رای منفی مردم سوئیس برای دریافت یارانه ۲۵۰۰ دلاری ناشی از عقل اقتصادی حاکم بر فرد فرد اتباع این کشور بوده است که در آن منافع شخصی خود را سنجیده اند.

رأی منفی به یارانه نقدی در سوئیس و یک برداشت نادرست در ایرانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رای منفی مردم سوئیس در رفراندوم اخیر آن کشور بابت طرح درآمد پایه غیرمشروط باعث شد که موضوع پرداخت یارانه نقدی و آثار آن در افکار عمومی بلاخص فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطرح و بسیاری این رای منفی را به تفاوت‌های جامعه ایرانی و غربی ارتباط دهند.
 
رد یارانه نقدی 2500 دلاری توسط مردم سوئیس با اصرار مردم ایران بر دریافت یارانه نقدی 45500 تومانی مقایسه شد و برخی رسانه ها با اهداف و گرایش های خاص این موضوع را دلیلی بر شکاف فرهنگی و اقتصادی بین دو ملت دانستند. این در حالی است که اصل ماجرا چیز دیگری بوده و اگر در ایران بحث انصراف از دریافت یارانه نقدی در برابر هیچ مطرح است در سوئیس بحث حذف خدمات اجتماعی و یارانه های غیرمستقیم در برابر دریافت یارانه نقدی مطرح بوده است.
 
طرحی که در کشور سوئیس از سوی گروهی از سیاسیون این کشور به رای گذاشته شد به طرح درآمد پایه غیرمشروط (UBI) معروف است. هدف مشخص این طرح پرداخت نقدی به کلیه مردم و جایگزینی آن با سایر روش‌های تامین اجتماعی است. در این طرح می‌بایست به تمام مردم بالغ، یک مبلغ نقدی مشخص و تعیین شده  به صورت ماهیانه، پرداخت کرد.
 
در اینجا یک سوال ساده مطرح می شود چرا مردم سوئیس در رفراندم آن کشور از دریافت یک مبلغ به صورت ماهیانه انصراف دادند؟ در قبال دریافت این مبالغ مردم سوئیس باید چه هزینه‌ای را در اثر کنار گذاشتن تامین اجتماعی از دست می‌دادند.
 
روشهای تامین اجتماعی در سوئیس از طرق مختلف انجام می‌شود که در ادامه تعدادی از آنها را مطرح می کنیم:
کمک‌هزینه خانواده برای جبران بخشی از بار مالی خانواده با یک یا چند فرزند است. طبق قانون، خانواده‌ها در سراسر سوئیس برای هر کودک در هر ماه مقادیر زیر را حداقل دریافت می‌کنند. کمک‌هزینه فرزند 200 فرانک سوئیس است تا زمانی‌که فرزند به ١٦‌سال می‌رسد. کمک‌هزینه تحصیلی 250 فرانک سوئیس برای فرزندان بین ١٦ و ٢٥‌سال است.
 
در سوئیس، والدین می‌توانند از طیف وسیعی از پشتیبانی برای آموزش کودکان خود استفاده کنند. بیشتر این پشتیبانی‌ها بسیار ارزان ارایه می‌شوند. سوئیس دارای یک سیستم جامع تأمین اجتماعی است. تمام مردمی که در سوئیس زندگی یا کار می‌کنند، همچنین وابستگان آنها، از حمایت گسترده‌ای در برابر ریسک‌هایی که تحمل آنها بیش از توان افراد است، برخوردارند.
 
سیستم تأمین اجتماعی سوئیس دارای انواع بیمه سالخوردگان و بازماندگان (AHV) ، مزایای از کارافتادگی (ناتوانی) (IV) ، بیمه بیماری و تصادف ، حقوق بیکاری و کمک هزینه خانواده و زایمان است. اکثر بودجه تأمین اجتماعی با مشارکت شخصی و کارفرما مطابق با درآمد است. همچنین مردم می‌توانند در پرداخت هزینه‌های بیمه درمانی درخواست کمک کنند. افراد با درآمد پایین که از مزایای بیمه از کارافتادگی و سالخوردگی استفاده می کنند نیز می‌توانند درخواست مزایای مکمل کنند. این مزایا و یارانه‌ها روی بیمه‌ها توسط دولت‌های فدرال تأمین می‌شوند.
 
این حمایت در قالب مزایا، کمک هزینه یا جبران خسارت مالی برای از دست دادن درآمد و همچنین پوشش هزینه‌های پزشکی است. اکثر بودجه تأمین اجتماعی با مشارکت شخصی و کارفرما مطابق با درآمد است. همچنین مردم می‌توانند برای پرداخت هزینه‌های بیمه درمانی درخواست کمک کنند. افراد با درآمد پایین که از مزایای بیمه از کارافتادگی و سالخوردگی استفاده می کنند نیز می‌توانند درخواست مزایای مکمل کنند. این مزایا و یارانه‌ها روی بیمه‌ها توسط دولت‌های فدرال تأمین می‌شوند.
 
باید توجه داشت کشور سوئیس یکی از ثروتمندترین اقتصادهای جهان است و نرخ بیکاری این کشور که رقم 6/ 3 درصد است و فرصت‌های شغلی لازم برای عموم مردم محیاست.
 
با وجود تمام این مزایا و منافع باید گفت رای منفی به طرح دریافت یارانه نقدی در سوئیس ناشی از عقل اقتصادی حاکم بر فرد فرد اتباع این کشور بوده است که در آن منافع شخصی خود را سنجیده اند. با اجرای این طرح همه مزیت های اجتماعی که برشمردیم حذف می شد و در مقابل، مبلغی به عنوان یارانه نقدی در اختیار شهروندان سوئیسی قرار می گرفت که مردم سوئیس به این نتیجه رسیدند به روش گذشته در دریافت یارانه های غیر مستقیم دولتی ادامه دهند.
 
به هر ترتیب رای منفی مردم کشور سوئیس در این رفراندم بر اساس منطق منافع فردی بوده است.
 
در رفراندوم مربوط به پرداخت یارانه ٢٥٦٣ دلاری از سوی دولت به هر شهروند سوییسی ٧٨‌درصد مردم سوییس رأی منفی به صندوق‌ها ریختند.
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار