به گزارش خبرنگار
سیاست خارجی گروه
سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برای نظارت بر نحوه انجام اقدامات و مرور تحولات برجام نیاز بود تا کمیسیون مشترکی در این زمینه تشکیل شود به همین جهت بار دیگر
چراغ های هتل کوبورگ
(پس از بیانیه مشترک ظریف و موگرینی در 26 مهرماه 94) روشن شد و معاونان وزرای خارجه ایران و 1+5 راهی وین شدند و
پشت میز نشستند،البته ندای تشکیل این کمیسیون مشترک در بیانیه ظریف و موگرینی داده شده بود.
به
عقیده مدیر کل اداره امور خلع سلاح و مدیرکل سیاسی و بینالمللی وزارت
امور تا روز اجرایی برجام این دوماه زمان کاروتلاش سخت برای آماده سازی
کشور جهت اجرای برجام بود.
در همین رابطه رهبر معظم انقلاب در
نامهای به رئیسجمهور دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و
مصالح عالیه کشور صادر کردند که مرور متن کامل این نامه خالی از لطف نخواهد
بود.
نامه رهبر انقلاب به رئیسجمهور درباره الزامات اجرای برجام"
1) پیش از هر چیز لازم میدانم از همهی دستاندرکاران این فرایند پرچالش،
در همهی دورهها از جمله هیئت مذاکرهکنندهی اخیر که در توضیح نقاط مثبت و
در اصلِ تثبیت آن نقاط همهی سعی ممکن خود را به کار بردند، و نیز از
منتقدانی که با ریزبینیِ قابل تحسین، نقاط ضعف آن را به همهی ما یادآور
شدند و مخصوصاً از رئیس و اعضای کمیسیون ویژهی مجلس و نیز از اعضای
عالیمقام شورای عالی امنیّت ملّی که با درج ملاحظات مهمّ خود، برخی از
نقاط خلأ را پوشش دادند، و سرانجام از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی
که با تصویب طرحی محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه کردند، و نیز
از رسانهی ملی و نویسندگان مطبوعات کشور که با همهی اختلافنظرها، در
مجموع تصویر کاملی از این موافقتنامه در برابر افکار عمومی نهادند،
قدردانی خود را اعلام دارم. این مجموعهی پر حجم کار و تلاش و فکر در
مسئلهای که گمان میرود از جملهی مسائل به یاد ماندنی و عبرتآموز جمهوری
اسلامی باشد، در خور تقدیر و مایهی خرسندی است. به همین دلیل با اطمینان
میتوان گفت که پاداش الهی برای این نقش آفرینیهای مسئولانه، مشتمل بر نصرت
و رحمت و هدایت ذات حضرت حق خواهد بود، انشاءالله؛ زیرا وعدهی نصرت الهی
در برابر نصرت دین او، تخلّفناپذیر است.
۲) جنابعالی با سابقهی
چند دهه حضور در متن مسائل جمهوری اسلامی، طبعاً دانستهاید که دولت ایالات
آمریکا، در قضیّهی هستهای و نه در هیچ مسئلهی دیگری، در برابر ایران
رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این
روش عمل کند. اظهارات رئیسجمهور آمریکا در دو نامه به اینجانب مبنی بر
اینکه قصد براندازیِ جمهوری اسلامی را ندارد، خیلی زود با طرفداریاش از
فتنههای داخلی و کمک مالی به معارضان جمهوری اسلامی، خلاف واقع از آب
درآمد و تهدیدهای صریح وی به حملهی نظامی و حتّی هستهای –که میتواند به
کیفرخواست مبسوطی علیه وی در دادگاههای بینالمللی منتهی شود– پرده از
نیّت واقعی سران آمریکا برداشت. صاحبنظران سیاسی عالَم و افکار عمومی
بسیاری از ملّتها، بوضوح تشخیص میدهند که عامل این خصومت تمامنشدنی،
ماهیّت و هویّت جمهوری اسلامی ایران است که برخاسته از انقلاب اسلامی است.
ایستادگی بر مواضع بر حقّ اسلامی در مخالفت با نظام سلطه و استکبار،
ایستادگی در برابر زیادهطلبی و دستاندازی به ملّتهای ضعیف، افشای حمایت
آمریکا از دیکتاتوریهای قرون وسطائی و سرکوب ملّتهای مستقل، دفاع بیوقفه
از ملّت فلسطین و گروههای مقاومت میهنی، فریاد منطقی و دنیاپسند بر سر
رژیم غاصب صهیونیست، قلمهای عمدهای را تشکیل میدهند که دشمنی رژیم ایالات
متّحدهی آمریکا را بر ضدّ جمهوری اسلامی، برای آنان اجتنابناپذیر کرده
است؛ و این دشمنی تا هنگامی که جمهوری اسلامی با قدرت درونی و پایدار خود،
آنان را مأیوس کند ادامه خواهد داشت.
