رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ازخریداری حدود 300 تن کلزا از کشاورزان برای نخستین بار در این منطقه خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان، سید یعقوب موسوی با اشاره به ترویج کشتهای استراتژیک افزود : طی برنامهای که از سال گذشته آغاز شده برای نخستین بار با توسعه کاشت گیاه روغنی کلزا در این منطقه حدود 300 تن محصول از کشاورزان خریداری شده است.

وی افزود: رویکرد دولت در تولید محصولات ملی به ویژه استراتژیک مانند گندم به نحوی بود که موجب بینیاز شدن از واردات آن شد.

موسوی بااشاره به رکورد خریداری بیش از 138 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان درسال زراعی 9495 گفت:از این مقدار 130 هزار تن آن گندم سیلویی و 8 هزار تن گندم بذری در طبقات مختلف به ویژه پرورشی است.

وی افزود: بیماری زنگ زرد گندم و آفت سن آن علاوه بر کاهش عملکرد به شدت بر کیفیت آن تأثیر میگذارد، اما میزان محموله برگشتی طی این سه سال صفر بوده که نشاندهنده عزم جدی دولت برای ارتقای کیفی محصولات در کنار افزایش کمی است.

موسوی گفت: طی سال گذشته 83 هزار و 400 تن و سال ماقبل آن 73 هزار تن گندم از کشاورزان جنوب کرمان خریداری شده است.

وی افزود: افزایش شیب تولید بدون افزایش سطوح زیر کاشت نشان ی مدیریت خوب مزرعه، رعایت اصول بهنژادی و بهزراعی، نوآوری و ... است.

موسوی با بیان اینکه در سالهای گذشته محمولههای گندم از سایر استانها وارد شده است،عنوان کرد: اگر سطوح زیر کشت گندم افزایش پیدا نکند در سال جاری از واردات بذر گندم بینیاز میشویم که دستاوردی بسیار بزرگ برای این منطقه محسوب میشود.

وی گفت: توسعه آبیاریهای تحت فشار «میکرو و موضعی» برای محصولاتی که هرگز در تاریخ کشاورزی ایران با این روش تولید نشده بودند در جنوب کرمان تحقق یافت.

موسوی افزود: برای نخستین بار با استفاده از یک خط تولید تیپ چهار ردیف ذرت آبیاری شد که در تاریخ کشاورزی کشور بینظیر بوده است.

وی اظهار داشت: در مبحث توسعه فناوریهای نوین و مکانیزاسیون برای نخستین بار در سطح کشور یک آسانسور بالابر خرما برای تسهیل فرآیندهای داشت و برداشت از ایتالیا با یارانه 350 میلیون تومانی وارد شهرستان عنبرآباد کردیم که با استقبال کشاورزان مواجه شد.

موسوی گفت : ما در تلاش هستیم تا سطح مکانیزاسیون را به سایر بخشهای دامپروری، شیلات، باغبانی و ... تعمیم دهیم و این کار همچنان استمرار پیدا میکند.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: کلزا ، جنوب ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.