به‌دليل کمبود نيروي انساني امکان نظارت بر همه عرصه‌ها وجود ندارد و همين سبب مي‌شود که افراد سودجو به قطع اين درختچه‌هاي با ارزش بپردازند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ؛ مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان از قاچاق چوب و زغال تاغ‌زارهاي اين استان به استان‌هاي همجوار خبر داد.
علي‌نقي حيدريان گفت: تاغ‌زارها نقش مهمي در جلوگيري از پيش‌روي بيابان و بيابان‌زايي دارند.
وي افزود : متاسفانه چوب اين درخچه‌ها به دليل کيفيت بالاي زغال آنها توسط سودجويان قاچاق قطع و زغال آنها در بازاراستان‌هاي همجوار به مصرف مي‌رسد.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان با بيان اينکه بخش عمده اين تاغزارها دست‌کاشت بوده و دوسه دهه عمر دارند، تصريح کرد: به‌دليل کمبود نيروي انساني امکان نظارت بر همه عرصه‌ها وجود ندارد و همين سبب مي‌شود که افراد سودجو به قطع اين درختچه‌هاي با ارزش بپردازند.
 وی با اشاره به طرح‌هاي اجرا شده در اين استان، گفت : در يک سال گذشته با مشارکت مردم نهال تاغ در بيش از 850 هکتار از اراضي بياباني استان، کاشته شد و در 1100 هکتار از اراضي استان، عمليات بادشکن به اجرا درآمد که اين طرح‌ها مي‌تواند مانع از پيشروي بيابان شود.
وي از افزايش بيابان‌ها در اين استان خبر داد وافزود: براي کاهش بيابان‌زايي در استان و جلوگيري از پيشروي کوير بايد بيش از پيش به کشت گونه‌هاي درختي متناسب با محيط، در مناطق کويري بپردازيم ولي متاسفانه با اعتبارات موجود، اين امر نيز عملي نيست.حيدريان با اشاره به عوامل انساني موثر در افزايش بيابان‌ها گفت: چراي بي‌رويه و خارج از ظرفيت در مراتع ، پايين رفتن سطح سفره‌هاي زيرزميني، تغيير کاربري اراضي، بوته‌کني و مديريت غيراصولي اراضي، از عوامل انساني موثر در افزايش بيابان‌ها در استان سمنان است .
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان گفت : نوع اقليم حاکم، شرايط تغيير دما و محدوديتهاي کمي و کيفي منابع آب و خاک، از مهم ترين منابع محيطي و طبيعي افزايش بيابان در استان سمنان است که اميدواريم با کاشت نهال با اين پديده ها مقابله کنيم.وي خواستار تخصيص اعتبارات مورد نياز اجراي طرح‌هاي مقابله با بيابان‌زايي شد و گفت: سال گذشته و در جريان سفر رئيس‌جمهوري به سمنان، 80 ميليارد ريال اعتبار براي احياي منابع طبيعي و مقابله با بيابان‌زايي در استان تصويب شده که اميدواريم در بودجه امسال اين اعتبارات لحاظ شود.
انتهای پیام/ر

برچسب ها: قاچاق ، چوب ، بیابان زدایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.