میراث فرهنگی و صنایع دستی می تواند محور اصلی سرفصل های اقتصاد مقاومتی باشد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تاثیر اقتصاد مقاومتی بر میراث فرهنگی گفت: اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و اتفاقا سر فصل‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری تایید شده است، می‌تواند در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشکل‌گشا باشد. ما اگر بخواهیم به خودمان متکی باشیم و ایجاد اشتغال کنیم و بهره‌وری از تولیدات ایرانی داشته باشیم، باید تمام بحث‌هایی که در تجربه تاریخی تولیدات و میراث وجود دارد، بشناسیم و راه خود را پیدا کنیم.

برای این امر مثالی می‌زنم، ما وقتی دچارمعضل کم آبی بودیم، پدران ما قنات را خلق کردند که در حال حاضر به نوعی امنیت کشور است، یا در بحث راه‌سازی هم اگر نگاهی به تجربه تاریخی ساخت راه ها و جاده ها بیاندازیم و به شناختی درست برسیم، با هزینه ای کمتر و کیفیت بهتر می‌توانیم ساخت راه ها را پیش ببریم.

وی در ادامه افزود: ما در مقوله صنایع دستی کارهای خلاقانه‌تری می‌توانیم داشته باشیم. ما در بحث موضوعات صنعتی در سطح جهانی در رقابت هستیم؛ اما آن چیزی که دنیا نمی تواند با ما رقابت کند، بحث میراث فرهنگی و صنایع دستی است. اگر ما به این ثروت بیشتر توجه و رسیدگی کنیم، با هزینه‌ای کمتر به اهدافی که مدنظرمان است دست پیدا می کنیم و در زمینه اقتصادی رشد چشمگیری می‌توانیم داشته باشیم و تنوع فرهنگی کشورمان را به دنیا معرفی می کنیم.

طالبیان در ادامه در خصوص برنامه‌های سازمان در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: ما برنامه های گسترده‌ای داریم. در بخش مرمت آثار اگر نگاهی کنید، افراد زیادی مشغول به کار می‌شوند. راه‌اندازی موزه های بیشتر خود موضوعی برای مقاصد مهم فرهنگی و گردشگری است. مثلا موزه لوور بخش مهمی از اقتصاد پاریس را می چرخاند.

وی در بخش پایانی افزود: اقتصاد مقاومتی در مفهوم یعنی پایداری که براساس فرهنگ شکل می گیرد و نقش مهمی در ثروت ما دارد و دائمی است. اگر تولیدات صنعتی ما در یک جا تمام شود، فرهنگ هر روز به ارزش آن افزوده می‌شود. پس میراث فرهنگی و صنایع دستی می‌تواند محور اصلی سرفصل های اقتصاد مقاومتی باشد. ما این برنامه‌ها را یکپارچه کرده و به دولت تحویل دادیم و یکسری از این برنامه‌ها را آغاز کردیم. شروع اقتصاد مقاومتی مهم است که در چند سال آینده به نتیجه های مطلوبی برسیم.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار