هشدار صندوق بین المللی پول در خصوص افزایش بدهی های چین

صندوق بین المللی پول هشدار داده است افزایش روز افزون بدهی های این کشور برای رشد اقتصادی این کشور نگران کننده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ یکی از مسئولان صندوق بین المللی پول‏ اعلام کرد افزایش روز افزون بدهی شرکت های چینی برای رشد اقتصادی این کشور مایه نگرانی شده است و این کشور هرچه سریع تر برای جلوگیری از ادامه این وضع باید چاره اندیشی کند.

چین بعد از آمریکا اقتصاد دوم جهان است از همین رو، هر گونه کاهش رشد اقتصادی و نابسامان شدن اوضاع اقتصادی و مالی آن نمود خود را بر کل اقتصاد جهان نشان می دهد و نگرانی این نهاد پولی بین المللی که ‏وظیفه ارزیابی و پیش‌بینی ‏اوضاع ‏اقتصادی ‏جهان، تنظیم ‏نظام پولی و مالی با هدف ‏تسهیل رشد اقتصادی متوازن ‏‏جهان را برعهده دارد در همین راستا توجیح می شود.

دیوید لیپتون معاون اول صندوق بین المللی پول ‏امروز در سخنانی در جمع شماری از اقتصاددان  های چینی در شهر شانگهای، گفت: مشکل افزایش بدهی های بخش خصوصی و به ویژه افزایش بدهی های شرکت های این کشور نقطه ضعف بزرگ اقتصاد چین است. چراکه مشکلات ناشی از بدهی شرکتها در آینده به مشکلی ساختاری برای کل اقتصاد چین تبدیل خواهد شد. وی در بخش دیگری از صحبت های خود در همین راستا ‏افزود افزایش بدهی ها وقتی به معضلی ساختاری تبدیل شود، یا رشد اقتصادی کشور را بیش از پیش کاهش می دهد یا بحران بانکی ایجاد می کند.
 
این در حالی است که بانک خلق چین هفته گذشته در گزارش شش ماهه خود هشدار داد تلاش های دولت برای کاهش سطح بدهی ها و کاهش اضافه ظرفیت تولید (تولید بیشتر از نیاز بازار و تقاضا) ممکن است خطر ورشکستگی شرکت ها را افزایش دهد و دسترسی به وام و تامین مالی اجرای طرح های شرکت ها را با مشکل مواجه کند.

دیوید لیپتون در همین ارتباط تصریح کرد نسبت بدهی شرکت های چینی به کل تولید ناخالص داخلی این کشور اکنون به 145 درصد رسیده است. وی در همین باره به نقش شرکت های دولتی در تولید ناخالص داخلی کشور پرداخت و گفت 55 درصد کل از این 145 درصد بدهی مربوط به شرکت های دولتی چین است و این در حالی است که سهم شرکت های دولتی در تولید ناخالص داخلی کشور تنها 22 درصد است.

این اقتصاددان صندوق بین المللی پول ‏با اشاره به تجربه دیگر کشورها در کاهش دادن بدهی های خود از چین خواست مشکلات ناشی از مدیریت شرکت ها و بانک ها را حل کند و افزود این کشور باید مدیریت وارد بر شرکت ها را بهبود بخشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار