شین هوا: چین هیچ راه حل تحمیلی را در رابطه با مناقشات سرزمینی خود نمی پذیرد

دولت پکن ،ضمن رد هر گونه راه حل تحمیلی درباره مناقشات دریای جنوبی چین تاکید کرد حل اختلافات سرزمینی خود را از سوی یک طرف ثالث نخواهد پذیرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت شین هوا، هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به این که دادگاه داوری در خصوص مناقشه دریای جنوبی چین  به زودی تصمیم نهایی خود را درباره اختلافات پکن و مانیل صادر خواهد کرد، تاکید کرد چین هیچ راه حل تحمیلی یا ابتکار طرفهای ثالث را در رابطه با مناقشات سرزمینی خود نمی پذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین خاطر نشان کرد دادگاه داوری که به طور یکجانبه به درخواست فیلیپین تشکیل شده است صلاحیت لازم را برای قضاوت درباره چنین مناقشه ای ندارد.

دریای جنوبی چین  یک مسیر حیاتی برای تجارت بین المللی محسوب می شود و بر اساس مطالعات صورت گرفته دارای ذخایر نفت و گاز است. در سال های اخیر تنش در روابط چین با برخی همسایگانش، به ویژه فیلیپین، به علت مناقشه بر سر مالکیت جزایر دریای جنوبی آشکارا افزایش یافته و قرار است یک دادگاه داوری بین المللی به زودی نظر خود را درباره اختلافات سرزمینی مانیل و پکن در این دریا اعلام کند.
با این حال، چین از همان ابتدا که دولت فیلیپین برای حل مناقشه به این اقدام یکجانبه دست زد، تاکید کرد هیچ داوری تحمیلی و غیرقانونی را درباره اختلافات سرزمینی خود با همسایگانش نمی پذیرد و از همه طرفهای خارجی می خواهد به تلاش کشورهای منطقه برای برطرف کردن اختلافات سرزمینی خود احترام بگذارند و از اظهارات و اقدامات غیرمسئولانه بپرهیزند.

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد فیلیپینی ها با توسل یکجانبه به "داوری بین المللی" در این مناقشه، تفاهم پیشین خود را با چین به منظور حل اختلافات مرزی از طریق گفتگو و همچنین تعهدات قبلی خود را در بیانیه مشترکی که در همین رابطه با چین امضا کرده بودند، فراموش کرده اند. 

هونگ لی افزود در توافق نامه های دوجانبه ای که پکن و مانیل امضا کردند، تصمیم بر حل اختلاف ها از راه گفت و گو شده بود؛ اما اقدامات فیلیپین در مراجع قضایی خارجی بر ضد چین، سوء‌استفاده از حقوق بین المللی و ساز و کار داوری بین المللی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار