بیشتر رودخانه های مازندران در معرض آلودگی قرار دارند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازساری، مدیر دفتر فنی و خدمات مهندسی آبفاشهری مازندران، گفت: بیشترین سهم آلودگی رودخانه ها را انواع فاضلابهای شهری، کارخانجات ، واحدهای صنعتی ، بیمارستانها ، زباله ها و پسابهای کشاورزی تشکیل می دهد.

علی آبادیان با بیان اینکه مازندران به عنوان یکی از پرباران ترین مناطق کشور دارای منابع عدیده آب سطحی از جمله رودخانه های متعدد می باشد، افزود: در سالهای اخیر استفاده مناسبی از این منابع در بخشهای مختلف به عمل نیامده به طوری که در بخش شرب و کشاورزی عمدتا از منابع زیرزمینی استفاده شده که این امرمنجر به کاهش آبهای زیر زمینی وهدر رفت آبهای سطحی شده است.

وی گفت: آلودگی رودخانه ها علاوه بر تاثیر منفی بر تامین آب در بخشهای مختلف موجب شیوع بیماریهای واگیر، کاهش سطح بهداشت عمومی و تحمیل هزینه های درمانی، اثرات سوء اقتصادی، تخریب محیط زیست و اثرات منفی در صنعت توریسم می شود.

علی آبادیان گفت: شرکت آب وفاضلاب استان در راستای حفاظت ازمنابع آبی اعم از سطحی و زیرزمینی اقدام به مطالعه و اجرای پروژه های جمع آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب در شهرهای استان نموده است که تا کنون مدول اول تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای بابل، بابلسر، جویبار، نوشهر و چالوس و ساری به بهره برداری رسیده است.

مدیر دفتر فنی و خدمات مهندسی آبفاشهری مازندران افزود: چنانچه امکان تامین اعتبار مالی وجود داشته باشد تمامی جمعیت شهرهای فوق تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار خواهند گرفت که در این صورت بخش عمده ای از آلودگی رودخانه های بابلرود، شازده رود، سیاهرود، رودخانه چالوس و تجن ناشی از فاضلاب شهری مرتفع خواهد شد.

وی گفت: عملیات اجرایی فاضلاب شهرهای آمل، قائمشهر، تنکابن، محمودآباد در حال انجام است و از سال جاری نیز عملیات اجرایی فاضلاب در رامسر نیز شروع خواهد شد که در صورت ساخت تصفیه خانه در این شهرها، آلودگی رودخانه هایی که در مجاورت شهرهای مذکور قرار دارد کاهش می یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.