به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی می شود که صنعت خودرو با رکود مواجه شده و خودروسازان دیگر آن مشتریان دست به نقد خود را که حاضر بودند برای خرید خودرو از ماه ها قبل نیز ثبت نام کنند را از دست داده اند ، به همین دلیل طی یکی دو سال گذشته راهکارهایی برای خروج از این وضعیت بی رمق از سوی مسئولان دولتی ارایه شده است.
اعطای وام 25 میلیونی از مهمترین تصمیمات این حوزه بود که سال گذشته البته به طور نصفه ونیمه ، در مدت زمان کوتاه و برای تعداد محدودی متقاضی اجرایی شد، این طرح شاید برای فروش تولیدات در انبار مانده خودروسازان مناسب بود اما نتوانست بازار خودرو را از رکود خارج کند و شرکت های خودروسازی را برای مدت طولانی راضی نگه دارد.
صنعت خودرو که همواره محبوب دولت بوده در شرایط سخت رکود و کمبود نقدینگی که دامن تمامی صنایع داخلی را گرفته ، هیچگاه بی حمایت نمانده و هربار به هر طریقی که شده مسیر تولید و فروش خود را طی کرده است.
در حالیکه تسهیلات بانکی به مبلغ محدود و با هزار اما و اگر به سایر بخش های تولید تعلق می گیرد به تازگی خبر اعطای وام 100 میلیونی به بخش خودرو از سوی برخی بانک های خصوصی و موسسات مالی شنیده می شود.
بر اساس این گزارش این بانک خصوصی که فعالیت خود را از سال 72 در قالب موسسه قرض الحسنه شروع کرده بود زیر سایه بانک مرکزی خیلی پیشرفت کرده و خدمات جالبی به مشتریان خود ارائه میدهد.
در این میان سوالی تامل برانگیز ذهن مارا به خود مشغول می کند و آن این است که چطور بانک ها برای پرداخت وام های 3 میلیون تومانی ازدواج اعتبار نداشتند و حتی زمانی که وام ازدواج 10 میلیون تومانی شد ، عنوان کردند که ما توان پرداخت نداریم و میزان ذخیره و اعتبارات بانک، کفاف وام 10 میلیون تومانی را نمی دهد و ... حال چگونه به راحتی وام های کلان پرداخت می کنند؟
مسلما پرداخت وام ازدواج با سود 4 درصد خیلی برای بانکی ها اقتصادی نیست و آن ها به دنبال وام های سنگین با بهره های بالاتری هستند و البته که در چارچوب عقود اسلامی.
زمانی که دولت برای خروج از رکود خودرو سازان طرح وام 25 میلیون تومانی را به اجرا گذاشت،منتقدان حسابی از خجالت آن درآمدند و آن را مضر و ناکارآمد خواندند حال باید دید که در این خصوص چه اقدامی خواهند کرد؟
البته این بانک در قالب طرح های دیگر به شما تا 500 میلیون تومان نیز وام می دهد که مهم نیست این پول صرف چه کاری می شود و تنها آنچه که مهم است گردش حساب شماست که باید حسابی پر و پیمان باشد.
به خاطر داشته باشید که اگر قصد دریافت وام 100 میلیونی البته با سود 20 درصد را داشتید باید به ازای هر 20 میلیون تومان یک ضامن به همراه خود ببرید.
بر اساس این گزارش اینکه از صنعت مادری در کشور حمایت شود بسیار امر منطقی و حتی ضروری است اما آنچه موجب نارضایتی مردم و فعالان صنایع دیگر شده این است که این کمک های مالی تاکنون تنها در بخش فروش صورت گرفته و نتوانسته زیربنای خودروسازی کشور را آنچنان محکم کند که تاب رقابت با خودروسازان بین المللی را پیدا کند و از زیر چتر حمایتی تعرفه واردات خارج شود.
حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم حمایت وِیژه و سودآور بانکها از صنعت خودرو با نظارت و یا حتی بدون نظارت بانک مرکزی تا کجا ادامه دارد و چقدر می تواند در بهبود وضعیت این صنعت موثر باشد.
*** وام 25 میلیونی خودرو نسخه ای اورژانسی برای رونق بازار
عیسی امامی عضو شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: برای خروج از رکود صنعت بایستی ظرفیت داخل را تقویت کنیم چرا که صنعت خودرو همانند سایر بنگاه های اقتصادی با مشکل تامین منابع مالی و انباشت مطالبات مواجه هستند که از این رو لازم است منابع ارزان قیمت در جهت رونق بازار در اختیار صنایع خودروسازی قرار گیرد.
وی با اشاره به فضای خروج از رکود گفت: در واقع باید شرایط به گونه ای مهیا شود که محصول تولیدی قابلیت رقابت پذیری در بازار داخلی و فرامنطقه ای داشته باشد.
امامی ادامه داد: با توجه به آنکه سیاست و تلاش دولت در راستای خروج از رکود این است که این راهبرد عملیاتی شود از این رو امیدواریم که وضعیت بنگاه های اقتصادی از جمله صنعت خودرو بهبود یابد تا مجدد بتوانیم شاهد رونق گذشته باشیم.
عضو شورای رقابت با اشاره به آنکه خودروهای تولیدی داخل کیفیت لازم را ندارند، بیان کرد: در حال حاضر نگرانی عدم کیفیت لازم خودروهای داخلی در بازارهای داخل و خارجی وجود دارد از این رو لازم است صنعت خودروی ایران وارد فضای جدیدی شود.
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآورشد: در فضای بعد از برجام خودروسازان کشورهای همچون کره و فرانسه وارد این فضا شدند اما هنوز آثاری از این مذاکرات مشاهده نمی شود اما گفتنی است که لازمه افزایش کیفیت تنها با مشارکت سرمایه گذاران خارجی محقق می شود چرا که در غیر این صورت نمی توان امیدواربود.
وی با اشاره به تاثیر وام 25 میلیونی خودرو در رونق بازار گفت: سال گذشته با اجرای این طرح به سبب نگرانی های ناشی از رشد نقدینگی و تلاش دولت درراستای کنترل تورم به مجلس تذکری داده شد چرا که این امر تنها یک نسخه موقتی و اورژانسی برای رونق بازار به شمار می رود.
امامی در ادامه افزود: اعطای وام 25 میلیونی خودرو در سال گذشته به سبب آنکه عمده مصرف کنندگان به سبب حقوق و دستمزد پایین نتوانستند از این طرح بهره مند شوند لذا نتوانسته یک نسخه بادوام در جهت رونق بازار باشد.
*** وام 100 میلونی خودرو به افراد خاص اعطا می شود
همچنین موید حسینی صدر نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با توجه به رکود حاکم بر صنعت خودرو و حال بد اقتصاد لازم است که دولت دراستای جلوگیری از ورشکستگی صنعت خودرو مشوق های جدیدی را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.
وی افزود: با توجه به آنکه بسیاری از خانوارها به سبب درآمد پایین امکان خرید خودرو را ندارند از این رو لازم است که درجهت حمایت از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی تا سقف 15 میلیون تومان وام کم بهره به اقشار محروم جامعه اختصاص یابد .
حسینی صدر در پاسخ به این سوال که وام 100 میلیونی خودرو می تواند رونق به این بخش بازگرداند، تصریح کرد: چنین وام هایی با مبالغ بالا شرایط خاص خود را دارد که افراد عادی نمی توانند از آن بهره مند شوند.
انتهای پیام/
وام ازدواج و اشتغال زایی و غیره چهارتا جوون بدبخت چه سودی واسشون داره....
شما خودرو و بقیه اجناس رو به قیمت واقعیشون عرضه کنید و کیفیت رو افزایش بدید ببینید چطور تمام کارخانجات از رکود خارج میشن
مگه ایران خودروی 100 یا 200 میلیونی تولید میکنه ؟؟که وام این قدری میخان بدن ؟
برای خروج رکود بایستی همه ی کالاها من جمله خودرو ارزون بشه
در ضمن پر کردن دندان هم سر به فلک کشیده. انقدر هم خودرو تولید شده که از جمعیت کشور بیشتر شده. و تا 10 سال آینده نیازی برای خرید خودرو نیست .
مردم می دانند خودروهای وارداتی قبل از ورود و در مناطق آزاد به چه قیمتی هستند و بعد از ورود و شماره گذاری به چه قیمتی بفروش می رسند.
همه قیمتهای خودروی تولید داخل (نه چینی های وارداتی) حبابی است.