جواد محقق، شاعر، بیان كرد: مرحوم سبزواری هرجا كه حوادث بزرگ تاریخ انقلابی ما نیازمند یاری بود، وارد عرصه می‌شد و از وظایف ملی و میهنی‌اش سر باز نزد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ جواد محقق، در پی درگذشت مرحوم حمید سبزواری، او را یكی از پیش‌كسوتان شعر انقلاب نامید و از تاثیرگذاری اش بر روند شعر و سرود انقلابی گفت. محقق با اشاره به این‌كه سرودهای زنده یاد سبزواری با فراگیر شدن در بین عامه مردم تاثیر زیادی در شكل‌گیری روند انقلاب داشت، اظهار كرد: لازم است مجموعه آثار منتشر نشده او جمع آوری و منتشر شود و از لحاظ بارقه‌ها و گونه‌های مختلف شعری  بررسی شود و مخصوصا اینكه سروده های مرحوم سبزواری به صورت جداگانه در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.
 
محقق همچنین افزود: سبزواری اگرچه از نظر قالب و زبان شعری راه پیشینیان را رفت ولی در اثر هم‌نشینی با شاعران جوان انقلابی، ضمن اینكه بر آن‌ها تاثیر گذاشت، از این شاعران تاثیر نیز گرفت و این تاثیر در پاره‌ای از اشعارش به راحتی قابل مشاهده است.
 
این شاعر تاكید كرد: درباره مرحوم سبزواری می‌توان گفت هرجا كه حوادث بزرگ تاریخ انقلابی ما نیازمند یاری بود، او در كنار دیگر شاعران انقلابی و حتی مقدم بر آن‌ها وارد عرصه می‌شد و هیچ‌گاه از وظایف ملی و میهنی اش سر باز نزد.
 
محقق ادامه داد: تاثیر سرودهای آقای سبزواری در میان مردم بیشتر از تاثیر اشعار او بود و عامه مردم این شاعر را از طریق سرودهایش می شناختند؛ سرودهایی كه بسیاری از حوادث بزرگ انقلابی، محمل بیان ادبی آن ها بود و برگرفته از شرایط اجتماعی و سیاسی پیرامون این شاعر بود.
 
جواد محقق همچنین با تاكید بر اینكه با درگذشت مرحوم سبزواری خلاء حضور این شاعر انقلابی در ادبیات ما احساس می شود، گفت: امیدوارم شاعران جوان بنا به توان و درگیری ذهنی، زبانی و عاطفی‌شان راه او را ادامه دهند و جای خالی امثال آقای سبزواری را در انقلاب عزیز اسلامی پر كنند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار