زیرساخت های آب آشامیدنی کهگیلویه و بویراحمد در انتظار ساماندهی

فرسوده بودن شبکه آب شهری ، استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی، کمبود شبکه آبرسانی در روستاها و تجهیزات آب رسانی سیار در مناطق عشایری از چالش های آب آشامیدنی در این استان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  مشکلاتی که کاهش ذخیره آب سفره های زیر زمینی، تنش آبی در شش شهر، پایین بودن کیفیت آب در برخی نقاط شهری و روستایی و کمبود آب در مناطق روستایی و عشایری را به دنبال داشته است.

رئیس اداره امور آب گچساران و باشت گفت: ذخیره آب سفره های زیرزمینی دشت های امامزاده جعفر و باشت کاهش یافته است.

عارف بهگام افزود: ارتفاع آب زیر زمینی در دشت امامزاده جعفر 18/5 و در دشت باشت شش و نیم متر پایین آمده است.

وی اظهار کرد: برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی از دلایل مهم این امر است.

بهگام ابراز کرد: شهرستان های باشت و گچساران دارای شش دشت شامل لیشتر، شاه بهرام، خیرآباد، باشت، سر پری و امامزاده جعفر است.

وی ادامه داد: در این دشت ها یک هزارو 250 حلقه چا ه وجود دارد که از این تعداد 960 حلقه مجاز است.

کمبود آب کشاورزی و افت شدید سفره زیرزمینی دشت باشت در حالی است که دو شریان حیاتی رودخانه بریم و شاه بهرام در جنوب وشمال دشت باشت واقع شده است.

اگرچه گچساران در 160کیلومتری یاسوج یکی از قطب های آبی جنوب کشور است اما دشت شش هزار هکتاری امامزاده جعفر این شهرستان با 18متر بیشرین افت سفره زیرزمینی آب را داشته است .

سد کوثر با حجم ذخیره 580میلیون متر مکعب علاوه بربخش کشاورزی آب دو میلیون نفر از مردم شهرهای پنج استان جنوبی را تامین می کند.

سد در دست ساخت چم شیر یا بیش از 60درصد پیشرفت فیزیکی باحجم مخزن 2.3میلیارد متر مکعب یکی از بزرگترین طرح های سد سازی و نیروگاهی کشور محسوب می شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: شش شهر این استان با تنش آبی روبه رو است.

سید یعقوب فرجی افزود: احتمال جیره بندی آب در شهر های یاسوج، دهدشت، مادوان، لیکک، سوق و چیتاب در صورت صرفه جویی نکردن مشترکان زیاد است.

تنش آبی به شرایطی گفته می شود که میزان تولید و مصرف آب در آن یکسان است و در صورت افزایش مصرف به بحران تبدیل می شود.

وی بیان کرد: رودخانه های بشار و مهریان در حاشیه شهر یاسوج قرار دارند اما به دلیل نداشتن تصفیه خانه آب در حال حاضر نمی توانیم از آب این دو رودخانه برای آب آشامیدنی مردم این دو شهر استفاده کنیم.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 400 میلیارد ریال برای بهره وری از آب رودخانه بشار در راستای آب آشامیدنی سالم نیاز است.

فرجی اظهار کرد: بیش از 90 درصد آب مصرفی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد از طریق منابع زیرزمینی و چاه تامین می شود که زنگ خطری در مقابل کاهش سطح آب های زیر زمینی است.

وی با اشاره به این که 80درصد هدروی آب از طریق انشعابات غیرمجاز صورت می گیرد، ابراز کرد: شمار زیادی از مشترکان در این شهرها از انشعاب غیر مجاز استفاده می کنند که این موضوع در افزایش مصرف آب نقش مهمی دارد.

فرجی تصریح کرد: از سال 93 با راه اندازی پلیس آب تعداد زیادی انشعاب غیر مجاز شناسایی شد که این افراد از آب آشامیدنی برای آبیاری باغ ها و شالیزار ها استفاده می کردند.

وی گفت: هر یک از انشعابات غیرمجاز در صورت شناسایی براساس میزان تخلف بین پنج تا 10 میلیون ریال جریمه می شوند.

فرجی اظهار کرد: با استمرار وضع موجود مصرف آب در کهگیلویه و بویراحمد، باید منتظر بحران آب در فصل گرما در برخی از شهرهای این استان باشیم.

وی با اشاره به فرسودگی 30 درصد از شبکه های آب آشامیدنی این استان به عنوان عامل اصلی شکستگی لوله ها و هدروی آب گفت: بیش از 670 میلیارد ریال برای مرمت شبکه آبرسانی شهرهای 17 گانه این استان نیاز است.

میزان مصرف آب برای هر نفر در شبانه روز در سطح دنیا 100تا 110 لیتر است در صورتی که این میزان در کشور ما بین 160 تا180 لیتر و در استان کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از 220 لیتر است.

