مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان گفت: امسال با اعتبار تخصیص یافته از محل صندوق توسعه ملی برای 13 روستای این استان، دستگاه حذف نیترات از آب خریداری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد حسین قرائتی  در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: بیشتر روستاهایی که برای آنها دستگاه یاد شده خریداری شده است در غرب استان از جمله شهرستان فریدن قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه منابع آبی 80 روستا در استان اصفهان از نظر کیفی دچار مشکل است که بیشتر این مشکل ها به نیتراته بودن آب مربوط است، گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی برای تامین آب شرب این روستاها چاره اندیشی کرده بطوریکه برای چهار روستا، چاه جدید با آب سالم حفر شده، آب پنج روستا رقیق سازی شده و آب 24 روستا به مجتمع آبرسانی متصل شده است.
وی ادامه داد: به 46 روستای دیگر نیز آبرسانی سیار انجام می شود.
به گفته کارشناسان، وجود ماده یونی نیترات در آب شرب، نشانه آلودگی آن است که از مهمترین دلایل آن می توان به کاهش منابع آبی زیرزمینی اشاره کرد.
قرائتی همچنین با بیان اینکه پارسال به 416 روستا در استان اصفهان آبرسانی سیار می شد، اظهار کرد: امسال از فروردین تا اردیبهشت برای 273روستا آبرسانی سیار انجام شد و پیش بینی ما برای تابستان برای 400 روستاست.
وی تاکید کرد: تعداد روستاهایی که نیاز به آبرسانی سیار دارند کاهش یافته است زیرا بخشی از مجتمع های آبرسانی در شهرستان نایین در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
قرائتی ادامه داد: اگر دو طرح مجتمع آبرسانی در نائین بطور کامل بهره برداری شود، 40 روستا از چرخه آبرسانی سیار حذف می شود.
وی بیشترین آبرسانی سیار را به شهرستان نایین اعلام کرد و گفت: نائین 70 درصد کاهش بارندگی داشته است.
وی گفت: دو طرح مجتمع آبرسانی روستایی از مدت ها قبل در شهرستان نائین با نام های لای سیاه و ' کوهستان و بهارستان ' بدلیل تخصیص نیافتن اعتبار، متوقف مانده بود اما از پارسال با تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، به جریان افتاد.
وی با بیان اینکه این دو مجتمع حدود 40 روستا را پوشش می دهند، افزود: اکنون 16 روستا در مدار بهره برداری این مجتمع های آبرسانی قرار گرفته اند و مابقی نیز تا پایان سال زیر پوشش قرار می گیرند.
وی تصریح کرد: با راه اندازی کامل این دو مجتمع، 40 روستای نائین از چرخه آبرسانی سیار خارج می شوند.
قرائتی با بیان اینکه پارسال حدود 31 میلیارد ریال برای آبرسانی سیار در استان اصفهان هزینه شد، گفت: در این کار از 38 ناو آبرسانی و 523 تانکر ثابت استفاده شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان، هزینه آبرسانی سیار برای هر خانوار را یک میلیون و 20 هزار ریال و به ازای هر نفر را 380 هزار ریال اعلام کرد.
وی افزود: پس از شهرستان نائین بیشترین آبرسانی سیار به شهرستان اردستان بوده، کمترین آبرسانی سیار به شهرستان فلاورجان بوده و آران و بیدگل تنها شهرستانی بود که نیاز به آبرسانی سیار نداشت.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان گفت: اکنون در استان اصفهان 152 مجتمع آبرسانی روستایی در مدار بهره برداری قرار دارند.
قرائتی افزود: با اعتبار 575 میلیارد ریالی که امسال از محل صندوق توسعه ملی به استان تخصیص یافت، عملیات اجرایی 33 مجتمع جدید آبرسانی انجام شده که 9 مجتمع (با پوشش 26 هزار نفر ) بهره برداری شده است و 18 مجتمع ( با پوشش 108 هزار نفر ) تا پایان امسال بهره برداری می شود.
وی ادامه داد: همچنین 46 طرح آبرسانی تک روستایی نیز از محل این اعتبار تا پایان امسال بهره برداری می شود.
قرائتی در با اشاره به آغاز هفته صرفه جویی در مصرف آب ( از یکم تا هفتم تیر ) گفت: برنامه های فرهنگی و اطلاع رسانی متعددی از جمله سخنرانی در مسجدها و مسابقه های گوناگون در این هفته برگزار می شود.
وی افزود: اگر روستائیان استان اصفهان تابستان امسال 10 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند ما هیچ مشکلی برای تامین آب نخواهیم داشت.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان تاکید کرد: عبور از بحران کم آبی بدون همراهی و کمک مردم، میسر نیست.
قرائتی، برنامه های این شرکت برای صرفه جویی در مصرف آب را در سه بخش تامین، توزیع و مصرف خواند و تصریح کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای بخش تامین آب در سال جاری 210 میلیارد ریال، برای بخش توزیع 220 میلیارد ریال و برای بخش مصرف را 38 میلیارد ریال است.
وی همچنین با بیان اینکه حدود 40 تا 45 درصد شبکه های آب و فاضلاب روستایی دچار فرسودگی است، گفت: ما این شبکه ها را بطور کامل بررسی و اولویت بندی کرده ایم و با توجه به تخصیص بودجه به اصلاح آن می پردازیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره چاه های غیر مجاز توضیح داد: این موضوع به عهده شرکت آب منطقه ای است اما اگر ما نیز چاه غیر مجازی را شناسایی کنیم به این شرکت اطلاع می دهیم.
به گفته وی بیشرین چاه های غیر مجاز شناسایی شده از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در شهرستان سمیرم بوده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی اصفهان گفت: این استان دارای یک هزار و 339 روستاست که 948 روستا با 635 هزار نفر جمعیت زیر پوشش این شرکت است.
قرائتی افزود: سایر روستاهایی که زیر پوشش این شرکت نیست، کمتر از 20 خانوار دارند.
وی اظهار کرد: این شرکت با 878 منبع تامین آب، 531 حلقه چاه، 93 چشمه و 37 قنات دارای 232 هزار مشترک است که 89 درصد آنها خانگی و 11 درصد غیر خانگی هستند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با اشاره به اجرایی شدن 324 طرح آبفا روستایی در سال گذشته، گفت: با بهره برداری از این طرح ها 21 هزار و 885 نفر روستایی زیر پوشش خدمات شرکت قرار گرفتند.
قرائتی افزود: اعتبار مصوب این طرح ‌ها یکهزار و 130 میلیارد ریال بود که حدود 280 میلیارد ریال آن محقق شد.
وی مهمترین چالش های آب و فاضلاب روستایی استان را عدم تمایل برخی روستاییان برای زیر پوشش قرار گرفتن خدمات این شرکت، هزینه های سنگین آبرسانی و اصلاح شبکه های آبرسانی، کمبود اعتبار برای حفظ و نگهداری شبکه ها و عدم تخصیص کامل اعتبارات ماده 10 و 12 مربوط به ستاد مدیریت بحران عنوان کرد.
به گفته وی از اعتبارات ماده 10 و 12 ستاد مدیریت بحران در سال 93 فقط 20 درصد و در سال 94 حدود 43 درصد آن تخصیص یافت
قرائتی همچنین اظهار کرد: پارسال دو هزار انشعاب غیر مجاز در شرق اصفهان شناسایی شد که از میان آنها یک هزار و 200 مورد آن روان سازی و مجاز شد.
وی، سامانه تلفنی 1523 را برای اعلام حوادث آب و فاضلاب روستایی معرفی کرد.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.