سمنان؛

افزایش اراضی مجهز به سیستم ‌نوین‌‌‌‌آبیاری تا 2 سال آینده در استان سمنان

تجهیز مزارع کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری یک راهکار اصلی در کاهش هدررفت رفت آب در بخش کشاورزی است.

افزایش اراضی مجهز به سیستم ‌نوین‌‌‌‌آبیاری تا 2 سال آینده در استان سمنان
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ استاندار سمنان گفت: ظرف دو سال آینده اراضی کشاورزی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری در این استان بیش از دو برابر می‌شود.
محمدرضا خباز افزود: کمبود منابع آبی در ایران به‌واسطه قرار گرفتن در کمربند نیمه‌خشک زمین و کاهش بارندگی‌ها در چند دهه اخیر یک مشکل ملی محسوب می‌شود.
وی افزود: متوسط بارندگی در استان سمنان کمتر از متوسط کشوری است و از این رو کمبود منابع آبی در این استان محسوس‌تر است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 85 درصد آب‌های کشور در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد تصریح کرد: اگر بتوانیم حدود 10 درصد در آب مصرفی بخش کشاورزی صرفه‌جویی کنیم، مشکل آب نخواهیم داشت.
خباز با اشاره به بهره‌گیری از روش‌های سنتی در آبیاری کشاورزی اضافه کرد: در رویکرد سنتی شاهد هدررفت بخش زیادی از منابع آبی هستیم و لذا باید با یک برنامه‌ریزی درست از هدررفت این سرمایه‌ ارزشمند جلوگیری کنیم.
وی همچنین از تجهیز مزارع کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری به عنوان یک راهکار اصلی در کاهش هدررفت رفت آب در بخش کشاورزی نام برد و افزود: با تجهیز مزارع و باغ‌ها به سیستم تحت‌فشار، صرفه‌جویی خوبی در منابع آبی کشور و از جمله استان سمنان صورت می‌گیرد.
استاندار سمنان از عزم جدی دولت برای مدیریت منابع آبی در کشور خبر داد و افزود: دولت یازدهم در همین راستا تهیلات ویژه‌ای برای تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری پیش‌بینی کرده است.
وی به برنامه‌ریزی این استان برای افزایش سطح اراضی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری خبر داد و افزود: از ابتدای دستیابی کشور به استفاده از تکنولوژی سیستم‌های نوین آبیاری تا کنون حدود 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شدند و دولت تدبیر و امید در نظر دارد ظرف امسال و سال آینده به تنهایی بیش از 20 هزار هکتار بر این اراضی بی‌افزاید.
محمدرضا خباز از اختصاص بیش از یک‌هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه آبیاری تحت‌فشار در بخش کشاورزی این استان در سال‌های 95 و 96 خبر داد و خاطرنشان کرد: بالغ بر 510 میلیارد ریال از این اعتبارات در سال 95 و بیش از 900 میلیارد ریال آن در سال 96 هزینه خواهد شد.
وی همچنین از کمک‌های بلاعوض دولت به کشاورزانی که از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده می‌کنند خبر داد و افزود: دولت تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا با مدیریت منابع آبی از ایجاد بحران در این بخش جلوگیری کند.
انتهای پیام / د
برچسب ها: کشاورزی ، آبیاری ، محصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.