ایندیپندنت در مطلبی به بررسی پیامدهای برکسیت برای انگلیس و اتحادیه اروپا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت روزنامه ایندیپندنت در مطلبی نوشت: به تازگی سخنانی مطرح شده است که حاکی از توانایی انگلیس برای جلوگیری از برکسیت – خروج انگلیس از اتحادیه اروپا – به وسیله برگزاری یک همه‌پرسی دیگر هستند. اکنون، از سخنان رهبران اتحادیه اروپا و همچنین تمامی 5 نامزد ریاست رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس می‌توان نتیجه گرفت راه برگشتی برای انگلیس – حداقل در آینده نزدیک و در مورد مسائلی که به نفع این کشور باشد ---- وجود ندارد.

در سناریوی خارج شدن بخشی از انگلیس از اتحادیه اروپا، کشورهایی مانند سوئیس و نروژ انگلیس را عضوی از منطقه اقتصادی اروپا می‌دانند اما انگلیس را به عنوان عضوی در اتحادیه اروپا نخواهند شناخت.

همچنین، هیچ نشانه‌ای مبنی بر حصول توافق انگلیس در منطقه اقتصادی اروپا بدون به رسمیت شناختن قوانین مهاجرت آزاد اتحادیه اروپا وجود ندارد. زیرا انگلیس در گذشته نیز تا حدی از اتحادیه اروپا جدا بود. انگلیس عضو منطقه شنگن نبوده است و واحد پولی‌اش به جای یورو، پوند است. به همین دلیل پیامد خروج انگلیس از این اتحادیه برای اعضای آن در مقایسه با مشکلاتی که لندن با آن‌ها دست و پنجه نرم خواهد کرد چندان سخت نخواهد بود.

پس از لغو عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، این نهاد می‌تواند با سناریوهای مختلفی مواجه شود که آخرین آن، فروپاشی این نهاد است. در دراز مدت، فروپاشی کامل این نهاد قابل رد نیست. تردیدها درباره پایداری ارزش یورو یکی از دلایل این امر بوده و حال، برکسیت دلیل دیگری برای آن شده است. انگلیس تنها کشوری نیست که به خروج از اتحادیه اروپا رای داده است. اما از آنجایی که این کشور نقش پررنگی در اقتصاد اروپا ایفا می‌کرد، اروپا نمی‌تواند به آسانی با خروج این کشور موافقت کند.

با این حال، اکنون شرایط متفاوت است. با اینکه آلمان و فرانسه درباره افزایش روابط با انگلیس -- و نه کاهش آن‌ها -- رای زنی می‌کنند، آنگلا مرکل – صدراعظم آلمان – در پی اعلام نتایج برکسیت سخنانی ایراد کرد. او گفت برای کمک بهتر به اعضای اتحادیه اروپا، می‌بایست در این نهاد تغییراتی صورت گیرد. وی به طور ضمنی قطع روابط بین اتحادیه اروپا و اعضایش را راهکار این امر اعلام کرد. یکی از پیامدهای قطع این روابط، پیدایش یک اتحادیه با الزام‌آوری کمتر خواهد بود. به عنوان مثال، هیچ الزامی برای تمامی کشورهای عضو این اتحادیه برای قراردادن یورو به عنوان واحد پول رسمی خود و یا اتخاذ تصمیمات مبنی بر قوانین اتحادیه اروپا نخواهد بود. در این صورت، تصمیم انگلیس برای اروپا می‌تواند موجب تغییراتی در این اتحادیه شود که انگلیس را متقاعد کند عضو این اتحادیه باقی بماند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار