30 درصد محصولات باغی مازندران همه ساله به دلیل نبود متولی صادراتی، به ضایعات تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازساری، همه ساله در فصل بهار و تابستان بازار، رنگ میوه های نوبرانه به خود می گیرد، میوه هایی خوش آب و رنگی چون توت فرنگی، گوجه سبز، هلو و شلیل که طعم مطبوع و وسوسه انگیز آنها بیشتر افراد در هر گروه سنی را برای چشیدن طعم و مزه به سمت خود، می کشاند.

اما در این بین محدود شدن میوه های نوبرانه به بازارهای داخلی موجب شد تا باغداران استان با چالش مواجه شوند، چالشی که به دلیل نبود متولی مشخص در امر صادرات، 30 درصد تولیدات باغداران را به ضایعات تبدیل می کند.

یکی از باغداران قائم شهری که 2 هکتار زمین باغی خود را به گوجه سبز اختصاص داده است، با بیان اینکه به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی، گلدهی گوجه سبز امسال خوب بود و نسبت به سال گذشته باردهی خوبی داشته است ، گفت: متاسفانه این برداشت مطلوب، به دلیل نبود امکانات صادراتی، برای باغداران توجیه اقتصادی ندارد.

در بازار میوه شهرستان ساری هم یکی از بانوان روستایی که مشغول فروش میوه شلیل تولیدی از باغ شخصی خود بود، با اظهار رضایتمندی از فراوانی میوه در بازار، بازاریابی میوه های نوبرانه را یکی از مشکلات اساسی باغدار مازندرانی بیان کرد.

یکی از باغداران روستای بزمین آباد میاندرود ساری هم با بیان اینکه باغدار سال به سال خواهان درآمد بیشتر است، نبود متولی مشخص در بحث صادرات محصولات باغی را دلیل اصلی مغموم ماندن باغدار در این امر بیان کرد.

باغدار بهنمیری هم که چند سالی است توت فرنگی ارگانیک و بدون سم تولید می کند، از نبود امکانات صادراتی جهت عرضه محصولات خود به کشورهای همسایه ابراز ناخرسندی کرد.

امانزاده کارشناس کشاورزی اداره جهاد کشاورزی بابلسر نیز بازاریابی و عرضه محصول به بازار فروش را یکی از عوامل مهمی که در تولید دخیل است بیان کرد و گفت: اکثر اوقات کشاورز با این مشکل دچار چالش است که چاره اندیشی مجدانه مسئولان امر را می طلبد.

حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه این سازمان در بحث بازار و بازاریابی ورود ندارد، گفت: سازمان جهاد کشاورزی در بخش مدیریت تولید ورود پیدا می کند و همکاران دیگر در وزارت صنعت معدن وتجارت عموما کارهای بازاریابی، صادرات و بازار رسانی را مدیریت می کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مازندران هم با تاکید بر اینکه بر اساس طرح انتزارع، که سال 92 در راستای حمایت از بخش کشاورزی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، بخشی از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت شامل سیاست گذاری، برنامه ریزی، واردات و صادرات به وزارت جهاد کشاورزی محول گردید.

به گفته نیازآذری، میوه های نوبرانه بخشی از سیاست گذاری های اعلام شده در طرح انتزاع است.

محمد پور رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران با تاکید بر اینکه زمینه صادرات را اتاق بازرگانی و صادرکنندگان با بستر سازی که در کشورهای هدف به وجود می آورند باید فراهم کنند، افزود: در صورت ایجاد بسترهای صادراتی، این سازمان نیز از صادرات محصولات باغی و باغداران حمایت می کند.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و تجارت مازندران هم اعلام کرد: اتاق بازرگانی در تلاش است تا در این حوزه فعالین اقتصادی، تجار و بازرگانان را تشویق کند تا در بازارهای جدید که در کشورهای همسایه ایجاد می شود، حضور پیدا کنند.

مهاجر خواهان صادرات محصولات باغی مازندران به بازارهای سی آی اس است.

ملایی کارشناس باغی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز شرکت در نمایشگاه های بین المللی، ایجاد امکانات بسته بندی و سورتینگ، ایجاد مجتمع ها و پایانه های صادراتی، توسعه انبارهای سردخانه ای مکانیزه، توسعه حمل و نقل در حوزه های زمینی و دریایی و هوایی را از جمله زیر ساخت ها و عوامل موثر در صادرات محصولات باغی اعلام کرد.

اکبری کارشناس اقتصادی سازمان اقتصاد و دارایی مازندران هم صادرات محصولات باغی استان به کشورهای همسایه را زمینه ساز ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در کشور بیان کرد و افزود: تحقق این امر علاوه بر رشد و ترقی استان، شکوفایی کشاورزی و گردش اقتصاد کشاورزان را در بر دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.