گروه ویژه اقدام مالی، فهرستی از کشورهایی را که در مبارزه با پولشویی و تروریسم ضعف دارند، منتشر می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از لابلاگ، گروه ویژه اقدام مالی (اف‌اِی‌تی‌اف) -سازمانی بین دولتی که استانداردهایی را برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تعیین می‌کند- اواخر ماه جاری در بیانیه‌ای عمومی نام حوزه‌های قضایی را که در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم دارای نقص هستند، منتشر می‌کند. پیش‌بینی می‌شود ایران یکی از این حوزه‌های قضایی باشد.

بیانیه "اف‌اِی‌تی‌اف"  آزمون مهمی به حساب می‌آید. در حال حاضر بانک‌های خارجی علی‌رغم لغو تحریم‌های بین‌المللی، در تعامل مجدد با همتایان ایرانی مردد هستند. بخشی از این تردید برمی‌گردد به این حقیقت که ایران هنوز هم در لیست سیاه "اف‌اِی‌تی‌اف"  قرار دارد. حال سوال بزرگ این است که آیا "اف‌اِی‌تی‌اف" اقدامات جدید ایران برای مبارزه با پولشویی و تروریسم را مدنظر قرار می‌دهد؟

دلایل خوبی وجود دارد تا  "اف‌اِی‌تی‌اف" نظرش را درمورد ایران تغییر دهد. ایران اخیراً اقدامات مهمی را برای تطبیق با استانداردهای بانک‌های جهانی انجام داده است. همچنین ایران در جایگاه یک دولت ناظر به گروه اوراسیا پیوسته است و صندوق بین المللی پول نظام مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) این کشور را برای سال 2018 ارزیابی می‌کند. این مورد و دیگر اقدامات ایران نشان‌دهنده‌ی جدیت این کشور در عمل به تعهدات قانونی خود است.

دولت آمریکا به این پیشرفت‌های ایران اشاره کرده و آنها را مدنظر قرار داده است. اخیراً، دو مقام خزانه‌داری آمریکا اقدامات ایران برای تغییر نظام AML/CFT را تأیید و رضایت خود از ادامه این روند را اعلام کردند.

یکی از این دو مقام آمریکایی در کنفرانس سالانه بنیاد دفاع از دموکراسی اعلام کرد: «اگر ایران می‌خواهد از تمام قابلیت‌های اقتصادی خود بهره ببرد باید مشکلات بازارهایش را حل کند.» مقام دیگر آمریکایی نیز کمی بعد اعلام کرد: «ایران اقدامات مهمی را انجام داده است. ایران در تلاش است تا از فهرست(اف‌اِی‌تی‌اف) خارج شود. اگر ایران در همین جهت پیش برود، اف‌اِی‌تی‌اف پیشرفتش را تأیید خواهد کرد و این موضوع برای ایران، آمریکا و جامعه بین المللی مفید خواهد بود. هدف ایران مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است.»

حتی وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس بانک مرکزی ایران نیز در این خصوص ماه آوریل در واشینگتن دیدار کردند.

بیانیه (اف‌اِی‌تی‌اف) تا دو هفته آینده منتشر می‌شود و تعداد کمی حذف ایران از فهرست مذکور را انتظار دارند. ایران راهی طولانی دارد تا قوانینی را که تصویب می‌کند به اجرا درآورد.

البته درخواست (اف‌اِی‌تی‌اف) از اعضا و دیگر حوزه‌های قضایی برای اعمال اقدامات متقابل که بخش مالی ایران را هدف قرار می‌دهد، ممکن است بازبینی شود. اگر این بازبینی انجام شود زمینه برای بانک‌های جهانی که علاقمند به برگشت به ایران هستند، فراهم می‌شود.

بیش از این نمی‌توان ایران را یک حوزه قضایی کارشکن توصیف کرد. ایران با حسن نیت با (اف‌اِی‌تی‌اف) همکاری می‌کند و لایق بازگشت به شرایط سالهای 2008 تا 2009 است. 

اگر بازبینی مذکور انجام شود، آمریکا و ایران نشان می‌دهند همکاری صادقانه برای دوطرف نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت. آمریکا اطمینان دارد ایران در حال انجام اقدامات جدی برای تطبیق دادن سیستم بانکی خود با استانداردهای جهانی است. ایران نیز در حال جلب اعتماد موسسات و سازمان‌های جهانی است. 

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
ما تروریست نیستیم،تروریست ها را دوست نداریم.پول های ما را پس دهید
آخرین اخبار