معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: امروز بعد از فعالیت‌های سوبسیدی در این زمینه، مردم به این نتیجه رسیدند که باید خودشان آستین بالا بزنند و محور باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، وحید جلیلی در مراسم افتتاحیه نخستین مرکز یادمان ایثار و شهادت منطقه 10 مشهد در منزل پدر شهید اسفندیاری که در مسجد ولیعصر این منطقه برگزار شد، اظهار کرد: افتتاح حسینیه‌ای به نام یک شهید به‌عنوان قلب تپنده‌ی فرهنگی یک محله، شیرین و دل‌نشین است.

وی ادامه داد: قرآن، برای همه‌کسانی که می‌خواهند نام و راه شهدا را در جامعه زنده نگه‌دارند راهبرد فرهنگی ارائه کرده است؛ خداوند می‌گوید راهکار داشتن جامعه‌ای بدون ترس و غم، زنده‌بودن راه و یاد شهدا در جامعه است زیرا اگر راه و یاد شهدا در جامعه‌ای زنده بود و گوش جامعه به پیام بشارت شهدا باز باشد، آن جامعه، جامعه‌ای با ابتهاج واقعی، شادی و شادکامی دیرپا خواهد بود.

حسینیه‌ها مجراهای بهشت هستند

جلیلی خاطرنشان کرد: خداوند دستور می‌دهد و نهی از منکر می‌کند که هرگز به ذهنتان خطور نکند و شک کنید که کسانی که در راه خدا شهید شده‌اند، مرده‌اند، درحالی‌که آن‌ها نزد خدای خود حیات دارند، روزی می‌خورند، شاد هستند و شادی خودشان را به کسانی که هنوز به آن‌ها ملحق نشده‌اند منتقل می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: پیام شهدا، پیام بشارت، نشاط و شور است و این راهبردی است که برای افزایش نشاط در شهر در این جنس حرکت‌ها دنبال می‌شود؛ این حسینیه‌ها مجراهایی هستند به سمت بهشت که پیام شهدا را از بهشت به مخاطب می‌رسانند و رایحه‌ای از بهشت در این حسینیه‌ها می‌وزد.

هزار سال گسترش فرهنگ حسینی و علوی بدون امکانات دولتی حاصل شد

جلیلی خاطرنشان کرد: نباید تصور شود که اگر قرار است درباره‌ی شهدا، انقلاب و دین کار شود، فقط باید دستگاه‌های دولتی و عمومی فعالیت کنند بلکه ما جامعه‌ای هستیم که هزار سال هیچ امکانات دولتی نداشتیم اما فرهنگ حسینی و علوی را در این کشور زنده نگه داشتیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد افزود: حتی طی صدها سال در خیلی از دوره‌های تاریخی ایران، حکومت‌ها و دولت‌ها تلاش کردند که یاد، نام و راه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را در این مملکت خاموش کنند و نتوانستند؛ در مشهد ما، رضاخان اجازه نمی‌داد حتی یک مجلس روضه‌خوانی برقرار باشد و با وحشیانه‌ترین روش‌ها تلاش کرد نام امام حسین (علیه‌السلام) و یاد شهادت را با دستور و همراهان اربابان انگلیسی در این کشور خفه کند.

وی افزود: در کتابی که به نام « قندان‌های همیشه پر» نوشته‌شده می‌بینیم که به مدد همین حرکت‌های خودجوش مردمی و با نثار جان و مال و با ابتکاراتشان این نهضت را زنده نگه داشتند و به لطف خدا اکنون ما صاحب نظامی هستیم که پرچمش پرچم اسلام و توحید است.

در گسترش فرهنگ دفاع مقدس مردم باید محور باشند

جلیلی با تأکید بر این‌که مردم برای حفظ حسینیه‌ها و روضه‌خوانی‌ها تلاش بسیاری کرده‌اند، یادآور شد: امروز بعد از فعالیت‌های سوبسیدی در این زمینه، مردم به این نتیجه رسیدند که باید خودشان آستین بالا بزنند و محور باشند؛ در حفظ فرهنگ دفاع مقدس نیز مردم باید محور باشند که این مکان مقدس که امشب افتتاح می‌شود یکی از نمونه‌ها و الگوها است که ان‌شاءالله برای همه‌ی محلات و همه‌ی کشور نمونه و الگو باشد.

وی با اشاره به اینکه دشمن در خاموش کردن راه شهدا با شکست مواجه شده است، گفت: رضاخان اجازه برگزاری روضه‌خوانی در مساجد مشهد را نمی‌داد و امروز بعد از گذشت 80 سال از واقعه گوهرشاد، با وحشیانه‌ترین راه و با همکاری اربابان انگلیسی سعی می‌کند تا یاد شهدا را در جامعه به دست فراموشی بسپارد اما مردم فهیم این مرزوبوم با جان و مال خود ابتکاراتی را برای شکست دشمن در این مسیر به کار گرفته‌اند.

جلیلی با بیان این‌که باید ابتکارات جدید، موزه‌ها به تکامل بیشتری برسد تا همه‌ی مردم از برکات این مکان‌ها استفاده کنند، اظهار کرد: امروز صاحب نظامی به نام پرچم اسلام هستیم که برای حفظ فرهنگ دفاع مقدس، مردم نیز باید همراه و همگام دولت شوند.

انتهای پیام//

برچسب ها: حسینیه ، بهشت ، یادمان ، ایثار ، شهادت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.