طرح اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات نخلستان‌های استان بوشهر از کم آبی است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در نخلستان‌ها در استان بوشهر در دست پیگیری است که تلاش می شود این طرح به عنوان یکی از طرح‌های ملی تلقی شود.

 شاهپور رجایی افزود: در ستاد اقتصاد مقاومتی تکالیفی برای وزارت نیرو و جهاد کشاورزی دیده شد که اگر این تکالیف انجام شود بهره وری آب در بخش فیزیکی و اقتصادی بهبود می یابد.

وی با بیان این که بیش از95 درصد آب‌های سطحی استان بوشهردر نخلستان‌ها مصرف می شود، تغییر شیوه آبیاری نخیلات را با توجه به خشکسالی‌های پی درپی، یکی از ضرورت هایی عنوان کرد که از خشکیده شدن نخلستان‌ها جلوگیری می‌کند.

 رجایی در همین حال، تنها راه تامین مالی تغییر شیوه آبیاری نخیلات را اعتبارات صندوق توسعه ملی دانست و گفت: بخش قابل توجهی از درآمد صندوق توسعه ملی در نتیجه فعالیت‌های صنعتی و تجاری استان بوشهر تامین می‌شود و تامین مالی اجرای طرح اقتصاد مقاومتی نخلستان‌های استان از محل این صندوق را حق خودمان می‌دانیم.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر همچنین با اشاره به این‌که در دنیا به ازای هر مترمکعب آب سه کیلوگرم محصول تولید می‌شود، ادامه داد: این میزان در ایران یک کیلوگرم است و در استان بوشهر به دلیل کشت گوجه فرنگی خارج از فصل این میزان به یک کیلو و500 گرم، اما در بخش نخیلات دشتستان به ازای هر مترمکعب آب تنها300 گرم محصول تولید می شود.

در استان بوشهر شش میلیون اصله نخل وجود دارد و این استان با تولید 150 هزار تن خرما، دومین تولید کننده این محصول در کشور است.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.