راشيتيسم، نرمی و ضعف استخوان ها در کودکان است که عموما از عوامل بروز آن میتوان به دلایلی همچون کمبود طولاني و شديد فرم فعال ويتامين D نام برد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  اين نرمي و ضعف در بالغين اصطلاحا استئومالاشي ناميده مي شود و ويتامين D يکي از انواع ويتامين هاي محلول در چربي و عامل اصلي در ساخت استخواني مستحکم و قوي محسوب مي گردد که کمبود در فرم فعال ويتامين D باعث اختلال در تأمين غلظت هاي مناسب کلسيم و فسفر در استخوان و نهايتا نرمي استخوان مي گردد.

 بدن ما در برابر عدم تعادل کلسيم و فسفر خون بسيار حساس است. زماني که بدن با کمبود کلسيم و فسفر مواجه مي گردد با جذب کلسيم و فسفر از استخوان ها و انتقال آن ها در خون با اين کمبود مقابله مي کند که اين امر باعث نرمي و ضعف استخوان ها گرديده و نهايتا منجر به تغيير شکل و ناهنجاري استخوان هاي بدن، انحنا در استخوان هاي بلند بدن و ايجاد اختلال در فرم ستون مهره ها مي گردد. گاها برخي از اين ناهنجاري هاي استخواني نيازمند جراحي ترميمي نيز مي باشند.

کودکان 6 تا 24 ماه بيشتر از هر رده سني ديگري در معرض خطر ابتلا به نرمي استخوان قرار دارند. چون اين گروه سني در مرحله رشد سريع قرار داشته و همان گونه که عنوان گرديد ويتامين D، فسفر و کلسيم نقش بسيار مهمي را در رشد ايفا مي کنند.

کمبود ويتامين D ماه ها قبل از بروز علائم باليني نرمي استخوان وجود دارد و ازعلائم بالینی این بیماری می توان تغيير فرم اسکلت بدن، استخوان هاي شکننده، نقص در رشد، مشکلات بهداشتي دندان، درد استخوان ها و ضعف عضلات را نام برد. 

پزشک معالج از طريق معاينه فيزيکي، تست هاي آزمايشگاهي، يافته هاي راديولوژيکي و اطلاع از سابقه فاميلي قادر به تشخيص ارزيابي و درمان نرمي استخوان کودک شماست.

نرمي استخوان با تشخيص به موقع قابل درمان است ولي در صورت عدم تشخيص و يا تأخير در تشخيص با يکسري عوارض شديد و جدي همراه خواهد بود که عبارتند از: تأخير در تکامل و مهارت هاي حرکتي کودک، تأخير در رشد و نمو، افزايش استعداد به عفونت هاي جدي، بدشکلي و ناهنجاري هاي استخواني، کوتاهي قد ناشي از تأخير و اختلال در رشد، تشنج و خرابي دندان ها.

هدف از درمان نرمي استخوان اصلاح اختلال زمينه اي و جلوگيري از عوارض بيماري است. جايگزيني مناسب ويتامين D فعال، فسفر و کلسيم معمولا در عرض چند هفته باعث بهبودي مي گردد (در صورتي که تشخيص به موقع صورت گيرد) .

استفاده از مواد غذايي حاوي مقادير مناسب فسفر و کلسيم مانند آب پرتقال، ماهي، فرآورده هاي شيري و مکمل هاي غذايي بسيار مناسب است.

استفاده منظم از نور آفتاب بسيار مؤثر است که بهترين آن نور متوسط آفتاب است. به خاطر داشته باشيم که تماس مستقيم با نور آفتاب در شيرخواران زير 6 ماه به هيچ عنوان توصيه نمي گردد. در اين رده سني استفاده منظم از قطره هاي ويتامين A به اضافه D توصيه مي گردد.

ميزان کلسيم، فسفر و ويتامين D دريافتي براساس سن و وزن تعيين مي گرددو به دليل عوارض ناشي از مصرف نابجاي اين مواد توصيه مي گردد که حتما با پزشک متخصص قبل از استفاده آن ها هماهنگي صورت گيرد .

در مواردی که نرمي استخوان منجر به ناهنجاری های استخوانی و اختلال در انحناي مهره ها و يا فرم اندام ها گردد استفاده از آتل هاي مخصوص و در صورت عدم پاسخ، درمان جراحی ضروری است.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار