پذیر نیست، نشان از ناهماهنگی دستگاه‌ها و تكرار تاریخ دارد. همین ناهماهنگی‌ها موجب شد تا قانون حذف كنكور مصوب سال 86 اجرایی نشود.
 
 كنكور خوب یا بد؟
 
بسیاری از كارشناسان، صاحب‌نظران و حتی مسئولان آموزش و پرورش معتقدند مافیای كنكور هرگز اجازه نمی‌دهد كنكور حذف شود، حتی برخی از كارشناسان می‌گویند با حذف كنكور از یك طرف فلسفه وجودی سازمان سنجش زیر سؤال می‌رودو واز طرف دیگر شركت تعاونی خدمات آموزشی كاركنان این سازمان از این محل درآمد دارد.
 
چندی پیش مهدی نویدادهم، دبیركل شورای‌عالی آموزش و پرورش در این‌باره به همشهری اینگونه توضیح داد: «كنكور به صنعت تبدیل شده و مافیای كنكور در كشور شكل گرفته است و سودجویان حاضر نیستند از سود هنگفتی كه از این طریق نصیب‌شان می‌شود به سادگی چشم‌پوشی كنند.»
 
 اراده‌ای برای حذف كنكور نیست
 
ابراهیم سحرخیز، مشاور كمیسیون آموزش مجلس نهم گفت: معتقدم در وزارت علوم اصلا اراده‌ای برای حذف كنكور وجود ندارد و این مسئله دلایل مختلفی دارد. سازمان سنجش به جای منافع آموزش و پرورش كشور و دانش‌آموزان، منافع سازمانی خود را دنبال می‌كند و بیم آن می‌رود كه بازهم قانون وجه‌المصالحه ماندگاری ساختاری به نام سازمان سنجش شود.

منبع:مهر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.