ساری،

میراث کهن سحرخوانی در آستانه فراموشی

با ورق زدن تاریخ چند هزار ساله ایران به برخی از آداب و رسوم دیرینه می رسیم که با گذشت زمان مهر فراموشی به آنها زده شد ، مانند برخی آداب و رسوم ماه مبارک رمضان چون سحرخوانی که در گذر زمان کمرنگ و کمرنگ تر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مازندران این دیار کهن علویان، از دیرباز مهد آیین‌های بومی و سنتی فراوانی بوده و در این میان آئین‌های ماه مبارک رمضان جایگاهی خاصی داشته است، آداب و رسومی چون رؤیت هلال ماه مبارک رمضان، افطاری، کثرت نماز و دعا، صدقه و قرائت قرآن، روزه اعضا و جوارح بیرونی و درونی و سحرخوانی که برخی از این سنت های ناب و گرانبهای این ماه پربرکت از جمله سحرخوانی امروزه دستخوش دگرگونی‌های فرهنگی شده و در آستانه فراموشی قرار گرفته است.

میراثی کهن سحرخوانی در آستانه فراموشی


پژوهشگر میراث فرهنگی با بیان اینکه عده ای از تاریخ نویسان سابقه ی سحرخوانی را به یک هزار سال قبل نسبت می دهند، گفت: سحرخوانی آیینی است که در ماه رمضان و در ساعت های پایانی نزدیک به اذان صبح برگزار می شد و مخصوص ریش سفیدها و معتمدین شهر بود.

میراثی کهن سحرخوانی در آستانه فراموشی

طوبی اوصانلو افزود: از همان شبی که ماهتاب حلول ماه مبارک رمضان شهر را روشن می کرد، شبخوان‌ها در پیچ و خم کوچه‌های کاهگلی شهر و روستا، نوید آمدن ماه مهر و مهربانی می‌دادند.

وی گفت: ریش سفیدان، معتمدان و افراد خوش صدای روستا و شهرها، یک یا دو ساعت مانده به اذان، در کوچه و خیابان ها با چراغی می گشتند و با صدای بلند، مناجاتی را که اغلب از اشعار شاعران بزرگ بود با نواهایی خوش به اجرا در می‌آوردند و مردم را به نزدیک بودن سحر و گرفتن روزه، نوید می دادند.

این پژوهشگر میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه به دلیل نبود تکنولوژی و امکانات، مردم با این آوازها از خواب بیدار شده و به تدارک سفره سحری می‌پرداختند، افزود: این سنت دیرین در حال حاضر با ورود امکانات رادیو و تلویریونی و ساعت های دیجیتال، کم کم رو به افول رفته و هم اکنون در تعداد کمی از روستاها، اجرا می شود.

میراثی کهن سحرخوانی در آستانه فراموشی

کارشناس مذهبی هم سحرخوانی را آئینی مطابق با دین مبین اسلام جهت آگاهاندن مومنین برای درک سحر، اقامه نماز، تلاوت قرآن و مناجات با خدا دانست که خوردن سحری نیز برای یک روز روزه داری از دیگر اهداف آن است.

حجت الاسلام فربهی نخستین سحرخوانی را مربوط به دوران زمامداری امام علی(ع) بیان کرد که به طور رسمی این برنامه توسط خود حضرت در مناره مسجد کوفه اجرا می شد.

وی بر اهتمام عجیب ائمه اطهار نیز نسبت به درک سحر تاکید کرد و گفت: این درک زمینه ساز انس بیشتر با خدا است که سحرخوانان در واقع منادیان مومنین برای این مهم هستند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه از گذشته های دور تا کنون ایام ماه مبارک رمضان آئین کهن سحرخوانی در مشهد مقدس همراه با دعا و مناجات اجرا می شود، احیای مجدد این سنت دیرین را میان شیعیان مازندرانی خواستار شد.

حجت الاسلام فربهی گفت: احیای سحر خوانی همت مومنین به ویژه آنان که در این شب های ماه مبارک بیدار هستند را می طلبد و از مساجد و حوالی مساجد باید آغاز شود.

وی بر همت جوانان نیز برای زنده نگه داشتن و انتقال این سنت به نسل های آینده به عنوان یک حرکت شایسته تاکید کرد.

در این میان با توجه به ورود روزافزون تكنولوژی و امکانات متنوع، باید گفت که سنت ها دستخوش تغییرات شده اما از بين نرفته است، به طوری که به جای سحرخوانی، وقت سحر از موبايل، ساعت، رادیو و تلویزیون استفاده می شود، امکاناتی که می توان از آنها برای قوت گرفتن دوباره آيين های گرانبهای نياكانمان، کمک گرفت.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار