عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: انتقال ژن از یک موجود به موجود زنده دیگر "انتقال ژن" و به این فناوری "مهندسی ژنتیک" گفته می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ دانیال کهریزی گفت: به موجود زنده‌ دریافت کننده ژن موجود تراریخته یا ترانسژیک گفته می‌شود و چنانچه از این موجود تراریخته محصولی بدست آید "محصول تراریخته" اطلاق می‌ شود.

وی گفت: انتقال ژن در طبیعت نیاز به زمان طولانی دارد و بسیاری از این انتقالات موجب تولید موجوداتی شده که به دلیل عدم سازگاری با طبیعت از بین رفته اند تا اینکه با علم اصلاح نژاد (گیاهی یا جانوری) این فرآیند تا حدودی هدفمند شد و بسیاری از محصولات اصلاح شده امروزی حاصل اصلاح نژاد می‌باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: در مهندسی ژنتیک، یک ژن، کد کننده یک پروتئین یا ایجاد کننده یک صفت خاص از یک موجود یا منبع خاص به موجود دیگری می شود و موجودی که تاکنون فاقد آن پروتئین یا صفت بوده، حائز آن می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هر موجود زنده ای هزاران ژن دارد و اگر موجودی تراریخته شود تنها یک ژن یا چند ژن محدود به آن منتقل می گردد، گفت: امروزه با این فناوری انواع هورمونها، آنتی‌بادی‌ها، مواد دارویی در باکتری‌ها، جانوران و گیاهان تولید می شود و کشورهایی که از این فناوری استفاده می کنند، توانسته اند نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی داشته باشند.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.