به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،موضوع حمل و نقل همواره از مولفه های حائز اهمیتی به شمار می رود که در شاخص های ارزیابی توسعه پایدار شهری به عنوان ملاک و معیاری تعیین کننده مد نظر قرار می گیرد.
بطور طبیعی این امر خطیر در کلانشهرهای ایران نیز صدق پیدا می کند و به واقع شبکه های ارتباطی درون شهری، محورهای مواصلاتی،ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس،مترو،قطار شهری،تاکسی ها و... به مثابه زنجیره ای متصل به یکدیگر هستند که خدمات مورد نیاز مردم برای تردد و جا به جایی عمومی را ارائه می کنند.
در طول سالیان اخیر مترو به ظرفیتی حائز اهمیت در تردد شهروندان تبدیل شده که بخش قابل توجهی از بار متقاضیان دریافت خدمات حمل و نقل را به دوش می کشد.
در توصیف و تشریح مزایای مترو به دفعات مطالب متعددی منتشر و منعکس شده که صرفه جویی در مصرف سوخت،کاهش آلودگی هوا،ایمنی هر چه بیشتر،تسهیل روند تردد ودر یک کلام ارتقای کمی و کیفی خدمات حمل و نقل در ابعاد گوناگون از نمونه های آن به شمار می رود.
*موفقیت متروی تهران در ویترین قضاوت عمومیمتروی تهران با همه مواهب و مزایایی که از آن برخوردار است،مشکلات و نارسایی های بسیاری را نیز با خود یدک می کشد،چالش هایی که در زمان پیک تردد و تراکم تقاضای دریافت خدمات حمل ونقل به وضوح نمایان می شود.
ورود و حضور حجمی انبوه از جمعیت و پِرسینگ شدید ناشی از تراکم جمعیتی،از مواردی است که کم و بیش تمامی افرادی که سابقه استفاده مستمر و حتی موردی از این ناوگان را دارند تجربه کرده اند.
شاید شوخی و مزاح آن ظریف که گفته بود لباس اتوشده خود را بعد از خارج شدن از واگن کاملا چروکیده و مچاله تحویل خواهید گرفت موید واقعیت های تلخی است که بصورت روزمره بخش قابل توجهی از مردم در زمان پیک ترافیک و حضور متعدد و متکثر شهروندان تجربه می کنند.
*راهکار تامل برانگیز مدیرعامل بهره برداری از متروقاعدتا مدیریت تراکم جمعیتی در ساعات پیک استفاده از مترو امری ضروری و اجتناب ناپذیر است که نه امروز بلکه سالهاست جزء دغدغه ها و مطالبات مردم و مسئولان شهری بوده و خواهد بود و قاعدتا برای رفع و تسهیل آن مباحث و نظرات بسیاری طرح و به بحث گذاشته شده که بعضا برخی از آنها نیز در لابه لای سطور رسانه ها منعکس و منتشر شده است.
در یکی از آخرین اظهار نظرها احمدی بافنده مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو راهکار تامل برانگیزی را ارائه کرده که واقعا باید با تمام وجود به عمق این نظریه اندیشید.
وی معتقد است، برای رفع مشکل تراکم مسافر در برخی ساعات روز باید در زمان پیک ترافیک،طرح هایی اجرایی شود و راهکار وی برای مهار و کنترل پیک ترافیک و تراکم جمعیتی چیزی جز گرانی نیست.
به گفته احمدی بافنده افزایش قیمت بلیط مترو همچون برخی کشورهای دیگر می تواند زمان سفرها را توزیع کند!زمانی که بر اساس ارزیابی های انجام شده ساعات پیک صبحگاهی آن 7 تا 9 تخمین زده می شود.
اما سئوالی که به ذهن متبادر می شود،معطوف به این امر است که آیا براستی سطح کیفی خدماتی که ارائه می شود در قالب استانداردهای روز کشورهای پیشرفته است که حالا با الگو برداری از چنین شیوه هایی پیاده سازی الگوی مهار ترافیک جمعیتی در دیار فرنگ را اجرا کنیم.
براستی نظم و انتظام حرکت قطارهای شهری و مترو در کشورهای پیشرفته دنیا قابل مقایسه با متروی تهران است؟ تعداد ناوگان ها،زمان حرکت،زمان انتظار شهروندان،میزان آلودگی های صوتی ناشی از حرکت قطار،تا چه حدی قابل مقایسه با متروی کشورهای پیشرفته دنیا است؟
*مترو کالای لوکس تفریحی نیست،یک ضرورت و نیاز اجتماعی استتصور اینکه فردی صبح زود از خواب برخیزد و برای تفریح و پر کردن اوقات فراغت پای در متروی تهران بگذارد آنقدر طنز آمیز است که حتی اندیشیدن به آن نیز محلی از اعراب ندارد.
یقینا مردم،جوانان،نوجوانان،دانشجویان و کارمندانی که در ساعت پیک ترافیک و ازدحام عمومی پای در این سیستم حمل و نقل شهری می گذارند نه از روی دلخوشی و برای تفریح است،بلکه برای رسیدگی به امور روزمره کاری،تحصیلی یا معیشتی ناگزیر هستند که ازاین ناوگان استفاده کنند.
اساسا ساعت پیک ترافیک و شلوغی و ازدحام گره خورده به این ساعات،دلیل مبرهن و روشنی دارد که طبیعتا با آغاز یک روز کاری ظهور و بروز پیدا می کند.
* سخنی با مدیر عامل بهره برداری متروی تهرانبدون تردید ارتقای کیفی خدمات حمل ونقل عمومی از وظایف و مسئولیت های مبرهن دستگاه های ذیربط و متولی همچون شهرداری، شرکت بهره برداری از مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و...است و گردآوری چنین امکاناتی بر دوش مردم نیست و عموم شهروندان نیز انتظار دارند متناسب با مالیات و عوارضی که پرداخت می کنند خدمات در خور و شایسته ای دریافت کنند.
موضوع درآمدهای سالانه متروی تهران،هزینه کرد آن و میزان اعتباراتی که برای توسعه این ناوگان برآورد می شود خود حدیث مفصلی است که در این مجال نمی گنجد و قطعا در آینده ای نزدیک به آن پرداخته خواهد شود.اما انتظار می رود مسئولان ذیربط به جای انداختن توپ در زمین مردم و ارائه پیشنهاد گرانی بلیط مترو و برای اینکه به تعبیری،مردم مجاب شوند تا در ساعات پیک از چنین ناوگانی استفاده نکنند،در اندیشه اتخاذ راهکاری برای بهبود کیفی خدمات به مردم باشند.
یقینا انتظار مردم از مسئولین و مدیران این نیست که رفع مشکلات را در گران کردن خدمات جستجو کنند،بلکه انتظار می رود تا با جذب اعتبارات،تقویت مشارکت بخش خصوصی و اتخاذ راهکار های سازنده زمان انتظار مردم برای استفاده از مترو و ارتقای کیفی خدمات بهبود بخشیده شود،نه اینکه با گران کردن بلیط مترو با زبان بی زبانی به مردم بگوییم دراین ساعات از مترو استفاده نکنید درغیر این صورت باید هزینه ای بیشتر از جیب مبارک پرداخت نمایید!
انتهای پیام/