فرجی تعداد مشترکان آب و فاضلاب در شهرهای این استان را نیز به ترتیب 138 مشترک ذکر کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه وبویراحمد هم گفت: 206 روستای این استان با جمعیتی بیش از چهار هزار و 400 نفر با تانکر سیار آبرسانی می شوند.

فیض الله پاسره با بیان اینکه این تعداد روستا فاقد شبکه آبرسانی است افزود: 200 مورد از این روستا ها دارای جمعیت زیر 20 حانوار است که سه هزارو 500 نفر در این روستاها سکونت دارند.

وی بیان کرد: شش روستای بالای 20 خانوار این استان با جمعیتی بیش از 900 نفر با مشکل تامین آب آشامیدنی مواجه اند.

پاسره ابراز داشت: علاوه بر خشکسالی و کم بارشی در سال های اخیر و پراکنش نامناسب بارش ها، وجود انشعابات غیرمجاز و استفاده های غیر آشامیدنی و بی رویه نیز از جمله عوامل بروز و افزایش تنش آبی در روستاهای این استان است.

پاسره گفت: از مجموع یک هزار و 676روستای دارای سکنه در این استان یک هزارو 470 مورد دارای آب آشامیدنی سالم هستند.

وی تصریح کرد: آبرسانی به روستاهای فاقد آب این استان با 13 دستگاه تانکر سیار انجام می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه وبویراحمد گفت: 18 مجتمع آبرسانی روستای در این استان در دست اجراست.

پاسره میانگین پیشرفت فیزیکی این تعداد مجتمع آبرسانی را 42 درصد اعلام کرد و گفت: این تعداد مجتمع در روستاهای بالای 100 خانوار در دست اجراست.

وی ادامه داد: این تعداد مجتمع آب رسانی در دست اجرا یک سوم جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد را زیر پوشش قرار خواهد داد.

پاسره میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این تعداد مجتمع آبرسانی را 860 ریال اعلام کرد و گفت: 381 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این تعداد پروژه اختصاص یافت که از این میزان تاکنون 25 درصد در اختیار شرکت آب فاضلاب قرار گرفته است.

پاسره گفت: 72 درصد از جمعیت روستاهای این استان معادل 87 درصد روستاهای استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار است.

براساس آخرین آمار کهگیلویه و بویراحمد 700 هزار نفر جمعیت دارد که 48 درصد آن در روستاها زندگی می کنند.

هم اکنون نیز حدود 9هزار کیلومتر شبکه توزیع و حدود 500 مورد نیز منابع ذخیره آب در سطح روستاهای این استان وجود دارد.

معاون فنی و عمرانی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: این اداره برای آبرسانی سیار به عشایر در مناطق ییلاقی این استان با کمبود تجهیزات و نیروی انسانی روبه روست.

بهمن آزادی افزود: هم اکنون 10 تانکر با 10 نفر نیروی انسانی کار توزیع آب آشامیدنی به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد را به عهده دارند.

وی اظهار کرد: روزانه 380 متر مکعب آب آشامیدنی در مناطق عشایری این استان توزیع می شود که پاسخگوی نیاز جامعه هدف نیست.

معاون فنی و عمرانی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 10 دستگاه تانکر و 10 نفر نیروی انسانی دیگر برای تکمیل ناوگان آبرسانی به مناطق عشایر این استان نیاز است.

آزادی میزان اعتبار مورد نیاز برای تامین تجهیزات آبرسانی سیار به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد را 30 میلیارد ریال برآورد کرد.

وی با اشاره به اهمیت آب آشامیدنی در سلامت و ادامه حیات انسان و دام خواستار توجه ویژه متولیان برای تجهیز ناوگان آبرسانی سیار مناطق عشایری در این استان شد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهار هزار خانوار عشایراین استان با تانکر آبرسانی می شود.

مجید علی پور جمعیت بهره مند از آبرسانی سیار در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد را حدود 20 هزار نفر برآورد کرد.

وی با اشاره به جمعیت 11 هزار و 200خانواری عشایر این استان ابراز کرد: آب آشامیدنی سایر خانوارها با چشمه ها، رودخانه ها و شبکه های انتقال آب تامین می شود.

وی بیان کرد: تامین آب پایدار با استفاده از شبکه انتقال آب نیازی ضروری خانوارهای عشایری است.

علی پور افزود: اجرای طرح های انتقال آب در مناطق عشایری این استان نیازمند 160 میلیارد ریال اعتبار است.

وی تصریح کرد: طرح مطالعاتی تامین آب پایدار در 12 منطقه عشایری شهرستان های گچساران، کهگیلویه، بهمئی،چرام و لنده انجام شده است.

انتهای پیام /ف - س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.