بانوی هیمالیانورد کشورمان: دوست دارم 14 قله بالای هشت هزاری را فتح کنم

پروانه کاظمی گفت:تاکنون به 4 قله بالای 8هزارمتری صعود کردم ودوست دارم به بقیه قلل نیز صعود کنم .

بانوی هیمالیانورد کشورمان: دوست دارم 14 قله بالای هشت هزاری را فتح کنمپروانه کاظمی هیمالیانورد کشورمان در گفتگو با خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:برای فتح قلل بالای 8 هزارمتری شش دفعه اقدام به صعود به این مناطق کردم که 4 بار با موفقیت همراه بوده است ودوست دارم به بقیه بلندترین کوههای دنیا صعود کنم .
وی تصریح کرد: نخستین صعود برون مرزی را در سال 89 با صعود به قله ی موستاق آتا با ارتفاع 7500متر در چین انجام دادم ودر سال 90 به قله ی ماناسلوهشتمین کوه بلند دنیا در نپال راهی شدم ،در سال 91 به اورست با ارتفاع 8848متر اولین کوه بلند جهان ولوتسه با ارتفاع 8516 مترچهارمین کوه بلند دنیاهردو در نپال  به فاصله ی یک هفته صعود کردم ونخستین زنی بودم که در دنیا به چنین رکوردی دست یافتم ،در سال 92 به قله ی کانچن چونگا سومین کوه بلند جهان اعزام شدم وتا ارتفاع 8200متر صعود کردم وبه دلیلی نشد که 300 متر راهم بپیمایم ،در سال 93 به قله ی دائو لاگیری هفتمین کوه بلند دنیا راهی شدم وتا ارتفاع 7400 متری صعود کردم که به خاطر شرایط نامناسب جوی ادامه ی مسیر میسر نشدودر سال 94 به ماکالو اعزام شدم که به دلیل زلزله تا کمپ یک با ارتفاع 6400 صعود کردم ودر نهایت در 21 فروردین سال جاری برای دومین بار راهی پنجمین کوه بلند جهان با ارتفاع 8463 متری شدم که طی یک ماه تلاش روز 23 اردیبهشت 95 موفق شدم ماکالو را فتح کنم وپرچم ایران را به اهتزاز در آورم .

کاظمی در ادامه گفت:فعالیت در هیمالیانوردی باتوجه به شرایط جغرافیایی خاص هر قله سخت ودشوار است وبرای فتح آنها باید تلاش زیادی انجام داد.

وی عنوان کرد:تمامی صعود های بین المللی خود را تنهایی( البته در صعود به ماناسلو بصورت تیمی بود )انجام دادم وباهزینه ی شخصی اعزام شدم .

کاظمی تاکید کرد:صعود های انفرادی سخت ومشکل است اما مسئولیت صعود ها دست خودم است وراحترم .
وی در مورد صعود های قیچی ساز گفت:این هیمالیانورد ارزنده وشایسته ی کشورمان جزء نوابغ ایران وجهان است وصعود های بنده با وی فاصله دارد .

کاظمی  اضافه کرد:کوهنوردی ورزش گرانی است چه در بخش صعودهای خارجی وچه در تهیه تجهیزات آن به عنوان مثال امکان دارد در یک صعود برون مرزی بالای 10هزار دلار هزینه شود.

وی  در خصوص حوادث کوهستان در کوهنوردی گفت:کوهنوردی ورزش عمومی است که در طبیعت انجام می شودوطرفداران زیادی هم داردمتاسفانه هراز گاهی شاهد اتفاقات ناخوشایند برای ورزشکاران این رشته هستیم واگر بخواهیم در مورد تلفات آن صحبت کنیم به نسبت دیگر عواملی که باعث مرگ انسانها  می شود زیاد نیست و در مقایسه آمار تصادفات جاده ای و حوادث شهری و بیماریها هیچ است، اما به دلیل خاص بودن کوهنوردی تلفات آن شاخص می شود.
کاظمی  گفت:به خاطر تمرکز در هیمالیانوردی به رشته هایی همچون سنگنوردی ویخ نوردی را در هنگام صعود انجام می دهم همان طور که می دانید در صعود های برون مرزی برای فتح قله  در بخشهایی از کوه باید یخ نوردی وسنگنوردی کردواینکه بخواهم به صورت نخصصی به این دو رشته ی ورزش ی بپردازم این گونه نیست.کار مربیگری را به عنوان شغل انجام نمی دهم وراهنمای کوهستان هستم.
وی  در پایان خاطر نشان کرد:با کوه از سال 84 آشنا شدم ودر ارتفاعات شمالی تهران فعالیت می کردم ورفته رفته به هیمالیانوردی پرداختم .
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار