مستند «سه فصل از بهارستان» سه شنبه در خانه هنرمندان به نمایش درآمد.

شهرام درخشان، مستندساز با اشاره به مجموعه «سه فصل از بهارستان» و لغو قرارداد آن به خبرنگار  حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طرح مستند سه فصل از بهارستان در آغاز فعاليت شبكه مستند از جانب شبكه به من پيشنهاد شد و ارائه اين پيشنهاد به دليل آگاهي مسئول وقت شبكه به علاقمنديم به موضوع تاريخ معاصر بود.

وی ادامه داد: به هر حال بر اين طرح مدتي مطالعه و كار شد تا اينكه به مرحله توليد رسيد و موضوع اصلي، مجلس شوراي ملّي ايران و مروري بر تاريخ شكل گيري و رخدادهاي مرتبط با آن است، اما مجلس و تاريخ اش بستري براي بازخواني تاريخ سياسي ايران در حدود هفتاد سال از شكل گيري مجلس شوراي ملّي در ١٢٨٥ تا انحلال آن به سال ١٣٥٧ا بوده و بخش هايي از تاريخ ايران بنا به آن چه لازم ديدم در ٦٣ دقيقه مدت فيلم مرور مي شود.

درخشان در مورد تحقیق و پژوهش های صورت گرفته افزود: ناگفته قابل حدس است كه پرداختن به چنين موضوعي، پژوهشي گسترده و عميق را مي طلبد. ماه ها وقت صرف مطالعه و تحقيق در اين باره شد و تمام اين مدت هم شخصاً باید آن را انجام مي دادم. نخست به اين دليل كه معتقدم در پژوهش فيلم مستند لزوماً و حتماً كارگردان بايد در خط به خط تحقيق و مطالعه دخيل باشد.

وی افزود: دليل دوم هم مثل هميشه كمبود منابع مالي بود كه درد بي درمان مستندسازي ماست! درباره منابع هم بايد اشاره كنم كه ده ها كتاب، مقاله، و مجموعه هاي تحقيقاتي مورد استفاده قرار گرفت. از كتاب هاي تاريخي مرتبط با مشروطه تا مقالات پژوهشي پرشمار و نيز مطالب و تحليل نشريات قديم و جديد، از گفتگو با صاحب نظران تا جستجوي هاي آرشيوي. 

درخشان تصریح کرد: اين مستند مبتني بر منابع آرشيوي است، بخش هايي از آن نيز بنا به ضرورت در مكان هايي مانند مجلس شورا در بهارستان و نيز به شكل محدود در صاحبقرانيه تصوير برداري شد. با اين حال بخش اعظم و عمده اين مستند از آرشيو عكس و فيلم استخراج شده است.

وی درمورد مشکلات مالی پیش آمده در این مستند اظهار داشت: روبه رو شدن با مشكل مالي در توليد فيلم مستند از ملزومات كار است، همچنان كه مواجهه با مشكلات گوناگون در روند توليد. گاهي شرح اين مسايل و دشواري ها خود داستان كمدي- تراژيك شنيدني تري خواهد بود. 

این مستندساز در مورد مدت زمان صرف شده برای ساخت این اثر بیان کرد: سال ها! . اين فيلم يك مستند از مجموعه اي است كه قرار بر توليد اش گذاشته شده بود. اما روند توليد به دليل مسائل و مشكلاتي كه اجتناب ناپذير بود و كمي بدان اشاره كردم، باعث توقف مستند شد و قرارداد آن را لغو كردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته نسخه اي جرح و تعديل شده از آن پخش شده و گمان نمي كنم بازپخشي داشته باشد، البته با توجه به ضوابط و سلايق پخش، شكايتي هم ندارم. بلكه واقعيت اش اين است كه به پخش نشدن اش رغبت بيشتري دارم.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار