آیا طالبان در ۱۷ ماه رمضان، روزی که از آن به یوم‌البدر و روز انتقام خون ملااختر منصور یاد کرده، دست به حملات تروریستی خواهد زد؟

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروه طالبان افغانستان در تلاشند در ۱۷ ماه رمضان (یوم البدر) به قصد انتقام خون ملا اختر منصور رهبر سابق طالبان که در حمله هوایی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در پاکستان کشته شد در ایالت پنجاب دست به حملات تروریستی بزنند، این خبری بود که آژانس‌های اطلاعاتی پاکستان آن را اعلام کردند. این خبر پلیس پنجاب را بر آن داشت تا به تمام نهادهای امنیتی هشدار دهد تا به حالت آماده باش در آیند.

به دنبال این آماده‌باش مشتاق احمد سکیرا رئیس پلیس ایالت پنجاب اعلام کرده است در ایالت پنجاب حالت فوق‌العاده وضع خواهد شد و ۱۰ بخش این ایالت حساس قرار داده می‌شوند.


یوم‌البدر طالبان؛ روزی تلخ برای مردم افغانستان + تصاویر

جماعت الاحرار

در اواسط سال 1393 بود که گروه تروریستی جماعت الاحرار یا طالبان جدید اعلام موجودیت کرد. احسان‌الله احسان سخنگوی این گروه در همان روزها گفت که از هیچ گروه‌ مذهبی و سیاسی پاکستان حمایت نمی‌کند. بلکه به دنبال برپایی نظام دینی واقعی است که از اهداف والای طالبان است! وی در می‌افزاید: شورای مرکزی گروه جماعت الاحرار که تصمیم‌گیری در تمام زمینه‌ها را به عهده دارد از مولانا قاسم خراسانی، عمر‌خالد خراسانی فرمانده طالبان در مهمند ایجنسی، قاری شکیل حقانی فرمانده طالبان در منطقه چارسده، مولانا یاسین فرمانده طالبان در دره سوات، قاری اسماعیل فرمانده طالبان در خیبر‌ ایجنسی، مولانا عبد الله فرمانده طالبان در باجور ایجنسی، مفتی مصباح از پیشاور و مولانا حیدر منصور از اورکزئی ایجنسی تشکیل شده است.

یوم‌البدر طالبان؛ روزی تلخ برای مردم افغانستان + تصاویر

بزرگترین عملیات تروریستی تروریست‌های جماعت الاحرار حمله به مسیحیان لاهور در روز عید پاک بود که طی آن 98 نفر کشته و 317 نفر زخمی شدند. به گفته جماعت الاحرار این حمله مسیحیانی را که برای جشن عید پاک در این پارک تجمع کرده بودند٬ هدف قرار داده است.

نیروهای امنیتی پاکستان می‌گویند رهبران جماعت الاحرار در افغانستان مستقر هستند و به ویژه از دو ایالت کنر و نورستان افغانستان فعالیت‌های این گروه تروریستی در پاکستان را سازماندهی می‌کنند.


ملا اختر منصور، کابوسی که پایان یافت

ملا اختر محمد منصور، رهبر گروه طالبان، در سال‌ ۱۹۶۸ در بند تیمور، در روستایی در ولسوالی میوند ولایت قندهار به دنیا آمد. اختر محمد منصور معروف به ملا اختر منصور، پس از مرگ محمد عمر رهبر جدید طالبان بود. پیش از این؛ وی به عنوان معاون ملا محمد عمر فعالیت داشت. ملا اختر محمد منصور در حاکمیت رژیم طالبان بر افغانستان، سرپرست وزارت هوانوردی ملی بود، اما در چند سال اخیر، رهبری امور نظامی طالبان را برعهده داشت. انتخاب محمد منصور پس از جلسه فرماندهان ارشد طالبان و بعد از اعلام رسمی مرگ ملاعمر صورت گرفت.

یوم‌البدر طالبان؛ روزی تلخ برای مردم افغانستان + تصاویر

در اعلامیه‌ای که طالبان یک روز پس از تأیید مرگ ملا عمر منتشر کرد آمد علما و مشایخ و بزرگان امارت اسلامی با ملا اختر محمد منصور بیعت کردند. اما انتخاب ملا منصور برای رهبری طالبان آخر ماجرا نبود، چرا که اعتراضات زیادی از سوی بعضی مقامات عالی‌رتبه طالبان نسبت به نحوه انتخاب وی مطرح شد.

معترضان انتخاب ملا منصور را بر خلاف رسوم و قوانین طالبان می‌دانستند. آن‌ها اعلام کردند به‌زوی رهبر جدید طالبان اعلام خواهد شد. ادامه اختلافات بر سر رهبری طالبان موجب درگیری‌های مسلحانه‌های نیز شد. او هم مانند شمار دیگری از اعضای خانواده‌اش عضو حزب اسلامی به رهبری یونس خالص بود. حزب اسلامی یونس خالص، یکی از هفت حزب جهادی افغان بود که در دهه هشتاد در پاکستان فعالیت داشتند. شماری گفته‌اند که ملا منصور جوان، مجاهد برجسته‌ای بوده است، ولی جزئیات بیشتری در مورد فعالیت‌های او در آن زمان در دست نیست.

گفته می‌شود که او در سال ۱۹۸۷ به شهر کویته، مرکز استان بلوچستان پاکستان و از آنجا به شهر پیشاور رفت. در پیشاور او دوباره شامل مدرسه دینی شد و آموزش‌های دینی خود را ادامه داد. در مورد زندگی شخصی ملا منصور، ازدواج و فرزندانش جزئیاتی در دست نیست.

یوم‌البدر طالبان؛ روزی تلخ برای مردم افغانستان + تصاویر

ملا منصور در جمع نخستین گروه طالبان بود که در سال ۱۹۹۴ ولایت قندهار را تصرف کردند و در دو سال پس از آن، گروه‌های مجاهدین را به جز اتحاد شمال از میان برداشتند. بعد از اینکه گروه طالبان در سال ۱۹۹۶ کابل را تصرف کرد، ملا منصور نخست مسئولیت شرکت هوایی آریانا را به عهده گرفت و سپس وزیر هوانوردی طالبان شد. گزارش شده که او مسئولیت نیروی هوایی را هم برعهده داشت. او متهم است که در جریان حکومت طالبان، از پول مواد مخدر برای خود در کشورهای عربی خلیج فارس سرمایه گذاری کرده است.


ملا منصور و روند صلح

در آغاز رهبری ملا اختر محمد منصور، گفته می‌شد که به دلیل اینکه او به ملا عمر نزدیک بوده است، از جمله حامیان گفت‌وگوهای صلح است. ولی مشخص شد در زمان ریاست وی بر طالبان همواره از هر گونه گفت‌وگو صلح دوری کردند. بعد از نشست چهارم گروه چهارجانبه هماهنگ‌کننده صلح افغانستان، قرار بر این بود که نخستین گفت‌وگو‌های رو در روی دولت افغانستان با گروه طالبان در ماه فوریه برگزار شود. اما طالبان درخواست گروه چهار جانبه صلح را رد کرد.

در گزارشی که پنتاگون بعد از حمله به ملا منصور منتشر کرد او مانع گفت‌وگوهای صلح بود. دولت افغانستان هم اعلام کرد ملا اختر محمد منصور، مرتب به ندا‌های صلح، پاسخ رد داده است. 

یوم‌البدر طالبان؛ روزی تلخ برای مردم افغانستان + تصاویر

آیا مشکل اصلی کشور افغانستان تنها طالبان است

اختلاف میان اقوام مختلف افغانستانی بسیار زیاد است و همین مسئله راحت‌تر صحبت کردن با آنها و به تبع کشور افغانستان را سخت‌تر کرده است. متاسفانه وقتی فضای کشوری تبدیل به جنگ داخلی می‌شود اتفاقات ظالمانه زیادی وجود خواهد داشت. چرا هنوز طالبان می‌تواند در افغانستان سربازگیری کند و دو دهه است که نیروهای خود را تجمیع کرده و حضور پررنگی در افغانستان دارند و حتی در قلب کابل و مقر سازمان ملل و وزارت دفاع افغانستان را مورد حمله قرار می‌دهند و این مسائل نشان‌دهنده نفوذ و طرفداری از طالبان در داخل خاک افغانستان است.


چرا تعداد زیادی از نیروهای طالبان پاکستان به داعش ملحق شده و می شوند، ولی از طالبان افغانستان کسی به داعش ملحق نشده است؟

طالبان افغانستان داعیه حکومت بر افغانستان دارد، به همین دلیل تلاش می‌کند که در مسائل منطقه‌ای دخالتی نداشته باشد و انرژی خود را صرف مقابله با جنبش‌های تروریستی دیگر منطقه نکند. حتی نیروهای معارض در سوریه هم از طالبان افغانستان نیرو نخواستند و تنها گفتند که طالبان افغانستان دفترش را با یک پرچم در سوریه بازگشایی کند که طالبان با این مسئله هم مخالفت کرد. در کل تمرکز طالبان حکومت در افغانستان است.

یوم‌البدر طالبان؛ روزی تلخ برای مردم افغانستان + تصاویر

فرقی بین ملا عمر و ملا منصور نیست؛ خط مشی طالبان ترور و اعدام است

چندین دهه است که عرصه سیاسی و نظامی افغانستان بین دو جبهه یعنی دولت مرکزی و گروه طالبان دست به دست می‌شود. با وجود تسلط و ازدیاد نیروها در مناطقی خاص، هیچ یک از ۲ طرف نمی‌توانند ادعا کنند بر قسمت بخصوصی از کشور تسلط صددرصد دارند. یک روز شاهد حمله طالبان به شهر یا منطقه‌ای خاص و تصرف آنجا هستیم، هفته دیگر شاهد باز پس‌گیری از سوی نیروهای ارتش. شاید نیروهای ارتش هر از چند گاهی پیروزی‌های نسبی بدست آورند؛ اما هرچه که هست با وجود نیروهای نفوذی بسیار که حتی در بطن دولت نیز رخنه کرده‌اند نمی‌توان دولت فعلی افغانستان را یک دولت مرکزی و قدرتمند به حساب آورد.

یوم‌البدر طالبان؛ روزی تلخ برای مردم افغانستان + تصاویر

در هر حال طالبان امروز در چندین جبهه می‌جنگد؛ آنها با دولت افغانستان، داعش و و گروه‌های منشعب از دل خود در حال جنگ هستند و این جنگ‌های فرسایشی و همچنین تمرکز طالبان روی عملیات‌های تروریستی و انتحاری از قدرت آنها می‌کاهد. دولت افغانستان باید گوش به زنگ باشد تا در اولین فرصت راه نفس طالبان را بسته و عملیات‌هایی همچون بهار و یوم‌البدر آنها را خنثی کرده و از کشتار بیشتر مردم خود جلوگیری کند.


گزارش از حمیدرضا قربانی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار