رئیس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: ریزگرد که در گذشته فقط در نواحی خاصی از کشور مشکل ساز بود اکنون به یک بحران وسیع و ملی تبدیل شده که نیاز به تشکیل سازمان مستقل ریزگردها، گرد و غبار را می طلبد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،اززاهدان،؛دکتر غلامرضا نوری افزود: تاثیرات مخرب ریزگردها فراگیر شده و حداقل 16 استان کشور با مشکلاتی که این پدیده ایجاد کرده است، دست و پنجه نرم می کنند.

وی گفت: علاوه بر استان های غرب کشور که گرد و غبار کشورهای همسایه آسمان آنها را آلوده می کند، 30 درصد از مساحت شرق کشور نیز که در سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی واقع شده از پدیده ریزگردها رنج برده و خسارات مالی ناشی از آن زیاد شده است.

وی تصریح کرد: خسارات و پیامدهای منفی ریزگردها هزاران هزار میلیارد ریال برآورد شده و حتی اگر 10 سازمان مستقل برای مهار و کنترل این پدیده تشکیل شود هزینه ای به مراتب کمتر از تاثیرات مخرب و مستقیم آن خواهد داشت.

وی گفت: برای درک میزان خسارات ناشی از ریزگردها می توان به یکی از توفان های چندسال قبل منطقه سیستان اشاره کرد که بنا بر آمار فرماندار وقت زابل افزون بر 30 میلیارد ریال خسارت فقط در عرض یک روز در بخش های مختلف به این منطقه وارد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بخشی از خسارات مستقیم این معضل در حوزه های مختلف را از جمله هزینه درمان انواع بیماری های تنفسی، چشمی و پوستی، هزینه های بهداشت فردی و عمومی و هزینه های پاکسازی و مواد شوینده، غیرقابل کشت شدن بسیاری از محصولات، تغییر کاربری زمین و بیکاری کشاورزان، تصادفات و خطرات جاده ای، تعطیلی مدارس و ادارات، لغو پروازها و تاثیر در برنامه های منطقه، مردم و مسئولان ذکر کرد.

نوری همچنین گفت: ریزگردها در حوزه اجتماعی نیز مخرب هستند و با توجه به اینکه بیشتر کانون های بحرانی در مناطق مرزی کشور قرار دارد مهاجرت ناشی از آن بر امنیت ملی نیز تاثیر منفی گذاشته که این مهم ضرورت تصمیم گیری سریع و علمی برای جلوگیری از پیشرفت بحران را جدی تر می کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار