شهردار تهران گفت: اگر می خواهیم شهری ایمن داشته باشیم باید شبکه استاندارد زیر سطحی و یا کانال مشترک تاسیسات شهری را ایجاد کنیم که این امر هم مستلزم ایجاد مدیریت یکپارچه است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، او با اشاره به وجود 400 نقطه مشابه شهران در تهران که مستعد وقوع حادثه است، از وجود 100 لایه اطلاعاتی در مورد تاسیسات شهری در رصد خانه تهران خبر داد و گفت: در روز حادثه در همان دقایق اول نیروهای آتش نشانی در فاصله زمانی 2 دقیقه در محل حادثه حضور یافتند. اگر بخواهیم منصفانه برخورد کنیم باید بگوییم در مدیریت و کنترل حادثه در ابعاد انسانی ، ایمنی و خدماتی بدون شک یکی از بهترین عملیات های بعد از حادثه را شاهد بودیم.
 
او ادامه داد: لطف خدا بود که این حادثه در زمانی اتفاق افتاد که خسارت های ما نزدیک به صفر بود که اگر این حادثه در ساعاتی غیر از آن ساعت اتفاق می افتاد منجر حادثه ای هولناک می شد. این مهم باعث شد که نیروهای امدادی با کمترین ترافیک در مسیر مواجه باشند و در رسیدن به محل حادثه تعجیل کنند.
 
شهردار تهران افزود: در بررسی حادثه شهرداری تهران از موضوع دفاع از حقوق شهروندی وارد شد و خواستار تهیه گزارش دقیقی از خسارت های به بار آمده و صورت برداری از این خسارات شدیم.
 
قالیباف شائبه برخورد دستگاه های حفاری با لوله گاز را رد کرد و گفت : برخورد بیل مکانیکی یا لودر و یا ماشین حفاری با لوله گاز کاملا منتفی است چرا که از تاریخ 26 اردیبهشت ماه هیچ فعالیت کارگاهی در تونل مترو که از این مسیر عبور می کرده انجام نشده و البته این تونل استحکام سازی نیز شده بود.
 
شهردار تهران ادامه داد : از تاج تونل تا سطح زمین 22 متر ارتفاع وجود داشته است که این ارتفاع تا لوله گاز بالغ بر 20 متر می شده است.
 
شهردار تهران در ادامه سخنان و در واکنش به سخنان اعضای شورای شهر گفت : اینکه حفاری در تونل های مترو با چه روش هایی انجام می گیرد بر حسب شرایطی است که زمین به ما دیکته می کند. همانطور که می دانید در دنیا حفر تونل به دو روش "اتریشی" یا دستی و تی بی ام صورت می گیرد و اینگونه نیست که روش دستی رد شده باشد . این شرایط زمین است که به ما می گوید باید از چه روشی استفاده کنیم ، به عنوان نموه اگر ما بخواهیم تونل صیاد را بسازیم بدون شک 4 کیلومتر آخر آن را باید از تی. بی. ام استفاده کنیم چرا که راهی جز آن نداریم.
 
او افزود: در خصوص کنترل ژئو تکنیکی خاک نیز باید بگویم ما تمام رفتار های خاک را میلیمتر به میلیمتر توسط ابزار دقیق کنترل می کنیم که این سبب می شود برخی مواقع نیم متر حفاری کنیم بعد شات کریت انجام دهیم و برخی مواقع 5 متر حفاری و بعد شاتکریت.
 
قالیباف گفت: اینکه گفته می شود تونل مترو مقاوم سازی نشده درست نیست . دقیقا از این دست شایعات نیز در زمان اجرای تونل توحید نیز ایجاد کرده بودند زمانی که حجم عظیمی از خاک بر تاج تونل ریخت و حفره ای 18 متری ایجاد شده بود تا کف خیابان نواب . این در حالی است که از تاج تونل تا خیابان نواب 40 متر ارتفاع وجود داشت. این در حالی بود که این حفره هیچ ارتباطی با تونل نداشت ولی چون آن قسمت را هنوز لاینینگ نکرده بودیم حجم عظیم خاک بر تاج تونل وارد شد.
 
شهردار تهران همچنین با اشاره به تبدیل انرژی های فسیلی به الکتریسیته گفت : تبدیل انرژی های فسیلی به الکتریسیته یک موضوع اجتناب ناپذیر است. در دهه چهل که گاز در تهران کشیده شد تبدیل این انرژی به برق مقرون به صرفه نبود بنابراین همان شکل فسیلی انرژی مورد استفاده قرار گرفت اما امروزه با گسترش شهر تبدیل انرژی فسیلی به الکتریسیته یک امر اجتناب ناپذیر است .
 
اوتصریح کرد: نیروگاه گازی می بایست در بدو ورود به شهر ایجاد شود که بخش خصوصی هم مایل به فعالیت در این موضوع است. استفاده از انرژی الکتریسیته هم اقتصادی است و هم آلودگی های به مراتب کمتری دارد و هم اینکه مخاطرات را کاهش می دهد.
 
او اضافه کرد: ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری موضوع دیگری است که باید مد نظر قرار داد . امروزه می بینیم هر دستگاهی حفاری می کند و همه تاسیسات کنترل هم قرار می گیرند که این خود یک عامل تهدید زا است . در حالی که اگر مدیریت یکپارچه وجود داشت با ایجاد کانال مشترک تاسیسات چنین وضعیتی به وجود نمی آمد .
 
قالیباف ادامه داد: ممکن است برخی بگویند که چرا شهرداری این کار را نکرده است و در پاسخ باید گفت وقتی از برنامه سوم تا برنامه پنجم موضوع مدیریت یکپارچه مطرح می شود، قانون می شود و حتی ابلاغ هم می شود اما اجرا نمی شود دست شهرداری بسته می ماند.
 
شهردار تهران گفت: ما در شهرداری رصد خانه ای ایجاد کردیم و در آن تمام اقدامات عمرانی که در 7 ، 8 سال گذشته در شهر تهران انجام شده را به صورت نقشه های دقیق ذخیره کردیم که بالغ بر 100 نوع اطلاعات در لایه های زیرین شهر می شود ، در حقیقت یک شبکه اطلاعاتی در تاسیسات زیر سطحی به وجود آوردیم .
 
او ادامه داد : شهرداری تهران این ضرورت را درک کرده چرا که تهران 400 نقطه مشابه شهران دارد که احتمال بروز حادثه در آن می رود بنابراین باید اطلاعات زیر سطحی قابل دست یابی باشد.
 
به گفته وی، امروزه شهر هایی در دنیا ایمن هستند که شبکه عظیم استاندارد زیر سطحی داشته باشند ، شبکه ی حمل و نقل ، فاضلاب ، آب های زیر سطحی و اگر بخواهیم تهران را از این منظر مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم شهر ما در حوزه زیر ساخت های شهری استاندارد نیست و با استاندارد های دنیا فاصله ای زیاد دارد .

منبع:عصر ایران
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.