وی در ادامه گفت: به طور طبیعی کشورهای رقیب، به ویژه هندوستان در رتبه اول و پاکستان در رتبه بعدی جایگزین ما در این بازار شدند.
کارگر بیان کرد: ما تا قبل از آغاز تحریمها به طور متوسط هر ساله 80 میلیون دلار صادرات فرش به این کشور داشتیم و در 5 سال گذشته باعدم حضور ایران، کشورهای رقیب جایگاه ما را تسخیر کردند.
وی با اشاره به شناخت برند پرشین کارپت در بین مردم این کشور تصریح کرد: شهروندان آمریکایی نسبت به فرش ایرانی دلبستگی دارند و این شیفتگی به ما کمک خواهد کرد که این بازار را بعد از لغو تحریمها دوباره به دست آوریم.
کارگر افزود: دربهمن ماه 94، توانستیم صدور مستقیم از ایران به آمریکا را تجربه کنیم و 2 میلیون و 700 هزار دلار فرش دستباف ایرانی به آمریکا وارد شد و در اسفند ماه این روند شدت گرفت بطوریکه ارزش صادرات فرش در این ماه به 6 میلیون و 700 هزار دلار رسید و امیدواریم در ماههای آتی این روند به صورت افزایشی ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه نمیتوانیم انتظار داشته باشیم همه میزان 80 میلیون دلار صادرات در سال قبل از وقوع تحریمها تحقق پیدا کند، تصریح کرد: یکی از مهمترین موانع پیشرو ، فعالیت 5 ساله رقبای ما در بازار آمریکاست که طبعا بخشی از مشتریان را از آن خود کردهاند و مشکل دوم تغییر سلیقهای است که امکان دارد در مشتریان اتفاق افتاده باشد.
کارگر اظهار داشت: برای رسیدن به صادرات موفق نه تنها باید فعالیت رقبا را رصد کنیم بلکه باید ذائقه، سلیقه و نیاز مخاطبان امروزی بازار را هم در نظر بگیریم و در کنار تمامی این موارد، نیازمند به تبلیغات مکرر و پیوسته برای تثبیت پرشین کارپت در اذهان مصرفکنندهها هستیم.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران، گفت:در این رابطه ایرانیان مقیم آمریکا فعالانه در این حوزه وارد عمل شدهاند و از ابزار پذیرش هیئتهای تجاری نیز غافل نبودهایم و امسال در بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایرانی در شهریور 95 از تجار فرش آمریکایی هم دعوت به عمل خواهد آمد.
وی در ادامه افزود: نمایشگاههای فرش دستبافی هم که در آمریکا برگزار میشود توسط سازمان ملی فرش رصد شده و از میان آنها برخی نمایشگاهها انتخاب شدهاند و در اولویت اول نمایشگاهی که در سپتامبر 2016 در نیویورک برگزار خواهد شد، شاهد حضور فعالان فرش ایران خواهد بود.
وی در پایان بیان کرد: نیازمند نگاه به بقیه کشورهای دنیا و شناخت بازارهای جدید و تقویت بازارهای قدیمی هستیم تا در مجموع عدد صادراتی در زمینه فرشی به حد مطلوبی برسد.