محبت ، امیدواری و آزادگی به عنوان ارزش های اخلاقی از قصه ها به کودکان منتقل می شود .

روز ادبیات کودک و نوجوان روز تقویت صلح در جهان  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ انتخاب قصه به عنوان یک ابزار تربیتی و تاثیر گذار  اهمیت بسیاری برای کودکان دارد.

معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با بیان این مطلب گفت : ادبیات کودک و نوجوان به نوشته‌هایی گفته می شود که در آن حس و حال کودکانه حاکم باشد و به زبان و نثری مناسب  درسطح سواد کودکان نوشته شده و معمولا همراه با تصاویر است.

شهرزاد غلامی با بیان اینکه از  ویژگی‌های مهم ادبیات کودک و نوجوان، زبان و بیان، توانایی درک و زبان نوشتاری، تخیل و تجربه‌ برای کودکان و نوجوانان، رشد و پرورش شخصیت کودک و اهمیت پیام با تصویر است افزود : هدف این ادبیات معرفی توصیفی و تحلیلی کتاب ها و پایان‌نامه‌هایی  است که در زمینه‌ نقد و نظریه‌ ادبیات کودک در ایران تالیف و منتشرشده‌است.

وی مهم‌ترین اهداف ادبیات کودک و نوجوان را آماده کردن کودک برای شناختن، دوست داشتن، شناساندن کودک به خویشتن، ایجاد احترام به اصالت انسانی ، سرگرم کردن و علاقه‌مند کردن کودک به مطالعه وایجاد تقویت صلح در جهان دانست و بیان کرد : تاریخ ادبیات کودک و نوجوان در همه کشورهای جهان دارای چهار مرحله است.

به گفته غلامی ،آفرینش و انتقال آثار ادبی به صورت شفاهی، گردآوردی و نوشتن آثار ادبی شفاهی ،پدید آوردن آثار ادبی با الهام از آثار شفاهی و آفرینش آثار ادبی ویژه‌ کودک و نوجوان چهار مرحله از تاریخ ادبیات و نوجوان است .

مركز مطالعات ادبيات كودك دانشگاه شيراز هم موسسه‌اي علمی پژوهشی  است ، كه در سال 1384 تاسيس و زير نظر معاونت پژوهشی دانشگاه شيراز اداره می شود . 

به گفته خسرونژاد رییس این مرکز؛ از اهداف مركزتحقیقات ادبیات کودک انجام پژوهش های بنيادين در حيطه‌ ادبيات كودک و نقد ادبيات كودک در گسترش این ادبیات است  .

وی از وظایف این مرکز را راه‌اندازی دوره‌ كارشناسی ارشد ادبيات كودک در دانشگاه‌های كشور، انتشار مجله‌ علمی ،پژوهشی در قلمرو ادبيات كودک و تاليف و ترجمه‌ آثار مطرح در زمينه‌ نقد و نظريه‌ ادبيات كودک است .

در حال حاضر طرح‌های مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز برای کمک به تولید و ژرف‌سازی نظریه‌ادبیات کودک در سطح ملی، در برگیرنده‌دو نوع فعالیت ترجمه و تألیف است و تلاش می شود تا در هر دو زمینه، طرح‌های گسترده و بنیادینی ارائه شود.

انتهای پیام/س

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار