آغاز رقابت‌ها برای تصاحب جایگاه نخست‌وزیری انگلیس

با رأی مثبت شهروندان انگلیسی مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا و استعفای نخست‌وزیر، این کشور به دنبال انتخاب فردی توانمند برای هدایت کشور در سال‌های آینده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت بلومبرگ؛ 330 عضو پارلمان انگلیس روز سه شنبه در خصوص پنج کاندیدای نخست وزیری این کشور رای گیری خواهند کرد. در میان کمترین آن ها، فردی که کمترین تعداد رای را به دست آورد از رقابت برای این جایگاه خارج می شود.

در حالی که "ترزا می"، وزیر کشور کنونی،  توانسته از بیشترین حمایت میان همکارانش برخوردار شود، "آندریا لیدسام"،  وزیر انرژی، روز دوشنبه موفق شد در نظر سنجی ها جایگاه نخست را به دست آورده و از حمایت شهردار سابق لندن، بوریس جانسون، نیز بهره مند شود.

تنها دو هفته پس از رای مثبت شهروندان انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، تمامی این پنج کاندیدا در برنامه های خود بر زمان اجرای طرح خروج انگلیس متمرکز شده اند و بسیاری از آن ها در زمینه میزان دسترسی انگلیس به بازار آزاد به تبلیفات پرداخته اند.

این کاندیدا باید تلاش کنند برنامه های خود را به قانون گذاران و فعالان به نحوی ارائه دهند که در حفظ و اجرای آن ها با مشکل مواجه نشوند.

بوریس جانسون با اعلام حمایت خود از لیدسام، درصد طرفداران وی را در نظرسنجی های صورت گرفته افزایش داد. وی درباره لیدسام گفت: "آندریا لیدسام، می توان انر‍ژی و عزم مورد نیاز را به عنوان نخست وزیر بعدی کشور به همراه داشته باشد." 

لیدسام در خصوص برنامه انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا اظهار کرد: "من امیدوار هستم مذاکرات ما در این زمینه تا حد امکان کوتاه و مفید باشد. من امیدوارم انگلیس تا تاریخ 1 ژانویه 2019 از اتحادیه اروپا خارج شود. دستیابی به این هدف به معنای اجرای ماده 50 قانون اتحادیه اروپا تا قبل از پایان امسال است."

در بخش دیگر رقابت ها، اختلاف های بسیاری در خصوص میزان دسترسی انگلیس به بازار اتحادیه اروپا ایجاد شده است. بسیاری از تحلیلگران باور دارند دسترسی محدود انگلیس به اتحادیه اروپا، بدین معناست که این کشور باید قانون "آزادی حرکت" را حفظ کند. حفظ این قانون برخلاف تبلیغات بسیاری از طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بوده و به همین خاطر گزینه ای مناسب برای آن ها محسوب نمی شود. در همین حال فیلیپ هاموند در این باره اظهار کرد: "ما باید تا حد امکان دسترسی خود را حفظ کنیم تا خسارت های خروج از اتحادیه اروپا را کاهش دهیم."

نایجل فراژ، رئیس سابق حزب استقلال انگلیس اظهار کرده به دقت مذاکرات بروکسل را دنبال خواهد کرد. وی اظهار کرد: "ما نیازمند نخست وزیری هستیم که برتری ما را در مذاکرات آینده حفظ کند."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار