قاهر 313 نمادی از تولید بومی با فناوری جهانی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نظر می‌رسد توان دفاعی کشور در برابر تهدیدهای بالقوه و بالفعل آنچنان رسوخ کرده که بسیاری خود را در این زمینه صاحب نظر می‌دانند و به خود اجازه اظهار نظر به تلاش‌های محققان و پژوهشگران کشور را می‌دهند. در این میان بنظر می‌رسد بازخوانی پرونده قاهر یکی از مسائلی است که می‌تواند سوالات زیادی را درباره توان دفاعی و قدرت پاسخ نظامی ایران پاسخ دهد.

دکترین نظامی ایران براساس یک برنامه جامع دفاعی طراحی شده و هدف آن پاسخ کوبنده به هر نوع تجاوز پیش‌بینی شده است. بر این اساس می‌توان نظام دفاعی ایران را یک نظام دفاعی واقعی و براساس توان بومی دانست که مولفه‌های قدرت خود را نه از واردات صنایع نظامی، که از فناوری بومی دریافت می‌کند. دوران 8 سال دفاع مقدس و خروج مستشاران نظامی که در دوران طاغوت شاکله ارتش شاهنشاهی را شکل داده بودند، هنوز در خاطر استراتژیست‌های دفاعی ایران مانده است و به عنوان یکی از نمونه‌های واقعی در دنیای نظامی‌گری مثال زده می‌شود.

قاهر 313؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

بر این اساس فناوری‌های دفاعی ایران به هیچ عنوان براساس واردات و خرید شکل نگرفته و حتی در صورت ورود فناوری بیگانه، کاملا بازسازی و بومی شده است که امکان رمزگشایی و بررسی کارایی آن برای محاسبه‌گران نظامی بیگانه امکان‌پذیر نباشد؛ به همین دلیل قاهر نمادی از تولید بومی با فناوری جهانی محسوب می‌شود. فناوری که اگر نسخه از نسل 4 یا 5 هواپیماهای مدرن امروزی هم محسوب نشود، در پایین‌ترین سطح، دلیل برای تولید و یا حتی بازتولید اما با توان داخلی محسوب می‌شود. توانی که بسیاری از کشورهای مدعی هنوز به آن دست نیافته‌اند.

سابقه تولید هواپیماهای جنگنده در ایران به دوران 8 سال دفاع مقدس بازمی‌گردد که تلاش‌های بی‌بدیل شهید ستاری در این خصوص هنوز در ذهن کارکنان نیروی هوایی باقی است. ثمره این تلاش‌ها در سال‌های بعد و با حضور آذرخش و صاعقه در بدنه اسکادران هوایی کشور مشاهده شد و پاسخی برای تمامی افرادی بود که این حرکت را پیشاپیش محکوم به شکست می‌دانستند. از این رو عجیب نیست که در این بخش هم افکار دیرباورانه هنوز وجود داشته باشد و قبول دستیابی به فناوری‌های روز نظامی دنیا برای این گروه اندکی عجیب و دور از ذهن باشد، همانگونه که در واقعه ضبط هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا نیز در ابتدا گمانه‌زنی‌های زیادی وجود داشت تا اینکه با نمایش خود هواپیما و حتی رمزگشایی از اطلاعات حافظه آن، سکوت بین‌المللی برای مخالفان ایجاد شد.

قاهر 313؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

هواپیمای فوق پیشرفته قاهر 313 یکی از دستاوردهای شگفت‌انگیز جمهوری اسلامی ایران در صنعت ساخت هواپیما است. قاهر-۳۱۳ پروژه‌ای برای ساخت نوعی جت جنگندهٔ تک‌سرنشین و پنهان‌کار در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که اولین پیش‌نمونه یا ماکت آن در ۱۴ بهمن ۱۳۹۱  رونمایی شد. طبق اظهارات احمد وحیدی وزیر دفاع وقت ایران، این جنگنده دارای سطح مقطع راداری بسیار کم بوده و با تجهیزات پیشرفته ساخته شده و به سامانه‌های الکترواویونیک مجهز می‌باشد.

 به گفتهٔ وی این جنگنده قادر به حمل تسلیحات پیشرفتهٔ بومی بوده و از قدرت تهاجمی بالایی برخوردار است. وحیدی قابلیت نشست و پرواز با طول باند کوتاه، توانایی انجام عملیات پروازی در ارتفاع پست و تعمیر و نگهداری آسان و سریع را از دیگر ویژگی‌های این جنگنده برشمرد. هرچند برخی از کارشناسان بین‌المللی آن را شبیه به یک مدل آزمایشی دانسته‌اند.

قاهر یک جنگنده جت تک‌موتوره و تک‌سرنشینه با دو ورودی هوا در دو طرف کابین خلبان است. طول قاهر کمتر از ۱۶ متر و فاصله دو نوک بال آن کمتر از ۱۱ متر تخمین زده می‌شود.

قاهر 313؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

واقعیتی که باور آن برای دشمنان سخت است

تصاویری از پرواز این هواپیما پخش شده که دیوید چنسیوتی از کارشناسان و خلبانبان ایتالیایی مدعی شده است که بیشتر به پرواز کنترل از راه دور یک مدل هواپیما شباهت دارد تا پرواز یک جت جنگنده مدرن. دیو ماجومدار هم در پایان تحلیلی که از مشخصات این هواپیما ارائه داده با تردید بسیار حدس می‌زند که این هواپیما یک مدل آزمایشی باشد و به عنوان یک بستر آزمایشی ساخته شده است. به نوشته دیوید چنسیوتی کارشناس هوانوردی و خلبان سابق نیروی هوایی ایتالیا قاهر-۳۱۳ از «آیرودینامیک غیرقابل قبول و زیبایی هالیوودی» برخوردار است و برای ایفای نقش یک جت جنگنده کوچک است.

 به گفته وی کابین خلبان بسیار ساده‌تر از کابین یک جنگنده پیشرفته است و به کابین هواپیماهای کوچک شخصی شباهت دارد. دماغه هواپیما هم کوچک‌تر از آن است که بتوان راداری در آن قرار داد. ورودی‌های هوا بیش از اندازه کوچک هستند و هیچ نوع اگزوز خروجی برای قسمت موتور وجود ندارد و اگر از پس‌سوز موتور استفاده شود کل جت ذوب خواهد شد. وی معتقد است که قاهر-۳۱۳ در مجموع شبیه یک مدل آزمایشی بزرگ است.

قاهر 313؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

دیوید ماجومبار در Flight Global نوشته که قاهر-۳۱۳ شباهت مبهمی با هواپیمای آزمایشی بوئینگ برد آو پری (Boeing Bird of Prey) دارد که برای تست‌های پنهان‌کاری ساخته شده بود. اما برخلاف برد آو پری از طراحی منشوری استفاده می‌کند که یادآور اولین پروژه‌های هواپیماهای پنهان‌کار آمریکا مثل پیش‌نمونه لاکهید هو بلو (Lockheed Have Blue) در دهه ۱۹۷۰ است که بعدها به تولید اف-۱۱۷ نایت‌هاوک منجر شد. وی همچنین نوشت با توجه به اندازه بسیار کوچک هواگرد و تک‌موتوره بودن آن، قاهر-۳۱۳ احتمالا از مدل مهندسی معکوس شده موتور توربوجت ژنرال الکتریک جی-۸۵ موتور جنگنده اف-۵ استفاده می‌کند.

تال اینبار کارشناس هوانوردی اسرائیلی در گفتگو با معاریو قاهر-۳۱۳ را بیشتر شبیه به یک ماکت فایبرگلاس یا مقوایی توصیف کرده تا یک جنگنده بمب‌افکن رادارگریز چندمنظوره که رسانه‌های ایران آن را معرفی کرده‌اند. وی گفته: این یک هواپیما نیست؛ چون یک هواپیمای واقعی این گونه نیست. اما یک مهندس هوافضای دیگر که به طور ناشناس با تایمز اسرائیل گفتگو کرده گفته هر چند مشخص است که این هواپیما یک نمونه قابل استفاده نیست اما طرح پیشرفته پنهان‌کاری به همراه مانورپذیری فوق‌العاده در آن به کار رفته و هر چند از توانایی بمباران برخوردار نیست، اما پتانسیل این را دارد که به یک هواپیمای رهگیر تبدیل شود. به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران به یک رهگیر دفاعی با قدرت غافلگیری نیاز دارد و اندازه قاهر-۳۱۳ در حدی هست که بتواند موشک‌های هوابه‌هوای واقعی را حمل کند.

شبکه خبری BBC در گزارشی نوشت به نظر می‌رسد این هواپیما یک کپی بی‌ارزش از اف ۲۲ رپتور و توانایی‌های آن باشد. روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز طی گزارشی نوشت که فیلم نشان داده شده از پرواز هواپیما، مبهم و به نظر فقط یک پهپاد بود.

قاهر 313؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

و اما واقعیتی شیرین

شاید دشمنان جمهوری اسلامی ایران ویژگی‌های منحصر به فرد قاهر 313 را ندیده‌اند که لب به یاوه‌گویی گشوده‌اند، ویژگی‌هایی همچون؛

در سیستم ساختاری قاهر 313 از دو ورودی و مکنده هوا برای رساندن اکسیژن به موتور استفاده شده است؛ با توجه به زاویه غیر مستقیم ورودی هوا نسبت به موتور، بازتاب راداری آن کاهش یافته، و آن را زاویه‌دار ساخته‌اند تا بتواند انرژی موجی رادار را جذب کند، دقیقا همانند چیزی که در F35 دیده می‌شود. گازهای داغ خروجی موتور قبل از خروج با هوای خنک مخلوط می‌شوند، تا تأثیر گرمایی بر سطح هواپیما کاهش یابد.
از مواد جاذب راداری در بدنه استفاده شده است، تا انرژی موجی را جذب و بازتاب راداری آن کاهش یابد.

با توجه به طول و ارتفاع کم ۱۶ و ۴ متری که برآورد شده است، هواپیما دارای دو محفظه با ظرفیت دو بمب ۲۰۰۰ پوندی، یا تعداد بیشتری موشک هوابه‌سطح، یا حداقل ۶ موشک هوابه‌هوا در رسته آر-۱۷ یا پی‌ال-۱۲ می‌باشد.


مشخصات عمومی

خدمه: ۱ افسر خلبان
طول: ۱۶٫۱۳ متر
پهنای بال: ۱۰/۵۵ متر
ارتفاع: ۵٫۵ متر


دیگر ویژگی‌های مهم قاهر

1- زائده‌های اطراف خروجی موتور می‌تواند برای کاهش اثرات حرارتی و راداری و نصب خروجی بردار متغیر در آینده مفید باشد.
2- شکل شکسته بال که جالب و عجیب‌ترین نکته ظاهری قاهر313 است به کاهش اثرات راداری و حرارتی کمک می‌کند هر چند که مأموریت اصلی آن چیز دیگری است.
3- به احتمال زیاد، عمده تسلیحات قاهر در محفظه داخلی بین دو ارابه فرود اصلی حمل می‌شود که برای کاهش بازتاب راداری ناشی از نصب تسلیحات زیر بال و بدنه روش مطمئنی است.
4- ورودی هوای موتور بالای بدنه قرار گرفته است که باعث کاهش بازتاب راداری در برابر رادارهایی که از پایین به هواپیما نگاه می‌کنند می‌شود.
5- استفاده از مواد جاذب امواج راداری در بدنه برای جذب انرژی امواج رادار و کاهش بازتاب راداری از دیگر روش‌های استفاده شده در قاهر برای افزایش پنهانکاری است.
6- در این هواپیما با استفاده از سطوح تخت و کمی هم سطوح منحنی در بالای بدنه بر مبنای اصول طراحی هواپیماهای پنهانکار اقدام شده است. به عنوان مثال شکل دماغه و زوایای پهلوهای بدنه مطابق اصول پنهانکاری راداری انتخاب و طراحی شده است و می‌توان گفت از این لحاظ قاهر 313 هواپیمای رزمی نسل پنجمی(با تعاریف مرسوم دنیا) است.
7- استفاده از زاویه حمله و فرارهای یکسان در بیشتر سطوح بدنه به علاوه خطوط شکسته در لبه دریچه‌های ارابه‌های فرود برای پنهانکاری یکی از روش های لازم است که در قاهر 313 دیده می‌شود.
8- سکان‌های عمودی V شکل به پنهانکاری یک هواپیما کمک شایانی می‌کنند که در این جنگنده مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
9- باید دید برای کاهش اثرات بازتاب راداری کلاه و صندلی خلبان و خود خلبان با توجه بزرگ بودن کانوپی (طلق کابین) چه تدبیری اندیشیده شده است.
10- گازهای داغ خروجی موتور، پیش از خروج از هواپیما با هوای سرد از طریق دو مجرای بالای بدنه ترکیب شده و با دمای پائین از هواپیما خارج می‌شوند تا اثرات حرارتی کاهش یابد.

قاهر 313؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

11- استفاده از دو ورودی که از دو مجرا هوا را به موتور می‌رسانند به دلیل ایجاد زاویه غیر مستقیم از موتور تا ورودی هوا، باعث کاهش بازتاب راداری می‌شود ضمن اینکه احتمال طراحی خود مجرا با سطوح زاویه دار برای گرفتن انرژی امواج رادار مانند شیوه استفاده شده در جنگنده اف-35 وجود دارد.
12- تمرکز جرم، حول محور طولی جنگنده قاهر313 موجب افزایش مانورپذیری می‌شود.
13- با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از 16 متر تخمین زده می‌شود، محفظه حمل جنگ‌افزار آن می‌تواند دست کم دو بمب 2هزار پوندی یا تعداد بیشتری بمب‌های کوچک نقطه زن هدایت‌شونده، یا دست کم 6 موشک هوا به هوا در رده R-73 یا PL-12 را در خود جای دهد.
14- وجود پیشبال (Canard) برای افزایش مانورپذیری، تولید برآی مثبت، وجود سطوح کنترلی روی آن، کاهش دهانه بال با بزرگ در نظر گرفتن پیشبال از مزیت‌های استفاده از آن است.
15- وضعیت بال و بدنه قاهر نشان می‌دهد طرح آن نزدیک به طرح‌های «ترکیب بال و بدنه» است که دارای مزیت‌های آیرودینامیکی بسیار خصوصاً در کاهش تداخلات نامناسب جریان بال و بدنه است.
16- بال ضخیم در قاهر313 مناسب است، البته این نوع بال‌ها برای سرعت‌های نه چندان بالا بهینه هستند. به نظر دهانه بال این جنگنده کمتر از 8 متر باشد.
17- با توجه به وجود پیشبال، احتمالاً این هواپیما برای مانورپذیری بیشتر با حاشیه پایداری کم و یا ناپایدار طرحی شده است.
18- ارابه‌های فرود اصلی در کنار بدنه رو به جلو جمع می‌شوند که باعث ایجاد فضای مفید بیشتر در داخل بدنه می‌شود.
19- سطح دم عمودی نسبتاً بزرگ است که پایداری سمتی مناسبی ایجاد کرده و با بخش متحرک (رادر) بزرگ، مشخصات مانوری جانبی مناسبی ایجاد می کند. با توجه به این سکان عمودی، ارتفاع قاهر کمتر از 4 متر تخمین زده می‌شود.
20- مزیت‌های پیشبال در زوایای حمله بالا بیشتر است، زیرا با تولید جریان گردابه‌ای و ریختن آن روی بال باعث تولید بهینه برا با نیاز به سرعت خطی و نیروی رانش کمتر و در نتیجه مصرف سوخت کمتر می‌شود.

قاهر 313؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

21- شکل و محل ورودی هوا خطر جدایی جریان در زوایای حمله بالا دارد که با توجه به قابلیت پرواز قاهر در زوایای حمله بیش از 20 درجه باید به نحوی این مشکل مرتفع شده باشد.
22- جلوی ورودی هوای موتور حالت ریشه کشیده LERX دارد که مزیت‌های آیرودینامیکی بالایی دارد.
23- طراحی ویژه بال و پیشبال اصلی‌ترین عوامل ایجاد توانمندی پرواز و نشست در باندهای کوتاه است که این هواپیما را برای استقرار در پایگاه‌های کوچک یا باندهای فرعی در راستای نبرد نامتقارن مناسب می‌سازد.
25- شکل شکستگی بال‌ها نمونه کامل یک هواپیمای اثر سطحی بومی است، در نمای روبرو دارای شکل شبیه به M است که در کنار شکل W از بهترین فرم‌ها برای استفاده از اثر سطح است.
26- شکستگی بال ضمناً به عنوان یک بالچه نوک بال هم عمل می‌کند که به کاهش پسای القایی و کاهش مصرف سوخت و افزایش مداومت پروازی منجر می‌شود، خصوصاً در پروازهای نزدیک به سرعت صوت که احتمالاً این هواپیما برای آن رژیم پروازی بهینه شده است.
27- کانوپی بسیار بزرگ این هواپیما منجر به ایجاد دید عالی و 360 درجه به اطراف می‌شود که برای پروازهای ارتفاع پائین لازم است و البته در مأموریت‌های تهاجم زمینی بسیار کمک کرده و در نبرد هوایی نزدیک هم بسیار مفید است.
همه هواپیماها با پرواز در ارتفاع نزدیک به زمین از اثر سطح بهره‌مند می‌شوند، اما شکل شکسته بال در قاهر 313 به استفاده بهینه از اثر سطح برای پروازهای طولانی تر در ارتفاع پائین و نشست و برخاست از باندهای کوتاه کمک می‌کند.
28- ارابه فرود این هواپیما کپی شده از هیچ یک از جنگنده‌های فعلی جمهوری اسلامی ایران نیست و طراحی جدیدی ضمن شباهت به طرح کلی ارابه فرود هواپیمای سوخو-25 دارد.
29- تک موتوره بودن هواپیما ضمن کاهش مصرف سوخت کلی و سهولت تعمیر و نگهداری، نشان از سبک وزن بودن این هواپیما دارد.
30- تک چرخه بودن ارابه‌های فرود گواه دیگری بر سبک وزن بودن این هواپیما با وزن برخاست در حدود 12تا 14 و بیشینه وزن احتمالاً کمتر از 20 تن است.

قاهر 313؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

31- با توجه به طول و عرض کم دماغه قاهر 313 به نظر می‌رسد بخشی تجهیزات راداری زیر محل استقرار خلبان جای داده شده باشد.
32- فرم دماغه قاهر 313 با شکل آنتن رادارهای هوایی موجود در جنگنده‌های کشور تطابق ندارد، بنابراین به احتمال زیاد یک رادار جدید و متفاوت یا راداری موجود با آنتن جدید برای آن در نظر گرفته شده است.
33- استفاده از دو نمایشگر چند منظوره یا MFD بزرگ در وسط کابین و سه نمایشگر کوچکتر نشان از تلاش و حرکت به سمت استفاده از سامانه‌های جدید و پیشرفته است که منجر به کاهش هزینه و زمان تعمیرات، افزایش چشمگیر قابلیت اطمینان و مزیت‌های زیادی دارد .
34- استفاده از 8 نمایشگر آنالوگ در کابین در کنار نمایشگرهای فوق نشان دهنده نهایی نشدن فناوری MFDها از نظر طراحان قاهر 313 دارد. با توجه به اهرم هدایت از نوع معمولی احتمالاً سامانه کنترل سطوح متحرک بال و پیشبال و سکان عمودی و پروازی قاهر313 از نوع هیدرولیکی است نه سامانه پرواز با کنترل الکتریکی(FBW) زیرا نمونه‌های موجود این سامانه در دنیا از «اهرم هدایت کناری» استفاده می‌کند.
35- تجهیزات مخابراتی و کنترل‌های سامانه‌های جانبی در کنار دست خلبان جای گرفته که طراحی مرسومی است. هرچند که دسته گاز موتور در تصاویر منتشره از کابین دیده نمی‌شود.
36- در این جنگنده از رادیوهای بومی ساخت صنایع الکترونیک وزارت دفاع با قابلیت‌های جهش فرکانسی و مقاوم در برابر اختلال و برخوردار از رمز کننده‌های خودکار با الگوریتم‌های پیشرفته استفاده شده است.
37- صندلی پرتاب‌شونده این هواپیما شباهت ویژه‌ای به نمونه‌های موجود نداشته و احتمالا همان نمونه بومی باشد که چندی پیش آزمایش آن از هواپیمای بستر آزمایش "آرمیتا" با موفقیت کامل انجام شد.
38- استفاده از 8 نمایشگر آنالوگ در کابین در کنار نمایشگرهای فوق نشان‌دهنده نهایی نشدن فناوری MFDها از نظر طراحان قاهر 313 دارد.
39- در نمونه فعلی قاهر، نمایشگر سربالا(HUD) دیده نمی‌شود و کلاه پروازی ساده است و بدیهی است در نمونه‌های تولیدی شاهد HUD خواهیم بود.
40- بر اساس برخی شواهد تصویری، نمونه نمایش داده شده ماکت در مقیاس واقعی یا «ماک آپ» است که یکی از مراحل مهم ساخت جنگنده پیش از نمونه‌های آزمایشی است.

قاهر 313؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

41- در تصاویر منتشره از مراحل طراحی و توسعه قاهر 313 نرم‌افزاری برای محاسبه سطح مقطع راداری دیده می‌شود که پیشرفت بسیار مهمی برای بهبود محصولات دفاعی کشور است.
42- مدل سازی قاهر313 در نرم‌افزارهای پیشرفته طراحی رایانه‌ای (CAD) نظیر CATIA که امکان اتصال به رایانه و ماشین‌های تولید پیشرفته برای کارهای ساختی را دارد، تحلیل‌های آیرودینامیکی با روش‌های عددی (cfd) با استفاه از نرم‌افزار تولید شبکه عددی GAMBIT و نرم‌افزار تحلیل جریان FLUENT، محاسبات طراحی با نرم‌افزار انجام شده که نشان از کار کامل علمی در حوزه‌های مختلف طراحی این جنگنده بومی دارد.
43- آزمایشات تونل باد نمونه‌های قاهر برای رسیدن به فرم بهینه آیرودینامیکی انجام شده است.
44- آزمایشات پروازی فراوانی با نمونه پروازی مقیاس کوچک قاهر انجام شده که روشی مرسوم برای استخراج خصوصیات پروازی هواپیمای در حال طراحی با هزینه و زمان کمتر است.
45- از ابتدای طراحی تا ساخت نمونه فعلی، 2.5 تا 3 سال طول کشیده که نشانه مدیریت قوی و عزم جدی برای تولید این محصول جهت نوسازی و افزایش توان هوایی کشور است.
46- از موتور قاهر 313 صحبتی به میان نیامده و احتمال دارد از موتور توربوفن بومی در آن استفاده شود که با نیازهای روز و البته پنهانکاری حرارتی و شکل حجیم بدنه تطابق دارد.
47- در نمونه فعلی قاهر سامانه‌های ردگیری فروسرخ، توپ و برخی سامانه‌های جانبی مانند آنتن‌های فرستند و گیرنده دیده نمی‌شود که شاید به دلیل ماک آپ بودن آن است.
48- طراحی این هواپیما که کمترین شباهتی به نمونه‌های موجود در داخل کشور نداشته و شباهت اندکی با برخی هواپیماهای پنهانکار دنیا دارد نشان از جسارت و ریسک‌پذیری بالای مدیران صنایع هوایی وزارت دفاع است.
49- نمونه رونمایی شده از قاهر 313 هواپیمایی تک نفره است که با توجه به ویژگی‌های اعلام شده دارای نقش چند منظوره یعنی هم عملیات‌های هوا به هوا و هم هوا به سطح خواهد بود.
50- آزمایشات تونل باد، اقدامات نرم‌افزاری و پرواز مدل مقیاس کوچک راه‌هایی برای رسیدن به نتیجه بهتر و قابل اطمینان قبل از ساخت نمونه‌های پروازی است که هزینه بالاتری از آزمایشات فوق دارد. در نتیجه می‌توان انتظار داشت نمونه های عملیاتی قاهر با تغییرات کمتری نسبت به نمونه رونمایی شده تولید شوند.

اما نگاهی دقیق‌تر به این مساله می‌تواند کارگشا باشد و آن توجه به این نکته است که هیچ گروهی اعم از نظامی و حتی غیرنظامی، ابزارهای حیاتی و استراتژی‌های محرمانه خود را به عرصه نمایش عمومی نخواهد گذاشت و تنها بخشی از توان دفاعی که محرمانگی خود را از دست داده برای عموم منتشر می‌شود. توجه به این نکته شاید بخشی از گستره فعالیت‌های توسعه دفاعی کشور را بیش از پیش نمایان سازد که نمایش قاهر 313 تنها بخشی از فعالیت‌هایی است که امروزه محرمانگی خود را از دست داده و ضرورتی برای اختفای آن وجود ندارد. 


گزارش از حمیدرضا قربانی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
2024 هم داره می‌رسه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۰۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
سلام باشگاه خبرنگاران جوان. لطفاً یه گزارش از آخرین وضعیت و این جنگنده تهیه کنین. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
راست میگه
Iran (Islamic Republic of)
آتیلا
۱۷:۰۷ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
منتظریم ، گزارشتون آماده نشده
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۲۷ ۱۶ تير ۱۴۰۰
باسلام
باشگاه خبرنگاران جوان لطفا پیگری فرمایید قاهر ۳۱۳درچه مرحله ای هست؟کی پرواز خواهد کرد؟موتور این هواپیما سوخو روسی خواهد بود یا ایرانی؟اگه ایرانی هست موتور توربوجت اوج خواهد بود یا توربوفن جهش؟باتوجه به اینکه توربو جت اوج یک موتور نسل۳/5 یا نهایتا نسل۴ است و توربوفن جهش درمرحله کارآزمایی هست و عملکردش فعلا مشخص نیست
ممنونم اگه جوابم را بدید
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۶:۵۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
عده ای از هم وطنان عزیز کامنت گذاشتند که پس چرا وقتی جنگنده نسل پنج و موشک و ... ساختند، نمی تونن ماشین و هواپیما مسافربری بسازند؟!

عرضم به حضورتون که ساخت هواپیما مسافربری و همچنین خلبانی آن، به مراتب ده ها برابر سخت تر از هواپیما و جت جنگنده هستش، لذا اونجا جان ده ها نفر در معرض خطره! اما در جنگنده ها فقط جان ۱ الی ۲ نفر در خطر هستش که اونم می تونن ریجکت کنن!
مسئله ساخت خودرو هم، مسئله علم و تکنولوژی نیست، مسئله مدیریت و منفعت طلبی یه عده است! واقعا تا وقتی مردم حاضرند برای خودرویی مانند پرشیا که تکنولوژی نزدیک به ۳۰ سال پیش رو داره میلیون ها خرج کنن، چرا شرکت و مسئولین به خودشون زحمت بیشتر بدن؟! «ساخت خودروی پیشرفته و بومی با توجه به تعدد مقاله های دانشگاهی در این زمینه و پایه علمی دانشگاه های داخلی، کاملا ممکنه»

اما به هر حال تا وقتی که این جنگنده نسل پنجم به پرواز در آسمان در نیومده، هنوزم وارد کردن شبهه به موجودیت اون، منطقیه.

البته مسئولین مربوطه، وعده پرواز رو امسال «۱۴۰۰» دادن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
ریجکت کنن؟؟!!! اجکت کنن بیسواد اجکت
Iran (Islamic Republic of)
آتیلا
۱۷:۰۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
امسال هم تموم شد یعنی 1401 ولی چیزی پروازنکرد جز قیمت دلار و اون پرشیاهه که گفته بودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
الآن 2021
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
انشاالله هر چه زودتر شاهد پرواز افتخار جمهوری اسلامی باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واقعا نظری ندارم ولی چند نکته چرا ورودی های موتر انقدر کوچیکه ؟؟
چرا خود جنگنده انقدر کوچیکه ؟؟
میزان مهماتی که میتونه حمل کنه پاسخ گویه نیاز میدان های نبرد امروزی هست ؟
چه موتری قراره روش نصب بشه ؟؟؟
و در آخر اصلا میتونه پرواز کنه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
چرا از پروازش یه فیلمه واقعی منتشر نمیکنید ببینیم چیه
Iran (Islamic Republic of)
مهندس محسن نصیروند
۱۲:۱۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام.باید نوع دو موتوره ان نیز ساخته شود،البته جنگنده قاهر در زمان ریاست جمهور سابق کلید خورد و پیش رفت تا اینکه در دوران دولت تدبیر متاسفانه این طرح و بسیاری از طرحهای دیگر هوافضا و ماهواره را خواباندند به امید مذاکره بی نتیجه،این کم کاری ها باعث شد تا در طول ده سال هنوز خبری از پرواز قاهر منتشری نشده است و فعلا در روی زمین است.
United States of America
علی
۲۰:۲۵ ۲۲ تير ۱۳۹۸
من جایی خوندم متور اون متعلق به مدل های قدیمی f هست ولی اگه با آی متور کار کنه بدناش ذوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
باید عملیاتی بشه
باید عملیاتی بشه
باید عملیاتی بشه
United States of America
جواد
۲۳:۳۴ ۱۳ دی ۱۳۹۷
سلام خوبه ولی انشاءالله ما هواپیما های می سازیم که تو دنیا از همه بهتر باشه دمتون گرم درود بر شرفتان
Germany
ناشناس
۰۱:۴۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
ایرانی واقعی تا خون تورگش جریان داره غیرتش اجازه نمیده دست دشمن به ناموسش به وطنش برسه حالا با هرچی با دست خالی با سنگ باچماق حا لا چی برسه با این امکانات .ترس دشمن هم از همینه واسه همین دست به یاوه گویی میزنن.دست دانشمندای ایرانی درد نکنه ما پشت شما هستیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
سلام ودرود بر فرزندان این خاک و بوم.درودتان باد.درودتان باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
پس چرا خودرو و هواپیمای مسافری نمیسازید که منت خریدشو از اروپاییان نکشیم و اونا هم نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۷:۰۳ ۲۲ تير ۱۳۹۷
ای کاش من خلبان این جنگنده زیبا بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
سلام اره خدایی شما ک اینهمه پیشرفته اید چرا همش خرج نظامی میکنید و مسافربری نمیسازید ک نخایم منت اروپایی هارو بکشیم هواپیما بهمون بفروشند اونم با منت اگه بدن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۱۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
زنده باد قاهر
باید هر چه زودتر بر دشمنانش چیره شود
و آنان را بر خاک مذلت سکنی دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
سلام و درود خدا بر دلاورمردان غیور ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
ان شاالله اجرتون با امام زمان عجل الله و سایه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بالای سرتان باشد و تشکر میکنم به خاطر ساخت این جنگنده بومی و تشکر میکنم از سازنده این جنگنده و به خصوص سپاه پاسداران موفق و سربلند باشید دوستان عزیز
Iran (Islamic Republic of)
سردار
۱۲:۲۴ ۰۳ خرداد ۱۳۹۷
باسلام.دوستانی که هی ماشاالله،افرین میگن ازخودشون سوال کرده ان چرااین هواپیماعملیاتی نمیشود؟چون این هواپیماوجودخارجی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر امید مردم سربلند سرزمینم ایران سرافراز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۳ خرداد ۱۳۹۷
عزیزاین هواپیمانیس،جوگیرنباش،پس چراعملیاتی نشده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
مطلب جالبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
از غرور ملی ایرانی خیلی خوشحال شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
درود بر متخصصان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
امیدوارم که ایران همیشه سربلند باشه و همیشه در حال نو اوری باشه باید افتخار کنیم ک یک ایرانی هستیم
United States of America
مرتضی
۱۳:۰۹ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
دورد بر ادمای قدیم که ایران را زنده نگه داشته داشته
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
خیلی عالی بود درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
همیشه پیروز و سربلند باشی ایرانم مرگ بر صهیونیست
Iran (Islamic Republic of)
صفری
۱۹:۳۱ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
امیدوارم همیشه موفق باشین ایرانی باغیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
دورودبر شما بچه های هوافضا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۱۴:۴۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۶
اونا از صاعقه ترسیدن مثل سگ حالا با این میخوان چه غلطی بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
صاعقه اف۱۸ است،همین کافی بود برای نشان دادن
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۶:۰۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
یعنی ساخت ماشین سختتر از ساخت هواپیماس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
نه داداشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
نه!
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۳۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
امیدوارم روزی کشورم در تولید این سلاح ها حرف اول رو در جهان بزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
عبداله علی محمدی
۲۰:۴۱ ۱۵ دی ۱۳۹۶
خیلی عالی ان شاالله بهتر از این هم بچه های این خاک می تونن درست کنن دستتون درد نکنه اجرتون با امام زمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۳ دی ۱۳۹۶
زنده باد ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
درود بر دلاورمردان بزرگ
Netherlands
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
انشاالله به امید روزی که پیشرفته ترین جنگنده دنیا ساخت ایران باشه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۵۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
به نام خالق یکتا
با سپاس فراوان از دلیر مردان سپاه وارتش وطنم ایران
همه با هم برای ساختن ایرانی قدرتمند ومقتدر در همه زمینه ها تلاش میکنیم ما از نسل دلیر مردان تاریخ پر افتخار کشورمان هستیم امنیت امروز را مدیون خون شهیدان هستیم زنده باد ایران زنده باد ایرانی
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۶
با سلام و خدا قوت ب همه دلیر مردان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه
۰۰:۱۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
ماشالا ایران
Iran (Islamic Republic of)
نیاز
۰۰:۱۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
درود بر ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
mrsa
۰۰:۱۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
مابه این باوررسیده ایم که می توانیم پس درچندسال اینده. به فناوریهایی دست خواهیم یافت که در ذهن وباوردشمن نخواهد گنجیدپس انقدر به پیش می تازیم که دشمن رابه حیرت واداریم به امیدرسیدن به ابرقدرتی جهان دراینده نزدیک. انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۶
احسنت درود بر ایران
Iran (Islamic Republic of)
خلیج‌فارس
۰۱:۱۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
باسلام‌اگه‌ممکنه‌ازعملیاتی‌بودن‌این‌جت‌تصویرپخش‌کنید‌تاهمه‌به‌قدرت‌مهندسان‌وطراحان‌نظامی‌‌ایران‌ایمان‌بیاورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
بسم الله الرحمن الرحیم کشور اسلامی ایران متعلق به آقا امام زمان عج ا... است مسلما خداوند به این وکشور نظر لطف دارد و ما راتنها نمیگذارد و کمک میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
بسم الله الرحمن الرحیم کشور اسلامی ایران متعلق به آقا امام زمان عج ا... است مسلما خداوند به این وکشور نظر لطف دارد و ما راتنها نمیگذارد و کمک میکند
Iran (Islamic Republic of)
باراد
۲۰:۲۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۶
دمشون گرم دستشون درد نکنه
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
دورودبر شما بچه های هوافضا
Iran (Islamic Republic of)
سیدطالب
۰۵:۳۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
اولن دمتون گرم این اسرائیل ها از ترسشون میگن اگه این چیزها مهم نیست ماکت پس چرا خودتونو تو سازمان ملل هی میکشید که ایران ایجور ایران اونجوره بعدشم ایران احتیاج به این ها نداره با همون موشک ها کارتون یک سره میکنه بعدشم اگه این هواپیما مهم نبود این صهیونیست حرفی نمیزد که ما دلمون به همین خوش کنیم
اول همینجور همه درست میکنن بعد ضعفشو میگیرن به یک مدل بالاتر ارتقاعش میدن
انشالله که جنگ نشه چیز خوبی نیست ولی اگه شد ما ثابت میکنیم تو خاور میانه کت تن کیه شما یه کشور نشون بدید که تو تحریم ها یه چنین شاهکارهای کرده باشن ممنون از کل نیروهای مصلح چه پشتیبانی چه نظام مهندسی همه شما بچه های ایران هستید شیر بچه های حیدر کرار کور بشه اون که نمیتونه ببینه کوربشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۳۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
سلام به همه ی دوستداران ایران اسلامی بزرگ.
Iran (Islamic Republic of)
م.فتاح حسینی
۲۲:۲۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
درود بر شما مومنان و وطن پرستان .موفق باشید.به امید پیروزی حق بر باطل انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۴۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
بسیار عالی بحق مهدی فاطمه (س) پیشرفته تر از این خواهیم ساخت به کوری چشم دشمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۳۱ شهريور ۱۳۹۶
ما میتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۵۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
ببخشید سرعت این هواپیما چنده؟
Netherlands
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
نمیدونم منم
Iran (Islamic Republic of)
رامین دلفان
۲۰:۵۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
سلام و درود بر شما ایند سازان مملکت
Iran (Islamic Republic of)
دهقان
۰۲:۰۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
درود بر عزیزان ایران اسلامی




خاک بر سر ایناهایی که منفی میدن
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
درود بر غیرت ایرانیان ما بخاطر خون شهداهم شده باید تامی توانیم پیشرفت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۱:۵۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
چوایران نباشدتن من مباد
Iran (Islamic Republic of)
فرشيد محمدي
۱۷:۵۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
بسيار عالي
Netherlands
مهدی مرادی
۲۰:۴۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
درود برنیروهای مسلح ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
ﻋﻠﻲ
۲۳:۵۲ ۳۱ تير ۱۳۹۶
ﻭﻗﺘﻲ اﺭاﺩﻩ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻲ ﻫﻤﻪ ﻛﺎﺭﻣﻴﺸﻪ ﻛﺮﺩﻳﺎﺩﺗﻮﻥ ﺑﺎﺷﻪ ﻫﻴﭻ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺗﻮﺷﻜﻢ ﻣﺎﺩﺭﻳﺎﺩﻧﻤﻴﮕﻴﺮﻩ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﻫﻢ اﮔﺮﺳﺎﺧﺘﻦ ﭼﻮﻥ ﺯﻭﺩﺗﺮاﺯﻣﺎاﺣﺴﺎﺱ ﻧﻴﺎﺯﻛﺮﺩﻥ ﻣﺎﻫﻢﺣﺎﻻاﺣﺴﺎﺱ ﻧﻴﺎﺯﻛﺮﺩﻳﻢ ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪﺑﺴﺎﺯﻳﻢ ﻫﻤﻴﻨﻜﻪ ﻻﺗﻴﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻛﻢ ﻭﺳﺎﻳﺮﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﻮﺟﻮﺩﺗﺎاﻳﻨﺠﺎاﻣﺪﻳﻢ ﭘﺲ....ﺑﺎﻳﺪﺳﺎﺧﺖ ﻭﻣﺸﻜﻼﺗﺸﻮﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﺮﺩﻗﺪﻡ ب ﻗﺪﻡ
Iran (Islamic Republic of)
هجران
۱۵:۰۵ ۲۹ تير ۱۳۹۶
یاشاسین ایرانیان
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۰:۳۸ ۲۷ تير ۱۳۹۶
سلام بنظرم باید یکم در شکل قاهر313 تغییری ایجاد بشه...البته این را بدونید که در سال 91 وقتی که قاهر نشون دادن با سال 96 فرق میکنه ..در سال نود شش قاهر دوتا اگزوز داشت ولی قبلا که نشان دادن یکی بود...
اگه یکم شکلش عوض کنن و بیشتر بشکلش توجه خاصی بشه عالی میشد..
شما یکم به شکل وشمایل هواپیماهای نسل 5 نگاه کنید منظورم میفهمید .
البته من دوست دارم که همیشه صنعتمون در رتبه اول و درجه یک باشه .واز مسئولین میخوام هیچ وقت نقطه ضعفی از خود نشون ندن.یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی کرمی
۱۷:۲۱ ۲۵ تير ۱۳۹۶
آفرین به این قدرت علم بالای ایران مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی کرمی
۱۷:۲۱ ۲۵ تير ۱۳۹۶
آفرین به این قدرت علم بالای ایران مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۰:۲۰ ۲۰ تير ۱۳۹۶
خداقوت.من امیدوارم زودتر عملیاتی بشه تا چشم دشمنان این سرزمین کوربشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۹ تير ۱۳۹۶
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۸ تير ۱۳۹۶
دست مریزاد ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۸ تير ۱۳۹۶
دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۷ تير ۱۳۹۶
ایول عالی بود
Netherlands
امیر
۱۴:۳۴ ۱۷ تير ۱۳۹۶
سلام و خداقوت.ان شاالله باید بازم جلو بریم.یاحق
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۲۳:۵۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
من افتخار میکنم که یک ایرانی هستم
Iran (Islamic Republic of)
آنها
۱۴:۴۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر نیروهای ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
ما می توانیم
Iran (Islamic Republic of)
رحیم افشاری
۱۷:۰۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
آفرین به این خلاقیت.....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۳۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۳۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
دورود به شرفتون
Iran (Islamic Republic of)
اسد
۰۰:۲۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
خدا کنه واقعی باشه ما که از خدامونه
Iran (Islamic Republic of)
اسد
۰۰:۲۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
خدا کنه واقعی باشه ما که از خدامونه
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۴:۴۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
انشاالله به امید روزی که پیشرفته ترین جنگنده دنیا ساخت ایران باشه
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۴:۴۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
انشاالله به امید روزی که پیشرفته ترین جنگنده دنیا ساخت ایران باشه
Iran (Islamic Republic of)
بهروز2سپ
۰۱:۱۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
سیدبهرام بهشتی
۲۱:۱۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
واقعاذوق زده شدم درودبه همه عوامل ساخت کاش فیلمی از مانورش پخش بشه
Iran (Islamic Republic of)
آقای X
۱۹:۴۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
هواپیمای زیبا باظاهری خوب و رادارگریز خوب و بی نظیری است
Germany
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
خدا قوت
Germany
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
تا پرواز نکنه چیزی معلوم نیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۱۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
سلام
امیدوارم که مشتی محکم باشه واسه اونهایکه چشم دیدن این طور حرکتهارو ندارن
یاعلی مدد
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۰۸:۲۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
بسمه تعالی
تبریگ و خدا قوت میگویم به همه مهندسان و عوامل .
طراحی و رنگش غرو آفرين می باشد.
با آرزوی موفقیت روز افزون
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۰:۵۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۳:۵۲ ۲۶ فروردين ۱۳۹۶
ایجان فدای همتون، دست مریزاد، تا حالا اینطوری خشال نشده بودم
Iran (Islamic Republic of)
علی رصا دهقان
۰۳:۲۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
دورود برغيرت شما جان برکفان انقلاب و سربازان امام زمان خاک زیر پای شما هستم التماس دعا جوان مردان
United States of America
میلاد
۱۵:۰۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۶
موفق پیروز باشید دلیر مردان ایران به امید ظهور صاحب زمان و نابودی اسرایل
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۲:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۳۹۶
خدا قوت عالیه واقعا باعث افتخار
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۰۰:۱۶ ۰۴ فروردين ۱۳۹۶
به امید روزی که اروپا بیاید التماس کنه از ما جنگنده بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۶
خیلی دوست دارم واقعی باشه,اما تمامی تکنولزژ
United States of America
مرتضی
۱۵:۵۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۵
ایول واقعا دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
درود درود درودبر شرفتون سربازای گمنام امام زمان(عج)
۱۲
آخرین اخبار