چگونگی رفتار و گفتار دولت
آمریکا در مسئلهی هستهای و مذاکرات طولانی و ملالآور آن، نشان داد که
این نیز یکی از حلقههای زنجیرهی دشمنی عنادآمیز آنان با جمهوری اسلامی
است. فریبکاری آنان در دوگانگی میان اظهارات اوّلیّهی آنان که با نیّت
قبول مذاکرهی مستقیم از سوی ایران انجام میشد، با نقض عهدهای مکرّر آنان
در طول مذاکرات دوساله و همراهی آنان با خواستههای رژیم صهیونیستی و
دیپلماسی زورگویانهی آنان در رابطه با دولتها و مؤسّسات اروپاییِ دخیل در
مذاکرات، همه نشاندهندهی آن است که ورود فریبکارانهی آمریکا در مذاکرات
هستهای، نه با نیّت حلوفصل عادلانه، که با غرض پیشبرد هدفهای خصمانهی
خود دربارهی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.
بیشک حفظ هوشیاری نسبت
به نیّات خصمانهی دولت آمریکا و ایستادگیهایی که بر اثر آن در طول مسیر
مذاکرات از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به کار رفت، توانست در موارد
متعدّدی، از ورود زیانهای سنگین جلوگیری کند. با این حال، محصول مذاکرات که
در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد
متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظهبهلحظه، میتواند به
خسارتهای بزرگی برای حال و آیندهی کشور منتهی شود.
۳) بندهای
نهگانهی قانون اخیر مجلس و ملاحظات دهگانهی ذیل مصوّبهی شورای عالی
امنیّت ملّی، حاوی نکات مفید و مؤثّر است که باید رعایت شود، با این حال
برخی نکات لازم دیگر نیز هست که همراه با تأکید بر تعدادی از آنچه در آن دو
سند آمده است، اعلام میگردد.
اوّلاً: از آنجا که پذیرش مذاکرات از
سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانهی اقتصادی و مالی صورت
گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول
گردیده، لازم است تضمینهای قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای
مقابل، تدارک شود، که از جملهی آن اعلام کتبی رئیسجمهور آمریکا و
اتّحادیهی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیهی اروپا و
رئیسجمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است.
هرگونه اظهاری مبنی بر اینکه ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، بهمنزلهی
نقض برجام است.
ثانیاً: در سراسر دورهی هشتساله، وضع هرگونه تحریم
در هر سطح و به هر بهانهای (از جمله بهانههای تکراری و خودساختهی
تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب
خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبهی مجلس، اقدامهای لازم را
انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.
ثالثاً: اقدامات
مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که
آژانس، پایان پروندهی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.
رابعاً:
اقدام در مورد نوسازی کارخانهی اراک با حفظ هویّت سنگین آن، تنها در
صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن دربارهی طرح جایگزین و تضمین
کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.
خامساً: معاملهی اورانیوم
غنیشدهی موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد
که قرارداد مطمئن دراینباره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و
تبادل مزبور، باید بتدریج و در دفعات متعدّد باشد.
سادساً: مطابق
مصوّبهی مجلس، طرح و تمهیدات لازم برای توسعهی میانمدّت صنعت انرژی
اتمی که شامل روش پیشرفت در مقاطع مختلف از هماکنون تا پانزده سال و منتهی
به ۱۹۰ هزار سو است، تهیّه و با دقّت در شورای عالی امنیّت ملّی بررسی
شود. این طرح باید هرگونه نگرانی ناشی از برخی مطالب در ضمائم برجام را
برطرف کند.
سابعاً: سازمان انرژی اتمی، تحقیق و توسعه در ابعاد
مختلف را در مقام اجرا بهگونهای ساماندهی کند که در پایان دورهی
هشتساله هیچ کمبود فنّاوری برای ایجاد غنیسازیِ مورد قبول در برجام وجود
نداشته باشد.
ثامناً: توجّه شود که در موارد ابهام سند برجام، تفسیر طرف مقابل مورد قبول نیست و مرجع، متن مذاکرات است.
تاسعاً:
وجود پیچیدگیها و ابهامها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلّفات و
فریبکاری در طرف مقابل بویژه آمریکا، ایجاب میکند که یک هیئت قوی و آگاه و
هوشمند، برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهّدات طرف مقابل و تحقق آنچه در
بالا بدان تصریح شده است، تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیئت باید در
شورای عالی امنیّت ملّی تعیین و تصویب شود.
با توجّه به آنچه ذکر شد، مصوبهی جلسهی ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیّت ملّی با رعایت موارد یاد شده تأیید میشود.
در
خاتمه همانطور که در جلسات متعدّد به آنجناب و دیگر مسئولان دولتی
یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد کردهام، رفع تحریمها
هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملّت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش
اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری
همهجانبهی اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شـد. امید است که مراقبت شود که
این مقصود با جدّیّت تمام دنبال شود و بخصوص به تقویت تولید ملّی توجّه
ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریمها،
به واردات بیرویّه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از
آمریکا جدّاً پرهیز شود.
توفیقات جنابعالی و دیگر دستاندرکاران را از خداوند متعال مسئلت مینمایم."
بیشتر پس
از این تایید مشوروط موضوع مبادله اورانیوم با روسیه بار دیگر طرح شد که
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر مبادله اورانیوم بر
اساس شروط مقام معظم رهبری گفت: در ارتباط با مبادله مواد غنی شده که ما به
روسیه می دهیم و در قبالش موادی دریافت می کنیم حتما توجه خواهیم داشت که
ما به ازای مواد تحویل داده شده طبق قرار داد مواد مورد توافق دریافت شود.
امضای تفاهمنامه ساخت اولین بیمارستان هستهای4
آبان ماه 1394 تفاهمنامه ساخت اولین بیمارستان هستهای امضا شد و
"علیاکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اظهار داشت:این بیمارستان
شاید اولین بار است در منطقه ساخته
میشود که دارای تجهیزات پرتویی است و باید به گونهای عمل کنیم که
بیماران ما نیازمند رفتن به خارج از کشور برای درمان نباشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: این بیمارستان تجهیزاتی را به
کار خواهد گرفت که برخی از آنها در جهان انگشتشمار است، فعالیت صلحآمیز
هستهای فقط در بحث غنیسازی و آب سنگین
خلاصه نمیشود اما متاسفانه دیگران این موضوع را رواج دادند و افکار عمومی
ما را ساختند.
بیشتر جمع آوری سانتریفیوژهای غیرفعالکار
جمعآوری سانتریفیوژها نسبت به موارد دیگر برجام طبیعی است که زمان زیادی
را به خود اختصاص می داد و به دلیل زمانبر بودن، جمعآوری بخشی از
سانتریفیوژها بعد از ابلاغ برجام آغاز شد.
بخش مهم جمعآوری
سانتریفیوژها مربوط به سانتریفیوژهای فعال بود که بعد از تعیین تکلیف PMD
قرار بود جمع آوری شود به همین جهت تا قبل از pmd تمرکز بر جمعآوری
سانتریفیوژهای غیرفعال بود.
در همین رابطه سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: "در نامه مقام معظم رهبری که کاملا براساس یک کار کارشناسی دقیق مطالب بیان
شده است ایشان برای سانتریفیوژها هیچ محدودیتی قائل نشدند و تنها به آن دو
مورد دیگر اشاره فرمودهاند زیرا جمعآوری سانتریفیوژها هم زمانبر بوده و
هم قابلیت برگشتپذیری سریعتری نسبت به راکتور اراک و یا کیک زرد دارد.
حتی
ما میتوانیم در برگشتپذیری سانتریفیوژها بجای استفاده از نسل اول که
اشکالات عدیدهای دارد از سانتریفیوژهای پیشرفتهتر استفاده کنیم. رسانهها
در این دو ماه با یک دقت خاصی به ویژه در بحث فنی، اجازه دهند که مرجع
انتشار اخبار سازمان انرژی اتمی ایران باشد و ما نیز قول میدهیم تمامی
مطالبهای لازم را به اطلاع افکار عمومی برسانیم.
البته گاهی بنا به
مصالحی که بازهم به نفع کشور است بیان برخی مطالب را به زمان دیگری موکول
میکنیم اما این بدان معنا نیست که مردم را محرم نمیدانیم، طبیعت برخی
کارها، معاملات و اقدامات طوری است که حداقل باید تا مدت زمانی ترتیبات آن
امر محرمانه بماند اما این قول را از سوی سازمان انرژی اتمی ایران میدهیم
که اطلاعات دقیق و تکمیلی را به در زمان مناسب خودش بیان کنیم."
بیشتر
امضای سند بازطراحی و مدرن سازی راکتور تحقیقاتی اراک اواخر
آبان ماه همه وزیران خارجه شش کشور طرف مذاکره و نیز مسئول سیاست خارجی
اتحادیه اروپا سند بازطراحی و مدرن سازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را
امضا کردند.
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این باره گفت: "با توجه به این که این سند به امضای شش کشور به نمایندگی از شش دولت و نیز
اتحادیه اروپا رسیده دارای اعتبار بالای سیاسی، حقوقی و بین المللی است.
در این سند آنها اعلام کرده اند در طراحی، تامین تجهیزات و مراحل مختلف کار
با جمهوری اسلامی ایران همکاری خواهند داشت.
صالحی درباره زمان اجرای این سند گفت: شروع کار ما در مورد راکتور اراک دو
شرط داشت ؛ یکی صدورقطعنامه شورای حکام بر اساس بند 14 برجام ؛ با رویکرد
بسته شدن پرونده مسائل گذشته و دیگری ارائه تضمین های لازم از طرف مقابل
نسبت به اجرای تعهدات.
وی تاکید کرد: نامه مقام معظم رهبری و قانون
اقدام متقابل مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد برجام و شروطی که در ان نامه
و قانون مصوب مجلس آمده همواره مورد توجه سازمان بوده و بر اساس آن
اقدامات خود را تنظیم می کند.
معاون رییس جمهوری افزود: همانطور که
طرف مقابل ما در مورد شورای امنیت سازمان ملل اقدام به لغو قطعنامه های
قبلی کرد، در این مورد هم با توجه به توافق صورت گرفته با رویکرد بسته شدن
پرونده موضوعات گذشته باید قطعنامه ای در شورای حکام صادر شود."
بیشترادامه دارد...
گزارش از هدیه آقاپور
انتهای پیام/