یک دکتر افغان توانسته است با ساخت یک دستگاه از قطع عضو بیش از ۱۰۰ پلیس در افغانستان جلوگیری کند.

یک دکتر افغان با اختراع دستگاهی از قطع دست و پا جلو گیری می کند

به‎گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، صفی‌الله سعادت متخصص ارتوپدی در بیمارستان ۳۰۰ بستر پلیس در گفت: این دستگاه برای افرادی ساخته شده که از همه‌جا ناامید شده‌اند و ویژگی آن این است که زمان درمان را از یک‌ونیم سال به چهار و نیم ماه کاهش می‌دهد؛ قابلیتی که در دیگر دستگاه‌های ثبت شده جهانی وجود ندارد.

سعادت گفت: این دستگاه در سال ۱۳۹۳ ساخته‌ شده و قرار است توسط نهاد جهانی به نام "سعادت افغان فکشن دیوایس” به نام افغانستان ثبت شود و سایر کشورها برای درمان مجروحان از آن استفاده کنند.

وی گفت: این دستگاه سبک‌تر و کوچک‌تر از دستگاه‌هایی است که در کشور‌های پیشرفته از آن برای درمان شکستگی‌های پیچیده استخوان‌ها استفاده و در مدت ۴ و نیم ماه مجروح درمان می‌شود.

دکتر سعادت درباره نام این دستگاه گفت: نام این دستگاه را "سعادت افغان فکشین دیوایس” نهاده‌ است، در چند نشست جهانی جزئیات آن ارائه شده و قرار است این دستگاه توسط یک نهاد جهانی ثبت شود.

وی اظهار داشت: سربازانی که در نتیجه انفجار مین در هنگام وظیفه مجروح و در بیمارستان بستری‌ هستند با استفاده از این دستگاه از قطع عضوشان جلوگیری شده است.

پلیس مجروح در لغمان در رابطه با فایده این دستگاه اظهار داشت: در انفجار مین زخمی شدم و ۵-۶ مرتبه عمل شدم اما توسط این دستگاه زودتر بهبود یافتم.

یک سرباز مجروح در رابطه با کارایی این دستگاه گفت: پزشکان می‌خواستند پایم را قطع کنند اما توسط متخصص ارتوپدی عمل شدم و فعلا رو به بهبود هستم.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، دکتر ، پلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار