رئیس اداره امور آب و فاضلاب روستایی گناباد گفت: با توجه به استمرار خشکسالی و کمبود منابع آب 24 روستای این شهرستان با تانکر آبرسانی می شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،محمد رضا ابراهیمی در نشست خبری افزود: با وجود خشکسالی و تبعات بسیار آن بر مناطق روستایی گناباد، استفاده غیر متعارف از منابع آب به یکی از تنگناهای این شهرستان تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: مشترکان مناطق روستایی این شهرستان 41 تا 125 لیتر بیشتر از الگو و میانگین مجاز آب مصرف می کنند.

وی گفت: الگوی مصرف آب برای هر فرد در مناطق روستایی روزانه 125 لیتر می باشد که مصرف مشترکان مناطق روستایی گناباد در روزهای معمولی 186 لیتر است که در روزهای خاص و فصل گرما و اوج مصرف به 240 لیتر نیز می رسد.

ابراهیمی مهمترین علت این مشکل را استفاده از آب شرب برای مصرف غیر شرب و از جمله برای مصرف دامها ذکر کرد.

وی افزود: آب و فاضلاب روستایی با دریافت 14درصد هزینه تولید آب از مشترکان ، آب شرب سالم برای روستاییان تهیه کرده و زمینه را برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان فراهم می کند.

وی مهمترین مشکلات امور آب روستایی را کاهش منابع تامین آب به علت خشکسالی های متوالی، فرسودگی شبکه توزیع و انتقال، استفاده آب شرب برای مصارف غیر شرب در روستاها و اختلاف قیمت تمام شده در مقایسه با قیمت پرداختی مشترکان برشمرد.

ابراهیمی اظهار کرد: در سال جاری با جذب 85 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی طرحهایی مانند احداث و بازسازی 130 کیلومتر از 690 کیلومتر شبکه انتقال و توزیع روستاها، ساخت هفت مخزن ذخیره با حجم 1600 متر مکعب و حفر و تجهیز پنج حلقه چاه در مناطق روستایی گناباد در حال اجراست.

وی ادامه داد: حفر، بهسازی و تجهیز 12 حلقه چاه و بازسازی 46 کیلومتر از شبکه انتقال آب گناباد از جمله اقدامهای آب و فاضلاب روستایی این شهرستان در یک سال گذشته بوده است.

هم اکنون 34 هزار نفر در قالب 11 هزار خانوار در 73 روستای شهرستان گناباد از مزایای آب شرب بهداشتی برخوردارند.

برای تامین آب شرب این روستاها از 40 حلقه چاه، 10 دهنه چشمه و هفت رشته قنات استفاده می شود.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار