فوربز: حتی نفت 50 دلاری هم نمی‌تواند منجی ونزوئلا شود

اقتصاد ونزوئلا در وضع بسیار نامناسبی قرار گرفته و حتی نفت 50 دلاری نمی‌تواند این کشور را از بحران نجات دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فوربز؛ پترولئوس دی ونزوئلا، بزرگ‌ترین شرکت نفتی ونزوئلا، در وضع مالی بسیار نامناسبی قرار گرفته است. این شرکت باید فقط تا پایان امسال 5 هزار میلیارد دلار بدهی پرداخت کند.

نفت، 95 درصد از صادرات ونزوئلا را تشکیل می‌دهد و ورشکستگی شرکت نفتی "پترولئوس دی ونزوئلا"، به معنای ورشکستگی کشور خواهد بود.

تنها دلیل این که نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، هنوز حمایت مردم را با خود دارد این است که دیدگاه‌های ضد آمریکایی در این کشور با قدرت پابرجاست. بسیاری از مردم ونزوئلا باور دارند کمبود غذا، قطعی برق و مشکلات دیگر در واقع توطئه ای از سوی آمریکا است.

در حال حاضر تنها 12.1 هزار میلیارد دلار در صندوق ذخیره ارزی بانک مرکزی ونزوئلا باقی مانده است و نیمی از آن برای پرداخت بدهی شرکت نفتی این کشور مورد نیاز است. در سال 2008، هنگامی که بهای هر بشکه نفت به بیش از 120 دلار رسیده بود، ونزوئلا 44 هزار میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار داشت.

 صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است اقتصاد این کشور در سال 2016، 8 درصد رشد منفی را تجربه خواهد کرد و تورم آن به 480 درصد افزایش خواهد یافت. بانک جهانی نیز 10.1 درصد کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور را پیش بینی کرده است.

تولید نفت شرکت پترولئوس دی ونزوئلا، در ماه مه (31 روز منتهی به 11 خرداد) 4.8 درصد کاهش یافت و به 2.37 میلیون بشکه در روز رسید. این کاهش بیشتر به دلیل بحران کمبود برق رخ داده است. ادامه روند کاهش تولید نفت در ونزوئلا نگرانی های بسیاری برای این کشور به همراه دارد؛ چرا که اقتصاد آن به شدت به نفت وابسته است و در وضع نامناسب اقتصادی فعلی، درآمد نفتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد کاهش تولید ماه مه، می تواند به عنوان کاهش صادرات نیز محسوب شود. صادرات نفت این کشور به هند بیش از 100 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. در حالی که چین در طول سال های گذشته 50 هزار میلیارد دلار به ونزوئلا وام داده است و به اقتصاد این کشور بسیار علاقه مند است، بعید به نظر می رسد حاضر شود برای خروج آن از بحران اقتصادی، اقدام خاصی انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار