ساری،

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی و صنعت مازندران

استان مازندران با بیش از 120هزارهکتار باغ مرکبات سالانه یک میلیون و850 هزار تن مرکبات تولید می‌کند اما از نبود صنایع تبدیلی در این بخش رنج می برد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مازندران با تولید40درصد مرکبات کشور رتبه نخست تولید این محصول را در اختیار دارد ارزش ‌اقتصادی مرکبات استان را سالانه 7 هزار میلیارد ریال برآورد می شود به طورمعمول از نیمه دوم اسفند تا پایان نیمه اول اردیبهشت سال بعد زمان شکوفه‌ دهی و به بارنشستن باغ مرکبات است وبا فرارسیدن آن، فعالیت جدی باغداران مازندران آغازمی شود و زمان برداشت محصول نیز از اوایل آذرماه هر سال است اما یکی از مهمترین دغدغه ها در توسعه باغ ها و تولید مرکبات در مازندران، ضعف مفرط در استقرار و بهره برداری از صنایع تبدیلی است که بی تردید، کمبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب در استان، کم شدن انگیزه تولیدکنندگان را به همراه خواهد داشت.

به عنوان مثال می توان به اوضاع این روزهای باغداران شلیل و هلو در مازندران اشاره کرد که با تولید حدود 200 هزار تنی، نه تنها رونق اقتصادی را شاهد نیستند، بلکه از بین رفتن محصول خود را به علت کمبود صنایع تبدیلی و سخت بودن شرایط صادرات نظاره می کنند. ارائه تسهیلات مناسب به سرمایه گذاران بخش صنایع تبدیلی و جلوگیری از واردات بی رویه سبب رونق یافتن بازار محصولات با کیفیت ایرانی می‌شود و توجه به صنعت کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی می‌تواند ایران را خوش نام و رونق صادرات را در پی داشته و سبب شود که سود واقعی به جیب کشاورزان برود. از سویی دیگر، وجود صنایع تبدیلی در مازندران سبب اشتغالزایی بسیاری شده و ایجاد و تقویت آن سبب رونق این بخش خواهد شد اما متاسفانه، حمایت دولتی چندانی از این واحدها از گذشته تا کنون صورت نگرفته است.

رضوی، مدیرعامل یک واحد تولید آبمیوه درمازندران با بیان اینکه کمبود نقدینگی و نبود ثبات اقتصادی از مشکلات این بخش است گفت: مدتها در انتظار دریافت وام سرمایه در گردش بودم و با وجود تأکید بسیاری از مسئولان درباره حمایت و تسریع در این بخش، در آخر ناچار شدم به کلی از دریافت آن انصراف دهم ضمن آنکه توان پرداخت سود 27 درصدی این تسهیلات را نیز نداشتم.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی به استناد ماده 8 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، وظیفه توسعه و حمایت از صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را در چارچوب سیاست‌های صنعتی کشور برعهده دارد گفت: کاهش ضایعات در بخش تولیدات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی، افزایش درآمد کشاورزان، ایجاد ارزش افزوده تولیدات کشاورزی، ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش بهره وری و پایداری تولیدات کشاورزی، صادرات محصولات فرآوری شده، جلوگیری از واردات و کمک به خودکفایی و استقلال اقتصادی کشور از اهداف ایجاد صنایع تبدیلی در مازندران است.

حمزه علی میانکاله افزود: از سال 83 تاکنون برای 2173 واحد صنایع تبدیلی کشاورزی با حدود 9 میلیون تن پیش بینی ایجاد ظرفیت با میزان سرمایه گذاری 15 هزار و 520 میلیارد ریال و پیش بینی اشتغالزایی 19 هزار و 264نفر، مجوز تاسیس صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم با اشاره به اینکه تنوع در صنایع غذایی در دسته‌های مختلف از جمله آبمیوه، خشک کردن میوه و سبزیجات و سورتینگ به اندازه کافی در استان وجود دارد گفت: پارسال و امسال از محل طرح ‌های زودبازده تسهیلاتی برای این بخش پرداخت شده و مازندران نیز به اندازه کافی توانسته از این تسهیلات استفاده کند البته سال گذشته کمبود منابع در کشور وجود داشته و تزریق کمتری به این بخش صورت گرفته بود که امیدواریم امسال با تامین سرمایه در گردش، دغدغه‌های این بخش رفع شود.

محمدپور افزود: با توجه به اینکه مازندران قطب کشاورزی است، واحدهای تبدیلی و کشاورزی در اولویت اول حمایتی قرار دارد تا سبب کاهش نگرانی‌ های صنایع تبدیلی و بسته بندی شود.

بر این اساس، اگرچه طبق گفته‌ های مسئولان استان، مشکل چندانی در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی استان وجود ندارد و برای تجهیز واحدهای این بخش، تسهیلات مناسب پرداخت می‌شود اما مدیران واحدهای صنایع تبدیلی استان حکایت دیگری از وضعیت این بخش دارند. آنان، حمایت نکردن مسئولین و دریافت نرخ بهره بالای سود بانکی را ازمشکلات خود بیان کرده‌اند. اما موضوعی که همگان بر آن واقفند آن است که صنایع تبدیلی حلقه ‌ای متصل میان اقتصاد کشاورزی و صنعت است و رونق و توسعه این بخش سبب کاهش ضایعات، توسعه صادرات، ایجاد اشتغال و عرضه مناسب تر محصولات را به همراه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار