مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی از کاهش 12 درصدی فوتی های ناشی از حوادث کار در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آریا حجازی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با بیان اینکه در پزشکی قانونی 80 نوع خدمت به مراجعان ارئه داده می شود، افزود: در استان بیشتر مراجعات سرپایی و برای مسائل حقوقی است.

وی تصریح کرد:19 مرکز پزشکی قانونی در شهرستانهای استان و 4 مرکز در مشهد وجود داریم که در آن بخش های تخصصی و معاینات انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه پارسال 131 هزار نفر در مراکز پزشکی قانونی مورد معاینه قرار گرفتند که 4 هزار فوتی بوده است، ادامه داد: بیشتر مراجعه ها برای تعیین مسولیت کیفری، تحمل کیفری، سقط جنین، مصدومین نزاع بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی افزود: نزاع و درگیری در ردیف دوم آمار مراجعات پزشکی قانونی در سال94 بوده و بعد از آن بیشترین مراجعات مربوط به همسر آزاری که 6564 مورد مراجعه بوده که 40 درصد رشد داشته است.

حجازی با اشاره به اینکه پارسال 190 مورد در بحث کودک آزادی به پزشکی قانونی مراجعه شده که نسبت به سالهای قبل شاهد رشد بودیم، تصریح کرد: بدلیل آگاهی و اطلاع خانواده ها و فرزندان نسبت به حق و حقوق خود و همچنین اوژانس های اجتماعی که در این زمینه فعال بودند.

وی به مجوز های سقط جنین اشاره کرد و گفت: پارسال 800 مورد مجوز سقط جنین در استان داشتیم که 30 درصد افزایش داشته نسبت به سال93 و در صورتی این مجوزها داده می شود که کودک عقب مانده و یا نا بهنجاری باشد که قبل از 4 ماهگی ( قبل ولوج روح) و بنا به درخواست مادر و یا درصورت به خطر افتادن جان مادر با تاکید سه متخصص در این امر مجوز سقط داده می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی اظهار داشت: پارسال1968 مورد فوت ناشی از حوادث کار در استان داشتیم که 12 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

حجازی با بیان اینکه پارسال 58 مورد گاز گرفتگی داشته ایم که نسبت به سال 93 31 درصد کاهش داشته است، گفت: همچنین پارسال 150 مورد فوت ناشی از سوختگی در استان داشتیم.

وی با اشاره به اینکه پارسال 15 نفر فوتی مسمومیت با قرص برنج در استان داشتیم، ادامه داد: پارسال درزمینه برق گرفتگی نیز 52 مورد بوده که 58 درصد نسبت به سال93 افزایش داشته است.

وی گفت: در حوادث ناشی از وسایل نقلیه پارسال 1306 مورد فوتی گزارش شده است که نسبت به سال 93 نزدیک به 3 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی با بیان اینکه 45774 نفر در اثر نزاع به پزشکی قانونی مراجعه داشتند که کاهش 9/6 درصدی داشتیم، افزود: همچنین پارسال 6560 مورد ضرب و شتم بین همسران داشتیم.

وی ادامه داد: سالانه بطور متوسط 135 هزار مراجعه به پزشکی قانونی داریم که 95 درصد این مراجعات معاینات است.

حجازی به کمبود های پزشکی قانونی در استان اشاره کرد و گفت: از کمبود های پزشکی قانونی سالن تشریح جسد است که در شهرستانها با کمبود بیشتر مواجه هستیم و از اقدامات صورت گرفته در شهرستان نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار درحال اقدام برای سالن تشریح جسد و معاینات هستیم که در نیشابور 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم و در شهرستانهای سبزوار و تربت حیدریه در مرحله اخذ زمین هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی با بیان اینکه براساس چارت سازمانی باید 438 نیرو در پزشکی قانونی داشته باشیم ، گفت: در حال حاضر100 نفر در پزشکی قانونی مشغول فعالیت هستند و ما در این زمینه با کمبود نیرو مواجه هستیم.

حجازی با تاکید بر اینکه در مشهد 4 مرکز پزشکی قانونی داریم، تصریح کرد: در پزشکی قانونی 50 پزشک داریم و همچنین 8 متخصص داریم که شامل 2 روانپزشک،2 متخصص سم شناس، یک متخصص ژنتیک،2 متخصص آسیب شناس و یک متخصص ارتوپد هستند.

وی به بانک ژنتیک اشاره کرد و ادامه داد: بانک ژنتیک و DNA یک برنامه کشوری است که در آن بانک اطلاعاتی از ژنتیک مجرمین در حال انجام است که هم اکنون5 هزار پروفایل بانک هویت ژنتیکی با اولویت مجرمین خاص آماده شده و 5 هزار پروفایل دیگر نیز در حال آماده سازی است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: این بانک اطلاعات ژنتیک کمک می کند تا در پرونده های که پیچیده است و قابل حل نیست شناسایی مجرمین راحت تر صورت گیرد.

انتهای پیام//

برچسب ها: حوادث ، کار ، فوت ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار